"הלקוח הוא המלך"
שינוי מהותי נוסף, עליו מדבר יהודה זפרני, מומחה תיירות ותעופה, מנהל תחום התיירות של מועדון הצרכנות הוט, הוא זה של פלטפורמת השכרת הדירות airbnb. "לפני הקורונה, דאגתם המרכזית של רבים מענף המלונאות הייתה מהמתחרה העיקרית של בית המלון – airbnb ואנשי תעשיית המלונאות באירופה ניהלו מאבק במתחרה הזו", מסביר זפרני.
"יש להסביר בקצרה שהחברה עצמה היא היום החברה הגדולה בעולם לחדרי ודירות נופש בלי שיש בבעלותה אפילו חדר אחד. זאת בעצם חברה שמתווכת בין בעלי הדירות והחדרים וכך מוזילה את המחיר ללינה בעיקר בערים מרכזיות בעולם. דבר זה גרם בין היתר להפסדים בקרב רשתות המלונות ברחבי העולם וגרמה לתופעה של תיירות יתר בערים רבות, הרבה בזכות המחירים הנוחים והפריסה המסיבית של דירות.
מלונות רבים בעיקר במדינות ובערים מתוירות כמו ברצלונה, מדריד, פריז, לונדון, אמסטרדם, ברלין, רומא, תל אביב ועוד, פתחו במאבק נגד החברה. בזמן שהמלונות משלמים מיסים רבים וגבוהים כמו ארנונה, מים, חשמל, מיסי עירייה שונים, מיסי חבר, מס הכנסה ועוד, ב-airbnb לא משלמים דבר מאלה, כך שהתחרות לא הוגנת.
הערכתי היא שבשנה הקרובה נראה ירידה בהשכרות הדירות בגלל ההיגיינה. תיירים יחששו להשכיר דירות כשהם לא יודעים מי שהה בהן קודם ומה רמת ההיגיינה שלהן, לעומת המלונות שאנחנו יודעים שיש תו תקן שהם מחויבים לעמוד בו תחת פיקוח. המלונאים ינצלו זאת כדי לקדם את המכירות וגם יוזילו מחירים כך שיהיה כדאי יותר לתיירים להשכיר חדר במלון על פני דירות airbnb. התיירות בשנה הקרובה צפויה לחזור ברמה של כ-50 אחוזים לעומת שנת 2019 ואנחנו נראה יותר מבצעים ותחרות על כיסו של הלקוח. בשנה בקרובה המשפט ש"הלקוח הוא המלך" יהיה נכון יותר, בעיקר ברמת המחירים והתחרות."
https://www.mako.co.il/travel-world/magazine/Article-14c9a068e3fc371027.htm