בית לדוגמה

המדינה מעודדת משפחות דתיות אורתודוקסיות לארח משפחות חילוניות בעזרת תמריץ כספי! האם אנחנו בדרך לחינוך מחדש?

הכנה לשבת רציתי לשאול, למה הבית שלי ,ככה כמו שהוא, לא מספיק נחשב ? אני שואלת בעקבות ידיעה שהתפרסמה כי בכוונת המדינה להשתתף בהוצאות תחזוקת בית של משפחות דתיות אורתודוקסיות אשר יארחו בבתיהם חילונים במהלך השבוע וכמובן גם בשישי –שבת כדי ללמד אותם איך  להיות יהודי נכון!
אני חייבת לשאול: מה זה אומר מבחינת המדינה? לאן אנחנו הולכים עם המגמה הזאת? אם יש דרך מסוימת כדי להיות יהודי נכון , ואם כדי להיות יהודי נכון מתאים לדרך הדתית האורתודוקסית, אז אנחנו המשפחה הלא נכונה?
המשפחה שלנו לא תוכל לקבל השתתפות בהוצאות אירוח , עם כל זה שאנחנו שני הורים עובדים, עם שני ילדים. ילד שהוא כבר קצין בקבע, ילדה תיכוניסטית ומדריכה בתנועת נוער. אנחנו בעלי מקצועות שתורמים לכלכלה הישראלית, כל אחד בתחומו. הבית שלנו מסודר יפה ואפילו יש לנו כלב… האם בית כזה לא מספיק טוב? המשפחה שלנו מבקרת בבית כנסת, פעילים בעמותות ומשקיעים מהזמן והמרץ שלנו לטובת החברה הישראלית, האם בית כזה הוא לא בית לדוגמה?
האם בית כזה לא יכול לארח משפחה דתית (מבטיחים לשמור על הדברים הטכניים , כשרות ושבת, כדיי לא להכשיל אף אחד) ,כדי להראות איך חיים אצלנו שיבינו שאפשר גם אחרת? אנחנו יכולים לפתח שיחה על עניינים ברומו של עולם, לשתף רעיונות, להתווכח להביא טיעונים ובכלל להעשיר זה את עולמו של זה.
האם נוכל לארח משפחה דתית אורתודוקסית, ( וכבר אירחנו לא פעם) כדי שיבינו בעצם שהנושאים הבסיסיים ,אלה שכתובים בעשרת הדיברות והמצוות החשובות שבין אדם לחברו אנו מקיימים בצורה ברורה ולא משתמעת לשתי פנים.
אז מה הוא ,אם כך, בית לדוגמה?          לפי הכוונה של משרד הדתות-בית לדוגמה הוא בית שאנשים התופסים עצמם חילוניים יכולים ללמוד ולחוות בו איך מתנהלת משפחה דתית אורתודוקסית. המדינה לא רק מלמדת, היא מעודדת! יש פה תמריץ כספי למשפחות דתיות אורתודוקסיות לארח אצלם משפחות חילוניות על מנת להראות להן איך צריכה להתנהל משפחה.

התמריץ הכספי הוא מדיניות ציבורית לכל דבר ועניין! המדינה מעוניינת שיהיו משפחות רבות כאלה, זו הסיבה שהיא מוכנה להשתתף בהוצאות אחזקת הבית, כדי להטות את הכף, כדי לחנך את הציבור החילוני מה היא הדרך הראויה למשפחה.
המשפחה צריכה לשמור שבת, ארוחת השבת צריכה להתנהל באופן מסוים, השולחן צריך להיות ערוך, האמא מכינה את הארוחה מדליקה נרות, הבנות עוזרות לאמא, הילדים משחקים בינהם, האבא חוזר מבית הכנסת יושבים סביב השולחן האבא מקדש. בשבת לא מדליקים אור, טלויזיה מחשב. לא נוסעים כמובן לשום מקום בשבת. על זה אנחנו צריכים להתחנך! את זה המדינה רוצה לקדם.
זה מרגיז אותי! זה מרגיז אותי מאד מאד !
למה? אין לי שום בעיה עם המשפחות הדתיות האורתודוכסיות. לא רק שאין לי שום בעיה עם זה, אני חושבת שזה ממש נפלא. משפחות שומרות שבת על פי דרכן, זה מאחד אותן, זה גורם לתחושת שייכות ,הפוגה מכל השבוע מחבר בינהן לקהילה ובאמת שבת הוא יום קדוש.
אבל למה נותנים כסף רק משפחות אלו? למה זו הדרך היחידה הלגיטימית?
זו ה ד ת ה. מה זו הדתה? הדתה היא מילה  מרגיזה ומעצבנת שמשתמשים בה כשרוצים להסביר שהמדינה הולכת יותר ויותר לכיוון הדת. כשהמדינה מקדמת הדתה היא גורמת למרחב הציבורי להיות דתי יותר. יותר שיקולים דתיים מופעלים במרחב הציבורי..
לדוגמה- זוכרים את ל"ג בעומר? איזה בלגן היה. הזיזו ביום אחד את חופשת ל"ג בעומר כי פתאום נזכרו באמצע השנה של"ג בעומר חל ביום ראשון , מה שאומר שבסוף השבוע, מי שיערוך הכנות עלול לחלל שבת. אוקי, לחלל שבת או לא לחלל שבת זה עניין פרטי שלי. אני יכולה להחליט שאני שומרת שבת ואני יכולה להחליט שאני לא שומרת שבת על פי דרכו של מישהוא… אבל האחריות עליי. למה המדינה לוקחת על עצמה את האחריות, את החילול שבת שלי כפי שהיא מבינה אותו. זה לא קשור למדינה זה קשור אליי. הבלגן הזה מצביע על כך שסדר העדיפויות משתנה לגמרי. חיי האזרחים משתנים בבת אחת מתוך שיקולים של מאבקי כוח דתיים.
הדתה זה כשמאות אלפי חיילים ואנשים עובדים ולומדים לא יכולים לנסוע ברכבת ביום ראשון כיוון שביום שבת עוצרים את עבודות התחזוקה והתשתית ברכבת כדיי לא לחלל שבת. באמת דיברו על כבר אין סוף. עזבו את זה שהרבה אנשים נאלצו לעבוד בשבת כדיי לארגן להסעות חלופיות לחיילים על מנת לאפשר להם לחזור לבסיסים. תחשבו איזו שבת זו הייתה, כאשר אדם מן צריך היה לרדוף אחרי פתרונות להסעות ליום ראשון. איזו שבת זו הייתה? שבת של דאגות, עצבים,טלפונים, ארגונים.
הדתה היא כאשר אנו רואים שחיי היום יום שלנו מושפעים יותר משיקולים הדתיים. כשלבעלי ההחלטות בממשלה השיקולים הדתיים גוברים על השיקולים האזרחיים. כדי להיות אזרח טוב אתה צריך להיות גם דתי טוב. דתי מהסוג הנכון, האורתודוקסי, לא מהסוגים של הזרמים האחרים.
זה ממש ממש מרגיז אותי . כי אין שום דבר רע באדם החילוני שהוא ליברלי. למה דווקא הדתיות הזו? שוב מדברים על הבועה, הבועה הישראלית. מצד אחד הציבור החילוני שחושב על הדת בצורה האורתודוקסית, לדעתו זו הדרך היחידה. מצד שני יש את הדתיים האורתודוקסים שבטוחים שזו הדרך היחידה ואין עוד מלבדה! כך אנחנו סובבים סביב אותו ציר  בלתי אפשרי. או שאתה דתי, או שאתה חרדי או שאתה חילוני.
מה רע בהדתה? זו יכולה להיות הדתה גוברת לכיוון תאוקרטיה – הכוונה למדינת הלכה כמו באיראן. קשה להאמין שזה יקרה בישראל באופן מלא אבל יותר אפשרי שזו הדתה זוחלת , כאשר המרחב הציבורי הופך להיות יותר ויותר דתי אורתודוקסי.הכנה לשבת .
הדתה יכולה להפוך לג'יהאד , ג'יהאד הוא מלחמת קודש…. לא מאמינים? תיזכרו במה שקורה בשכונות חרדיות בירושלים ביחס לחיילים, שרפת בובות של חיילי צה"ל במדים, לינץ'… כן זה פה מעבר לפינה.
ה הדתה בישראל גוברת ומתעצמת, ואנחנו ,האנשים הליברליים שקוראים לחופש דת וחופש מדת . למרות שאנחנו מבחינה מספרית רוב, אנו מתנהלים כמיעוט קטן וסתגלן. אם כל זה שזה מרגיז אותנו, התחושה היא ש"הכלבים נובחים והשיירה עוברת" . התרגלנו כבר ! נו אז מה.. אז התעצבנו, ומחר יבוא נושא חדש שירגיז אותנו .
נכון לעכשיו- המדינה תשלם כסף לאנשים דתיים אורתודוקסיים על אירוח משפחות חילוניות בגלל שהם הדתיים הנכונים!