בין פילוסופיה לעסקים – בין הגשמת המהות לייצירת רווחים עסקיים

DSC_4279

לפני כשש שנים קיבלתי שלוש החלטות משמעותיות עליהן אני גאה ושמחה.
1.לעזוב את עולם כשכירה ולצאת לדרך כעצמאית
2.לבנות עסק מרוויח לאורך זמן תוך התפתחות אישית וצמיחה עסקית מתמדת
3.זלחקור ולבנות מודל המשלב בין הגות המתייחסת למהות האדם לבין הגשמה עסקית.
פיטר דרוקר אבי תורת הניהול המודרני היה פרופסור לפילוסופיה והמציא דיספלנה חדשה –ז<strongזמנהל עסקים.
פרופסור מייקל פורטר – מומחה באסטרטגיה עסקית חוקר בשנים האחרונות את השינוי בערכים החברתיים אשר מאלצים חברות ענק לבחון את החזון הארגוני.

מאז שאני זוכרת את עצמי כילדה צעירה קיים בי הגעגוע לדבר שלא ידעתי להגדירו, לאחר שנים של חיפוש אחר התשובה הבנתי שכל אחד מאתנו הגיע לעולם עם מהות ( D.N.A רוחני) אותו באנו לממש בעולם הגשמי.
ההבנה כי השנוי בעולם העסקי יצא לדרך גם אם נדמה כי הקפיטליסים חזק ואיתן מתמיד משמחת ומרגשת אותי אך, למרות השינוי בערכי העולם העסקי קיימים מספר כללים חשובים בניהול עסק מצליח.
לכולנו יש מכר אחד לפחות שיש לו עסק מצליח ואנחנו שואלים את עצמינו ״דווקא הוא״? הוא לא יותר חכם, הוא לא יותר מוכשר אבל בתוך תוכנו אנחנו מבינים שלפחות משהו אחד הוא עושה נכון או לפחות טוב יותר מאתנו

רוצה לשתף מהם הפעולות היומיומיות בעסק שיביאו לצמיחה עסקית
1.קביעת חזון עסקי התואם לערכים האישיים.
2.בנית אסטרטגיה עסקית התומכות בחזון.
3.ניתוח התוצאות העסקיות

1. ניתוח התוצאות העסקיות:
1.1 בקשו דו"ח רווח והפסד מרו"ח לחודשים 1-6/2019
1.2 . תבחנו בכל חודש את ההכנסה החודשית לפי מוצרים/שירותים:

מהן המגמות? האם קיימת עונתיות, אם אני משקיעה בשיווק אך לא הצלחתי לגייס לקוחות חדשים או לחילופין אני מקיימת פגישות מכירה ולא מצליחה למכור?

1.3. ניתוח עלות מכר, רווח גולמי וסך יתרת רווח לפני מס.
גם בסעיפי ההוצאות אני אנתח מהן המגמות האם חל שיפור/הרעה בתנאי תשלום ספקים? האם הגדלתי את המלאי? האם קיים חוב לקוחות וקיימת בעיית גביה?
לאחר הניתוח עליי להשוות את התוצאות העסקיות בפועל לעומת היעדים שהצבתי לעצמי.
במידה והתוצאות בפועל טובות מתוצאות האמת יתכן כי:
•. מצב מצוין – התוצאות העסקיות דומות ליעדים ואפילו טובות יותר: כיוונתי גבוה, בניתי תוכנית פעולה טובה ואכן הצלחתי
•. מצב פחות טוב-התוצאות העסקיות בדומה ליעדים: כיוונתי מאוד נמוך, ליעדים הנמצאים באזור הנוחות שלי ואכן הגעתי ליעדים אך התוצאות העסקיות מסכנות את העסק.
במידה והתוצאות בפועל נמוכות מהיעדים שנקבעו יתכן כי:
• לא נבנתה תכנית עבודה סדורה.
אומנם הוצבו מטרות ויעדים אך לא נקבעו פעולות מקדמות.

לאחר הניתוח הנתונים אשאל את עצמי מה אני יכולה לעשות אחרת בחודשים הבאים של השנה על מנת לסיים את השנה טוב ככל האפשר.
2. ניתוח מגמות – איתור וניתוח המגמות העיקריות שעולות מתוך הדוחות:
לאחר שבחנו את התוצאות העסקיות נבין מהן המגמות העיקריות של הדוחות:
בחינת ההכנסות וההוצאות לאורך השנה
מהי המגמה אותה אני מזהה? האם ההכנסות עולות? האם קיימת הכנסה קבועה ויציבה? האם העסק ה נשען על מספר מצומצם של לקוחות?
הכנסות – האם ההכנסות של העסק במגמת עלייה או במגמת ירידה? האם ישנו מוצר או שרות שההכנסות/ מכירות קטנו? האם אני מוכרת את אותה כמות של מוצרים אך הורדתי מחירים? האם אני מוכרת פחות מוצרים וגיליתי שנכנס מתחרה חדש שהוריד מחירים?
הוצאות – זה הזמן לבחון האם והיכן אפשר להוזיל עלויות
מלאי- לגבי ניהול מלאי, מומלץ לנהל אותו באופן אחראי ומבוקר כך נוכל להבטיח החזקת מלאי אופטימלי. (לא יותר מדי ולא פחות מדי) נקטין סיכון להישאר עם מלאי מיותר בסוף שנה.
3. ניהול תזרים מזומנים – מי שכבר מנהל תזרים מזומנים זה הזמן לבחון הוצאות הקשורות לסוף שנה כגון הפקדות לחיסכון, קרן השתלמות או לחילופין האם רו"ח צופה תשלום לרשויות המס ( ב"ל, מס הנסה) לאור ההכנסות הצפויות.