נולדתי בסמיכות לחג פורים ,6 שנים אחרי הילד האחרון במשפחה והבית היה צהלה ושמחה ומה יותר מתאים מלהעניק לי את השם "אסתר" על שם מגילת אסתר (המלכה) ועל שם קרובת משפחה "אסתר עזיזה" ( אסתר המיוחדת) .וכך התנהלנו לנו יחדיו אני ואסתר המלכה שהצילה את העם היהודי והייתה גיבורה.
לנשים יש מיעוט חובות הלכתיות בתורה אבל יש שני חגים שהן מחויבות בקיום המצוות :
1. חנוכה- הדלקת נרות
2. פורים – בגלל שמגילת אסתר קרויה על שם אישה שהצילה את עם ישראל. נשים מחויבות בפורים ב-ארבע מצוות מ: משתה פורים, משלוח מנות, מתנות לאביונים וקריאה במגילת אסתר. לאורך השנים חינכו ולמדו אותנו להעריץ את אסתר המלכה הצנועה הביישנית הכשרה, שעושה כל מה שאמרו לה, לעומת ושתי שמוצגת כדמות דחויה ,לא אהודה ואפילו מעט מפלצתית (חז"ל הוסיפו לה זנב)
גם אני נהגתי בחג פורים להתחפש מידי פעם לאסתר המלכה, לנסיכה ולעוד נשים מתוך עולם האגדות. הרי מה יותר כייף משמלות קצפת ומלמלה שברגע שנכנסנו לתוכן יצגנו את הדמות הנשית הגיבורה, שממתינה לנסיך על הסוס הלבן שיבוא לגאול אותה אולי גם קצת מהקצפת .
פרוש השם ושתי –יפה בפרסית, ובהיפוך אותיות יוצא לנו (שתוי)
פרוש השם אסתר – מהמילה "סתר" וזה יכול להיות סתר את דבריו או בסתר ליבה (כי הסתירה את מוצאה) ולי באופן אישי היא הסתירה גם הרבה תובנות על ושתי.
ובשנים האחרונות אני מרגישה שהתהפכו לי היוצרות ויש סתירה גדולה בין המציאות של היום לדמות שבחרנו לתעב ולדמות שבחרנו להעריץ. סתירה בין הטקסט כפי שבחרנו לספר אותו, לבין מה שהיה. הרי ושתי סירבה להגיע למשתה המלך כשרק כתר לראשה במצוות המלך שרצה להרשים את חבורת יועציו וסריסיו השתויים כהוגן. המעשה שלה כמובן מדאיג את המלך וסריסיו ומעלה חשש שהיא תהווה דוגמא לכלל הנשים בממלכה ותהווה איום ממשי להגמוניה הגברית המקובלת. מעשה זה הוביל לכך שהיא אבדה את הכתר על ראשה ויש פרשנות שאבדה גם את ראשה .
ואז מגיעה אסתר שמובלת ע"י הרצון הגברי (מרדכי היהודי) שמציע אותה בשביל לקדם אג'נדה ואולי על הדרך גם לזכות לאי אלו טובות הנאה מקרבה למלוכה ואסתר "יפת תואר וטובת מראה" "הנערה אשר תטיב בעיני המלך" שלא רק שהיא יפה היא גם תעשה את דבר המלך ותהווה דוגמא למופת לשאר הנשים אפילו את זהותה היא מסתירה (מי היא ומי עמה)
ובעקבות מאמרים שהתחילו לקלף את ושתי מדמותה לאחרונה ופוסט מקסים של רחל פרגו חילחלה בי התובנה שעשיתי עוול לושתי עם השנים. היא הנחילה לנו מסר ברור שנשים אינן חפץ או כלי שנועד לשרת גברים ,מנגד הדמות של אסתר שמבטלת את עצמה ועוברת אומנם תהליך של התפתחות במהלך העלילה,מפסיבית ליותר אקטיבית אבל מה אנו למדים ב"סאב טקסט" שאסתר מקדמת את עצמה דרך "המיטה" של המלך וושתי שבוחרת לשמור על תומתה וצניעותה דווקא היא מוצגת כלא ראויה ולדעתי היא צריכה לקבל יותר משמעות בתוך העלילה
אז אני אומנם קרויה על שם אסתר המלכה אבל בהחלט רוצה השנה לאסוף איתי גם את אשתו הראשונה של המלך שגם ושתי תצעד אתנו ותיתן לנו שיעור הנשים על עמידה על דעתנו וביכולת להגיד "לא" –זאת מלכה אמיתית
הכותבת: אתי כהן חברת מועצת עיר בקרית אונו
וחברת דירקטוריון בעמותת להעצמה נשית