אירן נמירובסקי ( 1903-1942) סופרת ממוצא יהודי-רוסי שכתבה בצרפתית, זכתה לתהילה גדולה כבר בגיל עשרים וארבע. כמות הכתבים שלה הלכה ועלתה' ובגיל שלושים היא הרוויחה פי שלוש מבעלה שהיה בנקאי.
נמירובסקי עבדה הרבה. היא כתבה גם בבוקר וגם בערב. היא הקדימה לעבודת הכתיבה את הקריאה, רבה ומגוונת, של יוצרים קלסיים ויוצרים בני זמנה.
יומן עבודה של הסופרת
האירן נמירובסקי נהגה לנהל יומן עבודה בו היא תיארה וניתחה את רעיונותיה ולבטיה ביצירתה ובחייה. היא נהגה לכתוב "בשביל עצמה" ולתאר בפרוט את כל מהלך החיים של כל דמויותיה. "כל הדמויות שלי מומצאות", היא הכריזה, אך הקורא יוכל לזהות ברבות מהן תווים של הוריה, בני משפחתה ואנשים נוספים מסביבתה של נמירובסקי.
הביוגרפיה שמחוץ לרומן
"אני כותבת תחילה את הביוגרפיה של כל אחת מהדמויות", הסבירה נמירובסקי. היא טענה שכדי לכתוב רומן או נובלה היא חייבת להכיר את הדמויות שלה היטב, עד תום, לבנות את כל מהלך חייהם עם כל פרטי האירועים הביוגראפיים, לדעת את כל מה שקרה להם, גם אם אפילו עשירית מכך לא יכנס לבסוף לספר. היא העידה שהיא עושה זאת בהנאה עצומה.
רק אחרי שכל זה היה כתוב, אחרי שהיא חשה שיכולה לצפות או לנחש בקלות מה הדמויות מרגישות וכיצד יפעלו, רק אז הייתה ניגשת הסופרת הצרפתייה, מחברת "הסוויטה הצרפתית", לכתיבת היצירה שלה עצמה.
הסופר משחק את כל הדמויות
גישה זו מזכירה במשהו את "שיטת סטניסלבסקי" בתיאטרון שבתחילת המאה העשרים. גם סטניסלבסקי טען שעל השחקן לדעת הכל על הדמות שהוא משחק. עליו להמציא ולדמיין את כל פרטי החיים של הדמות, כל מה שמחוץ למחזה הכתוב. השחקן לא ישתמש בפרטים אלה והם לא יתרחשו על הבמה. אך הידע הזה דווקא הוא שיביא את השחקן לגילום עשיר ואמין של הדמות.
יומניה של אירן נמירובסקי מבהירים רבות עליה ועל יצירתה ועל חייה.
www.alife.co.il
לספריה של מירי ליטווק היכנסו לקישור: www.mirielitvak.com
בפייסבוק: מירי ליטווק – סופרת זיכרונות