"אל תקראי לי מטאטא"/רויטל אברהם – ספר שכל הורה צריך לקרוא

ספר חובה לכולם. כי גם הורה לילד עם צרכים מיוחדים "אחרים" (לקויות למידה למיניהם, חרדות, קשים בוויסות חושי ועוד רבים) יכול להיעזר בטיפים ובידע שנמצאים בספר ואפילו להורים לילדים "נורמטיביים" יש הרבה מה להיתרם ממנו וגם אם זה רק כדי להבין קצת יותר מה עובר על החברה שלה ילד על הספקטרום האוטיסטי או השכנה בקצה הרחוב.

בחורה עם מחשב נייד

אל תקראי לי מטאטא/רויטל אברהם: התפקוד הגבוה ברצף האוטיסטי. 175 עמודים, אורון הוצאת ספרים

כריכה אחורית:

"אוטיזם בתפקוד גבוה הוא לקות מבלבלת מאוד. ילדים שאובחנו כך, מתנהלים לעיתים כילדים רגילים ומגלים יכולת השתלבות טובה. עובדה זו עלולה לבלבל את הסביבה ולעיתים אף את המשפחה.

ספר זה מתאר את התפקוד הגבוה ברצף האוטיסטי ושופך אור על הלקות ועל מאפייניה. הספר חושף את חיינו כמשפחה מיוחדת ומתאר סיטואציות יומיות של התמודדות עם התפקוד הגבוה שברצף. בספר הסברים, דוגמאות, טיפים ורעיונות אשר יכולים להקל על ההתמודדות ומאפשר הצצה אותנטית לחיי משפחה לצד האוטיזם הקל.

אני אמא לשלושה בנים, מורה במקצועי ומרצה.

גידול ילד עם צרכים מיוחדים התווה את מסלול חיי למקומות חדשים ולא מתוכננים. הגילוי שהילד שלך נמצא על רצף  האוטיזם הוא משבר גדול, אשר יכול לפרק חיים שלמים אך גם יכול להצמיח ולתרום. בחרתי בדרך הצמיחה וספר זה הוא חלק מצמיחה זו.

את הספר כתבתי משתי סיבות. הראשונה נבעה מתוך הצורך האישי שלי לפרוק ולהעלות על הכתב את הסיפור שלנו והסיבה השנייה הייתה לאפשר להורים, מטפלים וצוותים חינוכיים ולכל מי שמוצא עניין בנושא, להיעזר במידע הרב שצברתי עם השנים, יחד עם הניסיון האישי שלי כאמא לילד על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה."

גילוי נאות, נחשפתי לספר הזה עוד בתהליך גיוס הכספים שלו, עקבתי אחריו ומידי פעם רוטל היתה מעלה דף/פסקה ממנו. ואז הרגשתי כאילו אני כתבתי אותו. אלו היו המחשבות שלי, התחושות שלי כאמא ליד עם צרכים מיוחדים (גם אם ה"כותרת" שלו היא אחרת). כשהחזקתי אותו בידי דפדפתי בו ברפרוף ועיניי נמשכו לדף בספר שהיה מעוצב כמו רשימת משימות והכותרת "לא לשכוח". מצאתי את עצמי עומדת באמצע הסלון מסוחררת, דומעת וצוחקת, כל כך מוכר כי יש ימים שככה גם נראים החיים שלי.

1

 אתם בטח שואלים במה הספר הזה שונה מספרים אחרים בתחום? אז לספר שני פנים, הפן האישי בו היא משתפת מחוויותיה ומהניסיון האישי שלה, הטיפים הקטנים שהיא למדה, ההתנהגויות השונות ה"מבלבלות" שמבדילות את הילדים המאובחנים כאוטיסטים בתפקוד גבוה, מן נסיון לשבור את קיר הזכוכית שנקרא לו כאן "זר לא יבין זאת", לפתוח את חייה, מחשבותיה ומשפחתה לאנשים, כדי לאפשר להם להבין ואולי בפעם הבאה גם להכיל ,יותר טוב ילדים שמאובחנים עם אוטיזם בתפקוד גובה ואת ההתנהלות המשפחתית הלא קלה.  בפן השני,  היא משלבת בתוך הספר המון מידע מעשי, מידע עיוני והכל מוגש כל כך ברור. כמו שהיא מסבירה אלו אפשרויות שילוב יש בבית הספר לילדים המאובחנים עם אוטיזם בתפקוד גבוה במקרה הזה השילוב עם סייעת בכיתה רגילה ושילוב בכיתת תקשורת בבית ספר רגיל, הערך המוסף של רויטל הוא פירוט של היתרונות והחסרונות של כל אחת מדרכי השילוב הזה. מידע שאנשי המקצוע שיושבים בוועדות ובין היתר מחליטים גורלות, לא תמיד ישתף אם ההורים והם לא פעם מקבלים החלטות על ילדם האישי בלי שיש להם את התמונה המלאה. ניתן למצוא כאן טיפים להתנהלות עם ילדים להם קשיים בויסות חושי (קושי שאינו מאופיים רק לאוטיזם אלא פוגש ונוגע בלא מעט משפחות להם ילדים "רגישים)

אומנם כל ילד הוא אחר, אך עדין זה בדיוק מה שהספר הזה בא לתת, תמונה מלאה, אישית מאוד, מקצועית מאוד של אמא אחת, עם ילד אחד המתמודד עם אוטיזם בתפקוד גבוה, אחת הלקויות המבלבלות ביותר שיש.

הספר נמכר בסטימצקי וצומת ספרים וכן ישירות בקישור הזה:https://www.autismspectrum.co.il/purchase

ספריית כבר תבור
בואו להכיר את הספרייה הכי יפה בארץ (אולי אני קצת משוחדת). את העשייה, את הצוות ואת האהבה למילה הכתובה ולקהילה שלנו.