איך מתמודדים עם החשק למתוק בימי המחזור?

המחזור החודשי הגיע ואיתו מגיעים החשק למתוק, הנפיחות בבטן, העלייה במשקל וההזנחה של הדיאטה. איך נתגבר על התופעות ומה כדאי לזכור כדי לא לאבד המוטיבציה?

להתמודד עם המחזור (צילום: שאטרסטוק)

בכל חודש, אם אין הפתעות, יגיע המחזור החודשי. יכול להיות שאת מבנות המזל שלא מרגישות שום תסמינים מקדימים לימי הוסת. אבל סביר להניח שגם את, כמו לפחות 75% מהנשים, תחווי לא מעט שינויים אופייניים. אחד מהם למשל, הוא עלייה בתחושת הרעב. יש נשים שידווחו גם על עלייה בצורך למתוק עד לכדי בולמוסים של אכילה. תופעה נוספת שקשורה במחזור החודשי היא תחושת נפיחות בבטן שמתבטאת בעלייה קלה במשקל. כשאת נמצאת בתהליך של ירידה במשקל, שני התסמינים האלה עלולים להפריע לך בתהליך.

המחזור החודשי הוא השם העממי יותר לווסת, שהיא רק חלק קטן מתהליך המחזור כולו שנמשך חודש שלם. בכל חודש משתחררת ביצית מהשחלה ומקווה לפגוש זרע שיפרה אותה. במקביל, הרחם מתכונן לקליטת ביצית מופרת שתהפוך לעובר ומתחיל לייצר שכבת דם שתהווה הבסיס לקליטת העובר. אם הביצית אכן הופרתה, היא תגיע לרחם, תשתרש בתוכו וחיים חדשים יתחילו. אבל אם, כמו שקורה רוב הזמן, היא לא הופרתה, רירית הדם שהרחם ייצר תצא מהגוף בימי הוסת. את כל התהליך הקסום הזה מנהלים, איך לא, ההורמונים. ההורמונים העיקריים בתהליך הם האסטרוגן שאחראי בעיקר להבשלת הביצית והפרוגסטרון שאחראי בעיקר על ייצור רירית הרחם.

פחמימות זה דווקא טוב

ההורמונים, למדנו לזהות, גורמים גם לשלל תופעות אופייניות. החל ממצבי רוח משתנים, כאבי בטן והתכווצויות ברחם, עלייה ברעב, צורך עז במתוק ואפילו כאבי ראש והקאות.

"מבחינה מדעית יש בהחלט השפעה של ההורמונים על הגוף בימי המחזור. לא אצל כל הנשים אבל אצל נשים רבות", מסבירה טופז דרזנר, דיאטנית שומרי משקל,"יש עלייה בתחושת הרעב ויש נשים שמדווחות גם על צורך גדול יותר במתוק. בנוסף אגירת נוזלים בגוף היא אופיינית לימי המחזור ולימים שלפני והיא זו שמביאה לנפיחות שיכולה להתבטא גם בעלייה במשקל".

אז עכשיו זה רשמי, בימי המחזור אנחנו אכן רעבות יותר ונפוחות יותר. אבל האם אנחנו באמת חייבות לחסל את חבילת העוגיות, כי בדיוק היום קיבלנו? דרזנר ממהרת לחדד. "במהלך הדיאטה אנחנו צריכות להגיב אחרת לתופעות האלה – המחזור נמשך שבוע, התופעות מגיעות שבוע לפני, אז מה, נעשה דיאטה רק שבועיים בחודש?"

אם אתן מרגישות באופן ממשי צורך במתוק או עלייה רעב, מומלץ לא להתעלם ממנו. "אני ממליצה כן להגדיל, במסגרת הנקודות, את אכילת הפחמימות המורכבות, כמו למשל, כריך מלחם מלא עם אבוקדו או גבינה צהובה 9%, כדי לשמור על רמות סוכר מאוזנות ותחושת שובע ארוכה יותר", מפרטת דרזנר. "אכילת מתוקים תביא הרבה פעמים לצורך בעוד סוכר, לכן דווקא בימים של המחזור כדאי לאכול תמרים, פירות יבשים ולאו דווקא שוקולד ועוגיות".

העלייה במשקל המיוחסת לימי הווסת יכולה לבלבל. אחרי הכול אנחנו כאן כדי לרדת, "העלייה במשקל בימי המחזור היא לא עלייה בשומן, היא ככל הנראה תוצאה של אגירת נוזלים. מה שכן, הרבה נשים מצפות לרדת בשבוע אחרי זה כפול, וזה לא עובד ככה".

 ואולי המחזור הוא רק תירוץ?

ימי הווסת יכולים להיות בהחלט מאתגרים. מצב הרוח לא בשיאו, התחושה האישית לא נעימה, לפעמים כואב לנו, לפעמים אנחנו עייפות. אבל כאן הרי נמדדת ההצלחה שלנו, המחויבות לתהליך. "יש הרבה נשים שיגידו 'טוב אז אני במחזור ובמילא עליתי ואז מעגלות פינות ואוכלות יותר, ואז בוודאי שהן יראו עלייה". הבולמוסים של ימי המחזור ניתנים לניהול ממש כמו כל בולמוס, אלא שלפעמים דווקא הגעת הווסת משמשת כקרקע לשבירת שגרה, 'כי אני במחזור ומגיע לי', " נשים שנמצאות בתהליך ומתמידות יורדות במשקל גם במהלך המחזור", מסכמת דרזנר את העניין. בסופו של דבר, לפעמים המחזור הוא רק תירוץ.

טיפים להתמודדות טובה עם תופעות המחזור

• אכלו יותר פחמימות מלאות שישביעו אתכן לאורך זמן ויפחיתו את הצורך במתוק.

• הימנעו מאכילת סוכרים פשוטים שיש בשוקולדים ובעוגיות, ועלולים לעורר עוד ועוד צורך בסוכר.

• פעילות גופנית מגבירה את יצור האנדרופינים, משככי הכאבים של הגוף, ויכולה להפחית את הכאבים האופייניים למחזור.

• בולמוס הוא לא צורך פיזי אלא שילוב של מצב נפשי וצורך בפורקן. צאו לסיבוב הליכה, קראו ספר או כל פעילות שנעימה לכן ותסיח את הדעת מהחשקים.

 >> בואי להתמודד עם כל הקשיים בדרך למשקל תקין עם שומרי משקל