בוגרים חדשים – מכון אבני 2014

בין אזעקה ליירוט הוזמנתי לסקר את קולקציית הבוגרים של המחלקה לעיצוב אופנה במכון אבני, תל אביב

בחורה עם מחשב נייד

\

בין אזעקה ליירוט הוזמנתי לסקר קולקציות בוגרים של בתי ספר לעיצוב אופנה
ויצו חיפה הספיקו להציג עוד לפני שכל הבלאגן התחיל
התצוגה הגדולה של שנקר היתה בליל האזעקות הראשון בתל-אביב

לתערוכת בוגרי מכון אבני הוזמנתי, לשעה 10 בבוקר אחד של טילים, לפני כשבועיים
כשהגעתי, דקות אחדות לפני הזמן, מצאתי מרחב שנראה נטוש, ועל קירות הבניין החיצוניים ראיתי מספר הודעות בדבר המרחב המוגן בבנין הסמוך
וטוב שכך – מייד לאחר שהגיעה לפגוש אותי, מיהרנו מיכל, נציגת מכון אבני, ואני אל המרחב המוגן בסדנת הנגרות

5 דקות במוגן, ואנחנו יוצאות שוב לקיים שיגרה-כביכול

\

* * *

\

רונן רז, ראש המחלקה לעיצוב אופנה, סיפר לי על תכנית הלימודים ועל הבוגרים:
זו השנה השלישית שבה מציגים בוגרים של המחלקה לעיצוב אופנה באבני, לסיכום 4 שנות לימוד

עבודות הבוגרים מוצגות בתערוכה, על בובות תצוגה, דבר שעורר מחאה בקרב הסטודנטים, שטענו שהובטחה להם תצוגת אופנה, ואף הביא להחלטתה של הבוגרת סיוון חליווה, לא להציג את עבודותיה בתערוכה
בתגובה לכך, נמסר מהנהלת מכון אבני, כי תצוגת אופנה מעולם לא הובטחה לבוגרי המחלקה
בשנתיים הקודמות התקציב איפשר השקעה בתצוגה כזו, אולם כבר בשנה שעברה הפכה המחלקה לגרעונית בגלל אחוז הנשירה הגבוה, ולכן השנה הציגו הבוגרים בתערוכה בלבד

מכון אבני הוא בית ספר קטן, שלא נהנה מהתקציבים הגדולים ומהתנאים המשופרים של המוסדות הגדולים
מסיבה זו, ותוך התחשבות בסטודנטים שצריכים גם לעבוד לפרנסתם, התוותה לשנת הלימודים הבאה
תכנית לימודים בת שנתיים, 3 ימי לימוד בשבוע
תוך שמירה על רמה מקצועית גבוהה
ועל הקניית מיטב הכלים לסטודנטים – טכניים, אסתטיים ושיווקיים-מסחריים – להשתלבות בתעשיית האופנה

\

* * *

\

ולעבודות הבוגרים

\

גל רשף מציגה את האוסף "מבצע צבאי" בהשראת מדי צבא בריטיים ממלחמות העולם הראשונה והשניה, ומעולם הפאנק
היא יצרה קבוצה של מערכות לבוש, בשילובי צבעים ובאיבזור העשוי ניטים בולטים וחוליות של רוכסני מתכת
הקולציה שאפתנית מבחינה צורנית ומבחינה טכנית
אולי שאפתנית מדי
לצערי, מצאתי אותה ראויה לעריכה מבחינה עיצובית, ולשיפור רב ברמת הביצוע

גל רשף
| גל רשף | צבא שאפתני |

\

*

\

תלמה און קורצמן יצרה את "אפרו-אוקיאני", קולקציית ערב עכשווית, בהשראה אפריקאית, פרי שהות ארוכת-שנים של המשפחה בשליחות באתיופיה, כשחלק מהגזרות שואבות השראה מסימני שיזוף על העור
הבדים טבעיים: משי, קרפ שיפון, פשתן, כותנה ועורות, אותם צבעה בעצמה, תוך יצירת אפקטים מרשימים
העיטורים: רקמות במוטיבים אפריקאיים, בשילוב חרוזים ודיסקיות מנוקבות מפרספקס, עץ ומתכת
יופי אפרו-מקומי

תלמה און קורצמן
| תלמה און קורצמן | ערב אפריקני |

\

*

\

בקולקציה שלה 'Mosaic', דידי טוויטו שאבה השראה ישירה מהפרעת הקשב המאובחנת שלה
בהדגשת החיובי ב'הפרעה'
טוויטו יצרה בדים בדפוסים מקסימים בעלי אופי פסיפסי: פיסטוקים, חלוקי נחל, קישואים, קלידי מחשב, אפרסקים
הבגדים משלבים בין הדפוסים באופן לא-קשור-לכאורה, שמתכתב היטב עם אחת המגמות השולטות באופנת העונות האחרונות: לא 'תואם', לא 'מתאים' אלא פשוט 'עובד יחד'
אכן עובד ומרגש

דידי טויטו
| דידי טויטו | הפרעת?קשב |

\

*

\

את "Street Phantasy", הקולקציה של סיון חליווה, כאמור, לא ראיתי
הקולקציה נוצרה בהשראת גרפיטי – אמנות רחוב מחתרתית – שבהשראתה יצרה חליווה דפוסים על בדים שונים
כשהבגדים עצמם מעוצבים בהשראת הלבוש הגברי הבריטי מהמאה ה-19 ובהתייחסות לאופנת הרחוב כיום

התמונה האחת שהגיעה לידיי מטעם המכון, ממחישה היטב את מקורות ההשראה, ומעוררת מאד את סקרנותי לראות עוד

סיון חליווה
| סיון חליווה | מחאה (!) |

\

*

\

מיטל פירסט יצרה את הקולקציה הלבישה ביותר שראיתי כאן, בהשראת הספינה 'Abbira'
(קשה לי להבין מדוע שם הקולקציה הוא באנגלית) ספינה גוררת שהיתה שייכת לסבא שלה

בעזרת מוטיבים של ים, חבלים ורשתות יצרה פירסט קולקציה של לבוש קייצי ישראלי קליל ולביש – במובן החיובי ביותר של המלה
עם אמירה מובהקת, צבעוניות קייצית רעננה וקו נושאי חזק

מיטל פירסט
| מיטל פירסט | אלינו לים |

\

*

\

ארז עובדיה בחר בשם חמוד-לכאורה, של ספר ילדים ידוע, ויצר קולקציה מרהיבה ומפחידה באמת
המילה Monster, במקורה היווני, מתייחסת, לדבריו, לכל תופעה מוזרה הדורשת הסבר או מערערת את הסדר הקיים, או במילים אחרות – האחר
כך יוצר עובדיה מערכות לבוש העשויות כפפות בעלות אינספור-עיניים;
סרבל לגבר – ספק טייסי ספק פיג'מה תינוקית – בגוון צבאי, עם כותפות/דרגות עשויות שיער מלאכותי;
שמלה מפלצתית מבעיתה-יפהפיה (בתצלום), עשויה וואל וניאופרן
קולקציה מרהיבה ומעוררת מחשבה

ארז עובדיה
| ארז עובדיה | האחר הוא אני |

\

* * *

\

שתי הערות בנימה אישית:

–          הייתי שמחה לראות את הדגמים מוצגים על דוגמניות. בגדים בתנועה
לא תמיד יש צורך בהפקה מפוארת
לפעמים פרזנטציה צנועה ומכובדת, בעזרת דוגמניות אחדות, בהחלט יכולה לעשות את העבודה
זאת, מבלי להתיימר להבין את האילוצים הכלכליים של מכון אבני, או לבקר אותם

–          שמחתי לראות את הדגמים מצולמים בעזרת דוגמנית כהת-עור

\

*

\

כל התצלומים: הילה שייר (יח"ץ)