אתה חי בסרט? לתקשר דרך סרטים מצוירים

בלימודי הפוסט דוקטורט שלי במכון וייצמן, חקרתי אוטיזם בעכברים.

מיד עולה השאלה, איך יודעים שעכבר הוא אוטיסט? אז עכברים כמו אנשים הם יצורים חברתיים

וכשהם לא מתקשרים אחד עם השני ישנה בעיה. לראות ילד כלוא בעולמו ולא מצליח לבטא את עצמו

וחסרי אונים לא להגיע אליו זהו קושי עצום, עצום מכדי להכילו. שמעתי לא מזמן הורה לילד אוטיסט

שאמר הלוואי ויכולתי להכנס לתודעתו, לשכון בין מחשבותיו כי אני רואה בעינייו שהן שם.

16831200_10155098852422300_4949786000448966155_n

כך גם בסרט החיים- סרט מצוין, אוון סוסקינד,היה בן 3 כשהפסיק לפתע לדבר ואובחן כאוטיסט

גםאני שמיומנת בתיאוריה ומכירה את המונח ״אוטיזם רגרסיבי״, בו הילד מאבד מיומנויות אשר רכש,

הרגשתי צביטה בלב לראות את אוון הקטן המשתעשע עם אביו ולפתע נעלם, ההרגשה הזו שחייזרים חטפו אותו הייתה מדויקת.

במשך 4 השנים הבאות לא תיקשר עם אנשים מסביבו ולא ביטא שום רגשות, מחשבות ורצונות. עד שהסרטים המצוירים

של וולט דיסני בהם צפה בלי הרף, שימשו כחבל הצלה דרך המילים של דמויות המשנה המככבות בסרטים,

הצליח אוון לתקשר  דבר אשר שינה את חייו ואת חיי משפחתו.

הקלסיקות של דיסני –״אלדין״, "מלך האריות" ו"בת הים הקטנה" נתנו לו כלים שימושיים שעזרו לו

להבין את המורכבות של הקודים החברתיים וסללו את הדרך שלו להתחבר מחדש אל העולם שסביבו.

עולם שבו חוויותיו אינן שונות מחויותיו של ילדים אחרים בגילו דוגמת הצקות שחווה בבית הספר,

אבל אצל אוון הכל מועצם בעולמו הפנימי ומרגישים זאת בסצינה ״מהגיבן מנוטרדם״.

Hunchback of notre Dame

הסרט מביא נקודת מבט נוספת, על בגרותם של ילדים עם צרכים מיוחדים שאינם יכולים להישאר לעד תחת

כנפיהם המגוננות של משפחתם והם זקוקים לעצמאות מסוימת. התרשמתי שבארצות הברית יש מסגרת מכילה יותר מאשר בישראל.

לצערי בזמן לימודיי במכון וייצמן, בשנת 2012 פנו אלי כדי שאעזור במיזם ״בית לחיים״,

בניית מסגרת מתאימה לבוגרים אוטיסטים, מהגיעם לגיל 20. בבית כזה גרים ביחד 24 אנשים תחת השגחה מתמדת,

צוות מקצועי מלווה, תעסוקה מתאימה ומענה כולל לצרכיהם. ברוב המקרים נשמר הקשר בין המשפחות לאוטיסטים

ומתקיימים ביקורים בסופי שבוע ובחגים, אבל הבית לחיים הוא הבית של האוטיסט, למשך כל ימי חייו.

קיימים בארץ כ-20 בתים לחיים והם פועלים בהצלחה רבה. תקציב בניית בית לחיים הוא כ-10מיליון שקל,

לא כולל רכישת או השגת הקרקע. המדינה לא מתקצבת זאת, וגם אלו"ט (האגודה הלאומית לילדים אוטיסטים)

לא מסוגלת לסייע, בשל המצוקה התקציבית הגדולה. על כן המימון נופל כולו על כתפי ההורים,

וזו הסיבה לכך שיצאתי איתם למבצע התרמה, ממש כמו רבים וטובים אחרים שנאלצים לשנורר כסף,

בהיעדר תקציבים. מרגע שהבית נבנה, המדינה מתקצבת את הפעלתו באופן מלא. לא היה קל בכלל לבקש כסף מאנשים,

אחת החוויות הקשות שעברתי בחיי, בוקרו של יום שישי בקניון רחובות, בניסיון להתרים כסף למען מטרה חשובה זו ללא הצלחה מירבית.

16730186_10155098852547300_5007238890635588041_n

אגב, אחד הרגעים המכווננים בחיי היה בסרט ״מלך האריות״ לקחתי את אחותי לסרט כשאבי נפטר,

לתומי חשבתי שסרט מצויר ישמח אותה, נקרעתי מבכי כל הסרט ולעולם לא אשכח את הקטע הזה שמלווה אותי

עד היום שטימון אומר לסימבה: דברים רעים קורים נכון? שהעולם מפנה לך את גבו תפנה את גבך לעולם,

סימבה עונה במבוכה: לא כך לימדו אותי וטימון עונה לו אז אתה צריך מורה חדש, אקונה מטטה- אל תדאג,

אני באופן אישי לקחתי מורה חדש ומאז התחלתי לגדול באמת.

אני אכן מסכימה שלבמאי רוג'ר רוס ויליאמס מגיע פרס הבימוי הטוב ביותר,

הסרט יפיפה מלווה באנימציה מקורית ומרגשת, בתובנות על האוטיזם ומביא את סיפור חייהם המופלא של משפחת סוסקינד,

ומהווה תקווה לכל משפחה המגדלת ילד עם בעיות דומות וכמו שוולט דיסני האגדי שאחראי במידה רבה על חבל ההצלה אמר

"אם אתה יכול לחלום על זה , אתה יכול לעשות את זה״

ד״ר ליאת אדרי

www.drliatedry.co.il

 

 

 

ד״ר ליאת אדרי
אני מדענית מומחית בבילוגיה רפואית. בעלת תואר שלישי בנוירוביוכימיה, פוסטדקטורט בביולוגיה תאית והתפתחותית בבית ספר לרפואה, אוניברסיטת תל אביב. פוסטדוקטורט נוסף ממדעי המוח במכון וייצמן ובקיצור דוקטור לביולוגיה רפואית. אני מרצה על בריאות ממגוון היבטים מדעיים, לשם פיתוח מודעות להתנהלות בריאה המשלבת תזונה, מדעי המוח, מדעי הרפואה, מדעי ההתנהגות ובודהיזם. מנהלת מחקרים קלינים ברפואה משלימה ועושה דיקור סיני כשצריך. לצד הידע הרב והמגוון, יש לי יכולת ונסיון רב בהנגשת שפה מדעית גבוהה בקיצור מדעי החיים הבריאים.