לפני עשר שנים עמדתי בכיתה בפעם הראשונה. בימים ההם עוד הייתי סטודנט במסלול ייחודי בסמינר הקיבוצים שנסגר לאורך השנים. מובילות המסלול, ניסו ללמד אותנו מדוע אחוז גבוה מהילדים משכבות סוציו-אקונומיות נמוכות נכשלים בבתי ספר והניחו לפנינו משימה : מצאו דרכים להתגבר על מכשולי השפה, דימוי נמוך, מחסור ברלוונטיות לחיי הלומדים ועוד.
בהתאם לכך, את המסע שלי כמורה למתמטיקה התחלתי בבית ספר יסודי בשכונה קשה. שם נפגשתי לראשונה עם ילדים שמגיעים מבתים דוברי ערבית, רוסית, פיליפינית שהתבקשו להתמודד עם ספרי לימוד בעברית. ראיתי ילדים קטנטנים שאומרים על עצמם שהם טיפשים עוד לפני שידעו לשרוך את הנעליים. וחוויתי את ההטרוגניות העצומה שקיימת ביחידת לימוד אחידה לכאורה כמו כיתה חד גילאית.
המציאות הקיצונית דחפה אותי להמציא חומרי למידה אלטרנטיביים לספרי הלימודים. דפי עבודה ויזואליים, משחקי קופסא שעברו הסבה להוראת מתמטיקה, הצגות במקום שאלות מילוליות כתובות ועוד. לאחר שנתיים של עבודה בבתי ספר בשכונות קשות, החלטתי שאני צריך להרחיב את אופקיי החינוכיים והלכתי להתנדב בבית ספר דמוקרטי בדרום. את הנסיונות שלי ושל שותפים כמותי באותם ימים תיעדנו בבלוג "פדגוגיה של שחרור".
לאחר שנה, התחלתי לעבוד בבית ספר דמוקרטי בתל אביב. שם יכולתי להרחיב את ההתנסות שלי בשילוב גמיפיקציה ( אלמנטים של משחקים קלאסיים ) בחינוך, רב גילאיות בכיתה, שילוב פרקטיקות של קארטה בשיעור, וחינוך מתמטי ללא שפה כתובה ועוד. במהלך אותה שנה פגשתי את שותפי ל-Mathika, אייל. אייל היה הבעלים של Imagine Machine, סטרטאפ חינוכי שעסק בפיתוח אפליקציות לקידום יצירתיות בקרב ילדים ובבתי ספר, והורה אנרגטי של אחת מתלמידותיי שבדיוק קיבלה "חגורה" סגולה במתמטיקה.
יחד, התחלנו לתכנן כיצד אפשר להעביר את סגנון הוראת המתמטיקה מהכיתה שלי אל העולם הדיגיטלי. במשך שלוש שנים פיתחנו משחקים מיוחדים בעלי תוכן מתמטי לשוק האמריקאי שבתי ספר רכשו בהעשרה ללמידה המרכזית והפורמלית. בתום התקופה ההיא החלטנו שצברנו מספיק ניסיון ושאנחנו רוצים ליצור משהו גדול יותר, כולל יותר, ובבית שלנו – בישראל. משהו שישנה את חווית המתמטיקה לכל הילדים בישראל, יהיה מתאים לכל הורה ומחנך ולא רק לאלו המשתייכים לזרמים אלטרנטיביים, ומשהו שיהיה נגיש בעלותו לכל משפחה בניגוד לעלותם הגבוהה של שיעורים פרטיים.
וכך נרקמה מתיקה. פלטפורמה מתמטית שהיא מצד אחד שמרנית לחלוטין ומיושרת על פי תכנית הלימודים הלאומית, ומשתמשת ביכולות AI כדי לאבחן ולאמוד את יכולת התלמיד בכל שלב. ומצד שני היא פלטפורמה מהפכנית שמאפשרת לכל מורה והורה גישה להוראה רב גילאית, עטופה במשחקיות, ללא טקסט כתוב, שמאפשרת לילדים ללמוד מתמטיקה בצורה עצמאית ללא התלות במבוגרים ובפידבק הלא תמיד סבלני ונכון ועוד. האמנו שמתיקה תוכל להשלים את הצרכים של מי שמאמין בהוראה שמרנית אבל רוצה קצת מהצבעוניות של הוראה אלטרנטיבית, ומצד שני לתת מענה למחנכים ומשפחות שרוצים יחד עם כל ההבנה וההכלה של הילד, את הביטחון והוודאות שהילד אכן מתקדם למרות הפדגוגיה האחרת שמקיפה אותו.
וכך, לאחר שנה של פיתוח, מתיקה החלה להיות מוטמעת בבתי ספר בישראל החל מספטמבר 2018 וינואר התחלנו לשווק גם גרסא מותאמת למשפחות ולחינוך ביתי. וחשוב מזה, הקהילה שרצינו ליצור הולכת ונרקמת. קהילה של מחנכים מזרמים שונים, ואנשים עם אמונות שונות לגבי גידול ילדים, שלומדים ומפרים אחד את השני מכיוון ובסופו של יום לאחר כל הסטיגמות והחשדנות ההדדית – כולם מחפשים את טובת הילדים.
[youtube b9888cqP1rQ nolink]
בואו להתנסות בחודש חינם בהרשמה ותראו איך הילדים שלכם משנים את כל הגישה שלהם לחשבון