לפני כמה שנים נפתחה פעילות של מועדון הרטוריקה הבית ספרית, הקבוצה מסתבר היתה קיימת אבל לא פעילה והצוות שהיה אמור להרים את הפעילות השתמש בכל דרך לגיטימית יותר או פחות להביא עוד ועוד ילדים.
גם אני מצאתי את עצמי בין אלו שהסכימו בלב כבד לוותר על שיעורים במערכת ולהצטרף לדבר המוזר הזה, רטוריקה.
היום, אחרי סבב של כמה שנים במועדון הבית ספרי, אהבה שליוותה אותי אח"כ גם לאוניברסיטה ואפילו בחיים שלי בחו"ל אומרת תודה לאותה מורה שחשפה בפני את התחום והנושא.
אני יכולה להעיד שזה אחד התחומים המסקרנים והאהובים עלי, לדבר ליצוק תוכן ולשחק עם מסגרות שונות שיוצרות מסר שיכול להשתנות אל מול עינינו.
היכולת לטעון טיעון מוצק על נושא מסוים, להציג עמדה בטוחה ומעוגנת בנתונים ודעות מוצקות אשר תוך דקות יכול להתחלף ועל ידי בחירת מילים נכונה, נתונים נגדיים ועוד כמה "טריקים" להפוך את הדעה שסתרתי לפני רגע כדעה המובילה, פיתחה הרבה אצלי עם השנים, יצירתיות עושר שפתי ויכולות וורבליות, אגב כמו כל תחום בו אנחנו מתחילים להתמקצע ניתן להרגיש את השיפור עם הזמן.
כחלק מהחיבה שלי לתחום וההשתתפות בכל מיני פרויקטים בבית ספר, הצטרפתי אל אמא שלי לפני לא מעט שנים להרצאה בנושא, המרצה היה ד"ר יניב זייד, אז בחור צעיר יותר ובלי הדר' לפני שמו, חיפאי במקור, מלא אסרטיביות בוגר מועדון הדיבייט החיפאי.
לשנים יצא לי לשמוע אותו שוב מספר פעמים עד שלאחרונה אחרי כמעט עשור שלא שמעתי אותו הוזמנתי לראות אותו בכנס הדגל שלו שחגג 30 במספר, מופע המסרים של דר' שכנוע.
ד"ר יניב זייד, המכונה ד"ר שכנוע עושה את העבודה עליה הוא מדבר, לא כמעט לא ליד אלא בול מה שהוא מדבר עליו מהבמה. הוא רהוט מחובר לקהל זמין ולא מפחד- לא מפחד מתגובות שאלות ואפילו ביקורת- בניגוד להרבה כנסים ואירועים דומים אליהם אני מגיעה, תהליך המכירה היה ממוקד גלוי ואפילו ניתנה התייחסות לעובדה הזאת בקול לכמה אנשים שהתרעמו על העניין "שאם אתה נותן ערך אתה בהחלט יכול לפרגן לעצמך מכירה קשה".
ארבע השעות של הכנס חולפות ביעף, המסרים מתובלים בבדיחות, סרטונים ודוגמאות מהיום יום אשר מתאימות לבעלי עסקים ולשכירים, התוכן ממוקד נדיב וחסר תחושת "הקמצנות" המאפיינת דוברים ומרצים רבים.
בנוסף כך מסתבר יניב ממלא תפקיד התנדבותי במסגרת אחווה, לאנשים בעלי צרכים מיוחדים וכאשר הוא מדבר על יחס אישי ולתרום במקומות בהם אנחנו רוצים לתרום, אותי זה פוגש בדיוק באמונה שלי, נתינה ותרומה במקומות שעושים גם לנו טוב.
וקצת ערך –
1. אחת הבעיות איתה אנחנו מתמודדים בעידן הנוכחי- היא ירידת קשב של קהל השומעים שלנו ולנו נשאר פחות זמן להעביר את המסר שלנו- לקהל, מנהל או הילדים ולכן ההמלצה של יניב היא אם אנחנו מול קהל צריך ליצור הקפצות קשב סרטונים, בדיחות, תמונות ושיח פעיל, קיימות גם מילים מסוימות אשר מקפיצות את תשומת הלב שלנו- הנחה, קיצוצים, כסף ותלוי קהל ומה האינטרס שלו.
2. אשליית הפייסבוק– הדשא ירוק יותר והעננים ורודים במיוחד- צאו מהפייסבוק אף אחד לא רוצה לספר לעולם שגם אצלו יש כלים בכיור והילד לא תמיד מביא מאיות.
3. תיצמדו לשלושה דברים מרכזיים– תגדירו את המטרה שתהיה ברורה ובהירה, תבחרו את המסר המרכזי (רמת קשב ירודה גם ככה ריבוי מסרים יבלבל את השומעים עוד יותר) ותתנו יחס אישי.
על המסר המרכזי מומלץ לחזור 3 פעמים- לטובת חלוקת הקשב המשתנה בקהל השומעים (גם אם מדובר באדם אחד מולו אתם כרגע מדברים), בהתחלה אמצע וסוף.
בפתיחה- הצגת האג'נדה והטיעונים הצפויים להיות.
באמצע- המסר המרכזי מקבל פירוט ונתמך על ידי עובדות ונתונים, סיפורים ועוד
ובסוף- כחלק מהסיכום על מה דיברנו מה המסקנה ומה נדרש להיות הצעד הבא.
שמחה שקראתם ומוזמנים להגיב או לשאול שאלות בתגובות