אני רוצה גם

סצנת הפתיחה של הסרט הזה היא תמצית הסיפור. אלפי אנשים רומסים את זה את זה בכניסה לסניף הראשון שנפתח בארץ של רשת H&M, מה קרה לנו?למה אנחנו קונים עצמנו למוות? ההסברים רבים, חלקם קצת שחוקים וחלקם בהחלט פוקחי עיניים ומעודדים להפסיק, לפני שנגיע לנקודת האל – חזור. המלצה צפייה למוצאי החג.

moreאלפי אנשים רומסים זה את זה תוך נהירה המונית לתוך… חנות H&M שזה עתה נפתחה לראשונה בישראל, זוהי סצינת הפתיחה של הסרט 'עוד'.  סצינה בהחלט מדהימה שפתחה את מהדורת החדשות באותו היום.  אין ספק שתרבות הצריכה בישראל היא נושא מעניין ומעורר תהיות רבות: כיצד הפכה האומה הצעירה יחסית, שהוקמה על בסיס של התנערות מהבורגנות הקפיטלסטית האירופאית, לאומה שלא יכולה להפסיק לקנות ולקנות.  הסרט מזכיר לנו שאנשי העלייה השניה והשלישית התגאו בלכלוך ובפשטות, זה היה סמל הסטטוס של אותה התקופה. אנשים הסירו מעליהם את הבגדים והתכשיטים שהביאו מאירופה ולבשו בגאון בגדי עבודה. אז מה קרה לנו? ואיך זה מסתדר עם אנשי דור ה- Y שמוחים על יוקר המחיה אבל לא יוצאים מבתי הקפה ומסעדות היוקרה?

הסרט נותן כמה וכמה הסברים מפי הוגי דעה, עיתונאים וחוקרי תרבות. חלקם נופלים לקלשאות כמו אכול ושתה כי מחר נמות, הלא אנחנו מדינה קטנה מוקפת אויבים, אבל חלקם בהחלט מספקים נקודת מבט רעננה ומעניינת למה הפכנו לאומה של צרכנים כמעט כפייתיים.

עיתונאית האופנה של ידיעות לשעבר נותנת הסבר מרתק לגלגולם של הבגדים מהעולם השלישי שבו הם נוצרים בתנאי דחק ואליו הם גם חוזרים כבגדי יד שניה לאותה אוכלוסייה שייצרם אותם ואינה מסוגלת לקנות בגדים אחרים במשכורת הזעומה שהיאמרוויחה.

אבל מי שמציגה את המצב בצורה המדויקת ביותר לדעתי היא ד"ר ליה אטינגר ממכון השל למנהיגות סביבתית " המערכת הכלכלית שלנו כל הזמן משכנעת אנשים לקנות מוצרים שהם לא צריכים, בכסף שאין להם, כדי לעשות רושם לזמן קצר על אנשים שלא אכפת להם מהם באמת"

הסרט עשוי בצורה מאוד זורמת, לא כבד ובהחלט מעורר לא מעט מחשבה.  אופציית צפיה איכותית למוצאי החג והשבת הקרובים.

בכורה: יום רביעי, 31.5, בשעה 21:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

שידור נוסף: מוצ"ש, 3.6, 21:00