"ותלבש אסתר מלכות"
ואני שואלת: ומה לבשה לפני שלבשה "מלכות" בטרם כניסתה אל חצר המלך?
מהי אותה "מלכות" שהיא לובשת? האם זהו בגד מלכות חדש?
בגד הוא לא רק המלבוש שאנו עוטים על גופנו, הוא גם שפת הגוף שלנו והבעות הפנים שלנו, המייצגות את לבושי הנפש שלנו, כגון: רגשותינו המסותרים, (כעס, עלבון, שמחה, חמלה, אהבה ועוד) כל דבר שאנו מציגים כלפי חוץ , ושלמעשה מבטא משהו פנימי, נסתר. (לפעמים גם נסתר מעיננו).
את האמת אנו נוהגים לכנות "האמת העירומה". הערום שלנו שמתחת לבגדים שאנו עוטים הוא האמת, כפי שנבראנו בצלם, ללא מחיצות וללא כיסויים. והבגדים לפיכך הם "לא אמת", הם שקריים, באמצעותם אנו בוגדים באמת הטבעית שלנו ( בגד ובגידה אותו שורש בעברית).
בגד מייצג גם את התפקיד שלנו. דרכו אנו מזהים אחד את התפקיד של השני. כך בחיים וכך גם על במת התיאטרון.
כשאנו "לובשים" תפקיד אנו יכולים לחוש במתח, בדיסוננס שקיים בין האמת הטבעית שלנו לבין התפקיד שאנו מציגים (באמצעות המלבוש). בלב ליבנו אנו ערים למתח הזה, וכדי לא לחוש בדיסוננס אנו עלולים לפתח הזדהות עם התפקיד עד כדי שיחכה של טבענו האמתי.
בואו נחזור לאסתר המלכה.
איך אולי היא מרגישה כשמחליטה לשים את נפשה בכפה ולגשת אל המלך?
אולי פחד? על כך שלא זו בלבד שלא נקראה אל המלך (ומי שניגש בלתי קרוי אל המלך אחת דתו למות) אלא שכדי לבקש על עמה עליה להתוודות שעד עכשיו הסתירה את מוצאה, והיא עומדת להתוודות שהיא יהודייה כשכתב הפתשגן המכריז מוות ליהודים כבר חתום בחותמת המלך.
ואולי היא מרגישה תחילתה של הקלה שהנה היא עומדת לפרוק מעליה את משא ההסתרה הכבד שנשאה כמעט שנה?
בסדנת ביבליודרמה שהנחיתי השבוע על מגילת אסתר חקרנו יחד את המשמעות של "לבשה מלכות".
שאלנו את עצמנו -מהי אותה "מלכות"?
האם אלו רק בגדי מלכות שהיא מסתתרת מאחוריהן , כשהיא לובשת את תפקיד המלכה, ומאחוריה היא מסתירה את אסתר הכנועה, הפאסיבית, היהודייה בסתר, שהכרנו בתחילת המגילה? זו שהכתוב מתאר אותה עד לרגע זה רק בפעלים פאסיביים כגון "ותילקח אסתר".
אולי הבגד הזה מאפשר לה להיכנס לתפקיד המלכה, להיפרד מתפקיד הנערה הכנועה, ה"תהיי יפה ותשתקי" ועוזר לה לאמץ תפקיד חדש, של אישה נחושה, נחרצת, אקטיבית, בעלת תבונה נשית, כפי שמרמזים הפעלים בהם היא מתוארת מעתה? (ותלבש, ותעמוד, ותקרב, ותיגע, ועוד)?
ואולי זהו בגד שמבליט את יופייה , בגד מפתה, ומאחוריו כוונות מניפולטיביות של איך להפעיל על המלך את קסמי נשיותה על המלך כדי לעשות את רצונה? שאולי רומז על התבגרותה, והתפתחותה המינית- הנשית?
או אולי תכשיט מיוחד בעל כוחות מאגיים (כמו האורים והתומים של הכהן הגדול)?
או שזהו סוג של איכות פנימית שהיא מתלבשת בה ושמעניק לה את הכוח לגשת אל המלך למרות הסיכון הרב שהיא לוקחת?
אחת התשובות שעלתה בסדנה הייתה ש"מלכות" היא איכות פנימית שאסתר "לובשת", וזו הידיעה שהיא מודרכת ומוגנת על ידי הבורא.
ואני מבקשת להוסיף, שאולי מלכות היא אותה איכות של שכינה, זו השוכנת בתוכנו,(ובנו לי מקדש ושכנתי בתוכם) שברגע של "אם אין אני לי מי לי", של "כאשר אבדתי אבדתי", אסתר מצליחה להצית ולהצמיח בתוכה?
מלכות בגימטרייה =496=19=10= 1 (אחת)
אולי מלכות זו החוויה של להרגיש אחת עם הוויה, להרגיש שהדסה והמלכה אסתר והשכינה הם אחת, ומשם לקבל את העצמה ואת האנרגיות הראויות כדי לפעול מתוכם?
ואולי כל התשובות נכונות? אסתר לבשה בגדי מלכות, כדי להיכנס ל"תפקיד" המלכה, לקבל את האנרגיות הראויות כדי לפעול מהמקום של עוצמה, ממקום שבו המלכה שבה מחוברת להוויה, לשכינה, למלך ( אם תרצו למלך מלכי המלכים, ואם תרצו- ללב, שהוא האיבר שמולך על כל האברים בגוף.)
אי מברכת אותנו שנזכה כולנו להיות כמו אסתר. שנצליח לנוע בקלות ,בחופשיות, ומתוך חיבור ללב על הרצף שבין הפנים לחוץ מבלי לחוות דיסוננס, ולפעול מתוך הרגשה של אחדות ואותנטיות, גם בנוגע לתפקידים שלנו וגם בנוגע ללבושי הרגשות שלנו.
#מדרש_עכשווי