בואו חושך לגרש

אין שום טעם להלחם ברבנות או לבוא אליה בטענות – הסמכות שלה היא ע"פ חוקי המדינה, והם פועלים לפי אמונתם ודרכם החשוכה. ומי שמכשיר את השרץ זו המדינה. "המדינה" לא בסדר ואליה אני באה בטענות, למרות שברור לי שמהכנסת (זו הנוכחית בוודאי) לא תבוא הישועה. הפתרון בידינו והוא פשוט – לא להתחתן ברבנות. אלפי זוגות התחתנו השנה בחתונה שווה, מגבירים ומגבירות את האור.

מגבירה את האור

השבוע שודרה בערוץ 10 כתבת תחקיר שחשפה תופעה נוראית שמתרחשת בחסות החוק: הרבנות הראשית לישראל מספקת לגברים אישור הלכתי וחוקי לשאת אשה שניה ולקיים פוליגמיה בחסות החוק.  גברים מקבלים אישור לשאת אישה שניה באישור הרבנות אבל מי שעומד מאחורי הכשרת השרץ, זו המדינה.
קבלו –

פולי-מה? פוליגמיה.

מדובר בביגמיה – או "ריבוי נישואין" המוסדר כעבירה פלילית בחוק העונשין הישראלי בסעיפים 175-183. איסור לשאת יותר מאשה אחת (או יותר מגבר אחד) ועונש של 5 שנות מאסר על מבצע העבירה.

עוד קובע החוק שאדם יהודי שקיבל היתר מבית הדין הרבני הגדול רשאי לשאת אישה שניה והדבר לא יהווה עבירה.  מופתעות? מופתעים? אני לא.

זה לא חדש ולא סוד שעל פי ההלכה היהודית (בחוקי מדינת ישראל- "דין תורה") קיים אי שיוויון מובנה ומהותי בין נשים וגברים. כמובן שנשים לא יכולות לקבל היתר להינשא לגבר אחר, ויותר מזה – אשה נשואה, גם אם בעלה נעלם, צמח או מנוול שלא נותן לה גט – היא אשה עגונה וילדיה מגבר אחר יקבלו את אות הקין "ממזרים" או "ממזרות" (שזה אומר תכלס שלא יוכלו להינשא ברבנות. האמת, לא נורא). עוד מסתבר שהרבנות נוטה "לממזר" אנשים בצורה כוחנית ובניגוד אפילו לכללי ההלכה. (ראו לדוגמא סיפור ממש מהימים האחרונים – סיפור הממזרות של שירה)

אבל כשמדובר בגבר – יש אופציות. יש היתר!  ההלכה מסדירה לו פתח.

זו המדינה. 

המדינה חתומה על ההיתרים הללו כי הרבנות הראשית היא זרוע של המדינה. וכך, עוקפים את החוק הפלילי, עוקפים את חרם רבנו גרשום, עוקפים זכויות אדם ועושים מה שמתאים ונראה להם לנכון. אומר את זה ברור אותו רב נשוי שמנסה לשכנע רווקה להינשא לו – "זה לא בגלל שזה הדת, זו המדינה".

זו המדינה

זו המדינה

 הלופ הזה שבו המדינה = ההלכה (ולהיפך) הוא לא משהו שאנחנו צריכים וצריכות לקבל כגזירת גורל.

המצב הזה אבסורדי ומקומם ומנוגד לכללי צדק טבעיים וזכויות אדם בסיסיות.

אבל מצד שני – זו מלחמה אבודה. כי כל זמן שהסמכות היא בידיי הרבנות (בשליטת החרדים הקיצוניים הללו) התופעות האלא יימשכו ואף יקצינו.

בעיני אין שום טעם להלחם ברבנות או לבוא אליה בטענות – הרי הסמכות שלה מוקנית לה ע"פ חוק מהמדינה והם פועלים כפי אמונתם ודרכם החשוכה. זו המדינה שלא בסדר ואליה אני באה בטענות.

מה יש לכם ולכן עם הרבנות?

המשפט הבא הוא המפתח לדרך שבה עלינו לפעול כנגד סמכות הרבנות.

זהו ציטוט של א.ד. גורדון שמוביל אותי ורבות-ים וטובות-ים מחבריי וחברותיי בפעולתנו להפרדת דת ממדינה ובמאבקנו בכפיה הדתית. וגם כמובן, הכי מתאים לחנוכה:

"לא יהיה ניצחון של האור על החושך

כל עוד לא נעמוד על האמת הפשוטה,

שבמקום להילחם בחושך,

עלינו להגביר את האור."

…………………………………………………………………………………………………………………………………………..

במקום להלחם בתופעות החשוכות של הממסד הדתי כמו בתחנות רוח, להגביר אכיפה, להקים ועדות, לצאת בהסברה –  עלינו פשוט להגביר את הפעולות האחרות, הרצויות, ולהפסיק להשתמש בשירותי הרבנות. להגביר את האור.

אם אנחנו מתנגדות לאי השיוויון, לחוסר הצדק ולעוולות של הרבנות בחסות ההלכה, אם זה נתפס בעינינו חשוך ומסוכן –  עלינו לבצע פעולות הפוכות, מגבירות אור – אור השיוויון אור הצדק, אור המוסר ואור הליברליזם.

עבורנו, הציבור החילוני  בישראל – הדרך להילחם בחושך היא פשוטה – להגביר עוד ועוד ועוד ועוד ועוד יותר את האור. 

אתמול, נר רביעי של חנוכה, הייתי שותפה למעשה כזה של הגברת אור.

חתונה מוארת של הויה בחנוכה
חתונה מוארת של הויה בחנוכה

תחת חופה עמדו זוג צעיר, בחור ובחורה, יהודים מבתים מסורתיים – זוג ליברלי, שיוויוני, אוהבי הארץ והיהדות שקיימו טקס חתונה שיוויוני ויהודי. קהל גדול היו עדים ועדות לטקס חתונה חופשי. חופשי מהרבנות, ומלא אור.

היתה חופה, היתה הדלקת נרות ושירה, יין, טבעות וקידושין, 7 ברכות ושבירת כוס. והייתי שם אני להנחות את הטקס. וכל זה קרה בלי הרבנות, בלי רב, בלי דת ובלי המדינה.

והיו שם ילדים וילדות קטנים שבשבילם זה כבר יהיה נורמלי ולגיטימי וטבעי לגמרי שאשה מנחה טקס חתונה, שכלה משמיעה קולה ונותנת לאיש שלה טבעת.

 ככה אני מאמינה שנגרש את החושך. אור ועוד אור. דונם ועוד דונם.  כמו שנאמר – "מעט מן הוא מגרש הרבה מן החושך" (הבעל שם טוב)

מגבירותים את האור #מהפכהבשמחה

אלפי זוגות התחתנו השנה בחתונה שווה.

רק בהויה התחתנו השנה כ 500 זוגות בטקסים חופשיים. עוד מאות רבות של זוגות השתתפו בסדנאות "לקראת חופה", ב"הרצאת החובה לזוגות מאורסים", ובאו ליחידה המשפטית לקבל ייעוץ ולחתום על תצהירי ידועים בציבור. האור הולך וגדל משנה לשנה מתגבר, ואתם ואתן מוזמנים ומוזמנות להצטרף למהפכה השמחה הזו – כנסו כנסו – לאתר הויה או לפייסבוק בואו, והעבירו הלאה.

חג חנוכה שמח חברותים.  האירו! העבירו! היו נר קטן

#מצביעיםבטבעת

#מחרימיםאתהרבנות

#הויה

#מהפכהבשמחה

כתבת התחקיר – חדשות ערוץ 10 26/12/16

 

סמדר דקל נעים
אשה ישראלית ויהודיה. מגשרת, עורכת דין ועורכת טקסים. מחתנת, מגרשת וחוזר חלילה. בלוג על משפט ותרבות, דין וטקס. על זוגיות ומשפחה. יהדות ודמוקרטיה. על הגשרים של החיים.