בחירתה של אפרת – כשהחלטתי לקנות רכב חדש

איך בוחרים?

אחזקת רכב היא הוצאה לא קטנה, העלויות כוללות לרוב הוצאות שוטפות כמו דלק ,תיקונים, טסט וביטוח. לאחרונה שקלתי להחליף את הרכב שלי במשהו חדש יותר, אבל כשבחנתי את מגוון ההוצאות שצפויות לי, עשיתי החלטה – להישאר עם הרכב הישן שלי. למה? כל זה בטור שלפניכם

אני אוהבת את הרכב שלי, זה לקח לי שנים אבל באמת שאני אוהבת אותו. אני כבר יודעת איפה מונח כל דבר בו, אני אוהבת את הנוחות של הכיסא שממוקם בהתאמה מוחלטת לרגליים שלי על הדוושה, כשאני נכנסת אליו אני מרגישה בבית. ככה זה, סוג של חיבור שאי אפשר לתאר, אני והרכב שלי צמודים יחד כבר שנים.

כמו בהרבה דברים בחיים, לפעמים בא לי להתחדש ולפני כמה חודשים החלטתי שהגיע הזמן לפנק את עצמי ברכב קצת יותר מתקדם, יפה וחדש יותר. דבר ראשון, כמובן, בדקתי כמה זה עולה לי. ידעתי שאני לא קונה מכונית חדשה מהניילונים,
א' כי אין לי את היכולת הכלכלית לזה וב' כי אני יודעת שאחרי שקניתי אותה הערך שלה יורד, רק בשנה הראשונה היא מאבדת כמעט 30% מהערך שלה, ומבחינתי זו לא עסקה חכמה.

ואז התברר לי…

שעלות רכישת רכב יד שניה גבוהה יותר ממה שחשבתי. הסיבה היא לא רק המחיר שלו, שפה ושם היה שונה מהמחירון אבל ניחא, אלא ה"מסביב". כלומר- עלות בדיקת הרכב, הטסט שאצטרך לעשות כי אני קונה אותו בסוף שנה, העברת בעלות וכו', הגעתי למצב שאם הקציתי לעצמי בערך 30 אלף ₪ לקנייה, העלות של הרכב עצמו הייתה צריכה להיות 20-25 אלף ₪ מה שמוריד בהרבה את האיכות שרציתי.

כשהגעתי לחלק של הביטוחים לרכב החלטתי לחקור קצת על מה בדיוק אני אמורה לשלם וכמה, מאחר וזו הפעם הראשונה בחיי שאני קונה רכב בצורה עצמאית, רציתי ללמוד על מה שילמתי כל השנים ולמה. כדי שגם לכן הכל יהיה ברור יותר, אתחיל בהסבר של סוגי הביטוחים לרכב והחשיבות שלהם. אתן לגמרי מכירות את השמות – ביטוח חובה וביטוח מקיף, אבל מה זה באמת אומר?

איך בוחרים?
איך בוחרים?

ביטוח החובה

 כשמו כן הוא, חובה. כלומר אי אפשר שלא לעשות אותו. זה בעצם הביטוח שהמטרה שלו היא לבטח את הנהג ואת נוסעי הרכב מכל נזק גופני שעלול לקרות בזמן הנסיעה וכן את הולכי הרגל שחלילה נפגעו כתוצאה מתאונה כלשהי שבה היה מעורב הרכב. תאכלס, אם אין ביטוח חובה בתוקף, הרכב לא יכול לעלות על הכביש. מחיר הביטוח יכול להשתנות לפי פרמטרים שונים, כמו למשל גיל הנהג או העבר הביטוחי שלו (כלומר אם היה מעורב בעבר בתאונות או תבע פיצוי מחברת הביטוח בעקבות תאונה) וכן מהמצב המכאני של הרכב, אמצעי המיגון הקיימים בו ועוד.

ביטוח מקיף לרכב

בעצם מגן עליכם באופן נרחב מפני סוגים שונים של נזקים לרכב בין אם מדובר בנזק שנגרם מתאונה ובין אם נזק שנגרם לאו דווקא בעת הנסיעה כמו למשל גניבת הרכב או חפצים יקרי ערך מתוכו. מאחר והרכב שלי הוא כבר קשיש בן שמונה שנים אני בכל זאת החלטתי לבטח אותו בביטוח מקיף, מאחר והסיכוי שהוא ייגנב גדול יותר מאשר רכב חדש, וחשוב לי להיות מבוטחת. מחיר הביטוח המקיף די קבוע אבל גם הוא תלוי בגורמים כגון דגם הרכב, השווי הכספי שלו והנתונים האישיים של הנוהגים ברכב. כמובן שכל ביטוח יכול להיות גם רחב יותר, כך שאם החלטתי להשקיע באבזור מיוחד ברכב או שאני רוצה ליהנות משירותי רכב חלופי במקרה של תקלות, אני צפויה לשלם קצת יותר, אבל כולנו אוהבים הרי חיים נוחים וקלים יותר, אז מה זה עוד כמה שקלים בשביל ראש שקט? בנוסף, גיליתי שבעצם העובדה שאני רוכשת רכב חדש יותר מהנוכחי, הביטוח המקיף יהיה יקר יותר. גובה ההשתתפות העצמית הוא שיקול נוסף שיש להתחשב בו, כי הוא משתנה וכדאי לבדוק מה הוא כולל. זה היה הסימן הראשון שאולי כדאי להישאר עם הרכב.

ביטוח צד ג'

 הביטוח הזה קיים כדי לבטח את הצד שהוא לא אני או חברת הביטח בתאונה, למשל אם נסעתי לי להנאתי ולפתע עליתי על גדר של בית של מישהו, הביטוח יכסה את תיקון הגדר. אחותי למשל נהגה בעבר ופגעה מהצד בשלוש מכוניות שחנו בשורה, לא היה לה ביטוח צד ג' ולכן היא שילמה על הנזק כולו. לי זה לא יקרה (אני מקווה).

אז עכשיו שאני יודעת על הביטוחים הקיימים, החיוניות שלהם לחיי והמחירים, אני יכולה להתפנות לעלות שתהיה לי לאורך החיים המשותפים עם הרכב, ואיך אני יכולה לחסוך כסף, אני יכולה למשל לקנות רכב משנתון קצת יותר נמוך ממה שחשבתי – אין צורך בדגם מפואר מדי ואפשר להסתפק ברכב נוח, אמין ובטוח גם אם הוא פחות נוצץ, לא כולל ריפודי עור מרהיבים ואורות LED . אני יכולה (ואפילו חייבת) להיות נהגת זהירה יותר – לנהוג בצורה בטוחה זה רווח נקי לא רק לכיס אלא לחיים שלי. ככל שהעבר הביטוחי שלי יהיה נקי יותר, כך אשלם פחות. שווה! אני יכולה לדאוג לטיפול השוטף של הרכב, בדיקת שמן ומים לפחות פעם בשבוע, ובדיקת לחץ אויר תקין בגלגלים כדי לוודא שלא יישחקו ואצטרך להחליפם בתדירות גבוהה יותר. וכמובן להכניסו לבדיקה חצי שנתית אצל מוסכניק אמין. אני מעריצה דגולה של טיפול מונע. אני יכולה להוסיף מערכות בטיחות לרכב שימנו ממני לחוות תאונות עתידיות (גם כאלה שקטנות מספיק כדי שלא יהיו נפגעים אך יקרות לא פחות), אבל כרגע המערכות האלה מאוד יקרות.

אז בסופו של דבר החלטתי להישאר עם הרכב המזדקן שלי, לא כל כך יפה, לא בן 16 (עדיין), אבל הוא משרת אותי מצוין ואני באמת אוהבת אותו. ועוד יותר אני אוהבת לעשות החלטות צרכניות ופיננסיות טובות. גדלנו למציאות שבה חייב להיות לנו המוצר הכי חדש שיש בשוק והאוטו הכי נוצץ. אז אולי שלי לא עומד בקריטריונים, אבל לא מצאתי שום סיבה הגיונית להחליף לחדש.