איפה הכי מומלץ \ כדאי ללמוד אנגלית ושפות אחרות?

תובנות מהצלחות וכישלונות

אחרי שניסיתי ללמוד אנגלית בכל מיני צורות ודרכים הגעתי למסקנה חד משמעית – לא למדתי אנגלית מהקורסים בתיכון או בחטיבת הביניים. למעשה, המוטיבציה שלי להבין את השפה עלתה כי פשוט רציתי להנות מתכנים מעניינים באנגלית, סרטים, סדרות או מוזיקה, היה לי חשוב להבין את המסרים. כדי להבין הכל, התחלתי לתמלל שירים, הרצאות, כתבתי משפטים באנגלית (בלי לשים דגש על איות) וגם בניתי לי אותם בראש. התאמנתי על ההגייה כפי ששמעתי שוב ושוב עד שזה נכנס. אבל כל זה לא מה שגרם לי להגיע לרמה הגבוהה שלי באנגלית. בשורה התחתונה הבנתי שהלימוד שאינו דרך חוקי דקדוק משעממים אלא דרך משפטים מיוחדים ויצירתיים הם שגרמו לי לזכור טוב יותר איך להתנסח ולדבר בצורה שוטפת. אז החלטתי לעשות מעשה ולהעביר את זה הלאה – מדובר בכמה עקרונות פשוטים ליישום וחשובים לשימוש.

חוסר יכולת לתקשר כמו שרציתי, ליווה אותי בחוסר ביטחון ודימוי עצמי נמוך כמעט בכל המקרים. הקושי שבמצב בו אי אפשר להעביר מסר לצד השני זה תסכול מוחלט ומאחר שאני אדם הישגי שמסמן מטרה ומגיע אליה, לא משנה מה, בסוף הצלחתי. חקרתי, ינקתי וגמעתי כל שביב של מידע שיכל לעזור להגיע לעבר המטרה. החלטתי שאני יוצא לדרך, למרות שבכלל למדתי מדע המדינה ויחסים בינלאומיים, בתור התנדבות לימדתי אנגלית בבית ספר לנוער בסיכון והבנתי שאני מתחבר לזה בכל רמך איברי. זה עזר לי להבין שבזה אני רוצה להתעסק (ושזה גם עוזר לי לשפר את השפות שלי על הדרך). בצורה הזו, הנתינה שלי לילדים ונוער, בלי שאיפה לקבל משהו בחזרה, סייעה לי להבין מה אני רוצה לעשות בחיים. ואז פתחתי את ניו סקול.

DIPLOMA

רק לא חוקי דקדוק

התמקדות בחוקי הדקדוק בתחילת הדרך או כשיש חשש ורתיעה מהלמידה זו הטעות הכי גדולה שאפשר לעשות. זו ההצהרה שלי לפחות. אין דבר יותר משעמם מללמוד שפה דרך החוקים האלה. הם שרירותיים ואינהרנטיים לתרבות וההיסטוריה של השפה, הרבה פעמים אין מאחוריה רציונאל אובייקטיבי ולכן זה פשוט מידע חסר חשיבות. נכון, אני שומע את כולכם מזדעקים ואומרים שלדבר נכון ובצורה תקנית זה חשוב. אז לטובת הצקצקנים לא אמרתי שלא, אבל את ההבנה של חוקי הדקדוק בשפה תקבלו לא מהתאוריה – אלא מהדוגמה. כלומר, ככל שתחשפו לשפה ותתנסו יותר – וגם תטעו ולא תתביישו – כך תגבירו את התפישה שלכם את השפה, כולל חוקי הדקדוק שלה. הטענה הזו היא לא דעה, אלא עובדה מוגמרת. כך מתפתח כל ילד בכל מקום בעולם. הוא מגיע (אם בכלל) ללימוד חוקי הדקדוק של שפת אימו רק בשלב מאוחר יחסית, בדרך כלל בבית הספר היסודי או לאחר מכן.

אם תשאלו אמריקאים, אוסטרליים, בריטיים או אפילו קנדיים, רובם לא יכירו אפילו את חוקי הדקדוק שאנחנו לומדים, כמו Present Simple \ Progressive – פשוט כי הם לומדים את זה מניסוי וטעייה, בדיבור והקשבה, שעוברים מפה לאוזן, מאב לבן ומאם לבת. נכון, לא נולדנו במדינות הללו וזו לא שפת האם שלנו, אבל יש דרכים לדמות מצבים כאלו כדי שתוכלו להגיע לרמה שוטפת ותוכלו לשלוף את המילים שאתם רוצים במקום הנכון ובזמן המתאים. לכן, יש להבין איך לעשות את המעבר בין עוגני זיכרון לשליטה בשפה, זאת על ידי מה שנטמע אצלנו הכי טוב ובצורה הכי קלה במוח (רמז – אלו לא חוקי הדקדוק, אלא למשל מצבים רגשיים או מרגשים ומשפטים מיוחדים שנבנה). האסימון הכי חשוב בנושא הזה נפל כשהייתי בשמורת טבע בסרי לנקה והסתכלתי על פיל. הבנתי שהזיכרון שלו עוזר לחיות חיים יעילים, ארוכה ומלאי אמפתיה משפחתית מרגשת ומפליאה. זה מה שגרם לי לרצות לפתח עוד יותר את קורסי השפות של ניו סקול, וזאת לפי טכניקות זיכרון.

Memoreach_logo (1)

נו, אז איפה הכי כדאי ללמוד?

לכן, באשר לשאלה שבכותרת – איפה הכי מומלץ או כדאי ללמוד קורס אנגלית ושפות אחרות, אני ממליץ על אלו שיתחילו אתכם מהרמה המדוברת נטו ורק לאחר מכן יתקדמו לכתיבה וקריאה, בלי התייחסות ממוקדת וספיצפית לנושא הדקדוק. במילים אחרות – ניו סקול בית הספר לשפות שייסדתי בשנת 2012 כשאני רציתי לשפר את כישורי השפות שלי בערבית ואנגלית. כסטודנט, הצורך שלי היה להשתמש בשפה באקדמיה, ובפרט בתכנית חילופי סטודנטים ב-NYU שאליה התקבלתי. המחירים בכל מקום שבדקתי היו נורא גבוהים, היחס היה ממש לא אישי ולא ידידותי, אבל הכי חשוב – הלימוד היה ממוקד דקדוק ומשעמם. ההנאה מהדרך היתה לי כל כך חשובה שהחלטתי שאני חייב לעשות מעשה וכך פתחתי קבוצת לימוד לחברים שסיפרו לחברים שסיפרו לעוד המון אנשים שלא הפסיקו לפנות אליי עד שהקמתי כיתות משלי.

תוך כדי המחקר לאורך הזמן הבנתי שברוב המקומות מושיבים תלמידים מול מחשב (כך שהם לא יכולים לפתח מיומנויות דיבור) או לחלופין שולחים אותם לספרים מיושנים (אוצר מילים ישן ופחות נפוץ) כך שהגעתי למסקנה שאני פשוט חייב למצוא פתרון אחר, יעיל וחדשני הרבה יותר. בעוד שכל העזרים (ספרים, אפליקציות וכדומה) תומכים בלמידה, אין כמו קבוצה כדי לייצר מסגרת, להגביר את המוטיבציה ולהרחיב את אפשרויות התרגול. כל שכן לקבוצה יש השפעה אדירה על המשתתפים, ככה שכל אחד מגיע לתוצאה הרצויה יותר מהר ובצורה יותר אפקטיבית, זאת באמצעות היכולת לקלוט בדינמיקה שמדמה את המציאות. בכל זאת, אי אפשר לטוס לתרגל בחו"ל בכל שבוע.

ניו סקול

קורס שפה חווייתי וזכיר במיוחד

בזמן שהותי בארה"ב החלטתי לתת את המושכות לצוות המדהים שנשאר לנהל את המקום בכיתה הראשונה שלנו – מרכז בעלי מלאכה בתל אביב. הם עשו עבודה כל כך טובה שהיינו צריכים עוד כיתות ועוד רעיונות לקורסים. אז קודם כל עברנו למקום גדול יותר, על יד עזריאלי בתל אביב ואז אלון, מנהל המוצר שלנו פנה למומחה הגדול ביותר להטמעה של ידע במוח – שיאן גינס בזיכרון – ערן כץ. כך, בתום שנה של עבודה אינטנסיבית ומעניינת במיוחד, השקנו ביחד את MemoReach – דרך פשוטה וחווייתית ללמוד שפה. מה ההבדל בין השיטה הזו לבין השיטות האחרות בתחום אתם שואלים? היא פשוט מאגדת בתוכה את תובנות חשובות ממחקרים מדעיים בבלשנות, חינוך, פסיכולוגיה ומדעי המוח, אך היא גם כוללת טכניקות זיכרון שערן כותב עליהן כבר 30 שנה.

ערן הרצאה בטד

לסיכומו של דבר, בין אם זה קורס אנגלית או ספרדית, איטלקית או צרפתית – כדאי מאוד לשלב התנסות מעשית בפיתוח יכולות דיבור ביחד עם קריאה, כתיבה ותרגול בבית. אבל לא פחות חשוב מזה, צריך לגרום ללימוד להיות זכיר ובר שימוש ביום יום. ככל שהמשפטים, המילים ותבניות החשיבה החדשות יהיו יצירתיות ומעניינות יותר כך השפה תהיה זכירה יותר. את כל זה צריך כמובן לעשות במקום שמאפשר לך להתנסות בדיבור, בסביבת לימוד נוחה ונעימה, שתחדיר לך ביטחון ואמונה ביכולות שלך, כי בסופו של דבר זה עניין של כוח רצון. המורים של ניו סקול עברו הכשרה ייחודית על ידי ערן כץ כדי שיוכל ללמד את השפות בצורה הכי זכירה, בשעה שהתלמידים מקבלים מערן ערכת סמינר אינטרנטי על זיכרון ללימודי השפה. אחרי שהקורסים נגמרים, אנחנו נפגשים כולם לערבי חילופי שפות מרתקים, שמאלצים את התלמידים לתרגל את השפה שהם למדו, באווירה משוחררת בבר או אולם גדול, אחת לחודש וביחד עם כל הקהילה המדהימה שלנו.

לכל קורסי השפות של ניו סקול לחצו כאן