אני לא ממש זוכרת את הרגע שבו התחלתי לעקוב אחרי יעל בפייסבוק, נראה לי שזה היה ממש מזמן פשוט. נתקלתי באחד מאיורי האופנה שהיא העלתה בפרופיל האישי שלה, ולא יכולתי להפסיק לדפדף לה בעמוד מרוב התלהבות.
ככה זה, יש שילובים שממש מצליחים לרגש אותי. אמיתי לגמרי. למשל השילוב הזה שבין אומנות לאופנה.
בתור מי שהתחילה את הדרך שלה בעולם הזה בתחום הסטיל-לייף, יש לי חיבה גדולה לכל מה שקשור להפקות ללא דוגמנים, גם בסיפורי מערכת ועוד הרבה יותר בחומרים מסחריים.
איור משולב פרחים אמתיים לרשת זר פור יו
זה פשוט כל כך יצירתי, וכל כך אומנותי, ואם עושים את זה כמו שצריך זה יכול להעיף גבוה. היכולת לשדר אופנתיות ואסתטיקה, בלי להיעזר בדוגמנים, ולתת את התחושה של משהו מיוחד וייחודי, שעושה לך חשק לבהות בו שעות – וואו, זה כזה לא מובן מאליו. (אני יודעת שאני נשמעת מתלהבת בת 16 כרגע, אין לי ברירה הייתי חייבת להמחיש את זה).
ואני גם חושבת שלא רואים מספיק דברים כאלה בארץ, עדיין.
אז כן, כשראיתי את העבודות של יעל, החיבור הזה, הכל-כך יפה, בין אומנות לאופנה, פשוט העיף אותי.
ועכשיו, אחרי שאני עוקבת אחריה כבר איזה שנתיים שלוש, נראה לי שהגיע הרגע שעוד אנשים יכירו אותה.
הי יעל, ספרי קצת על עצמך
"אני בת 39, גדלתי כל חיי לרוב ברעננה, וגם חלק בים, לאבא שהיה קפטן על ספינות סחר. הפלגתי איתו המון ולכל העולם מינקות ועד אחרי הצבא. כיום גרה בחדרה עם בן זוגי שגם הוא עוסק בתחום הימי, ויש לנו שתי בנות מהממות – נועה בת חמש וגאיה בת שלוש".
איך הגעת לעסוק בתחום האיור?
"אמא שלי ז"ל, שהייתה מאוד מושפעת מסגנון הציור של ריקי בן ארי האגדתית, לימדה אותי לצייר כשהייתי בערך בת ארבע, ומאז אני בעצם מציירת אופנה ואנשים.
אני זוכרת שבתקופת ביה"ס יסודי, התאמנתי המון בלשכלל את הטכניקות שלי לציור נכון של דמויות אופנה, מבלי באמת להבין שום דבר בזה עדיין.
התחלתי להתעסק עם זה ברצינות כשלמדתי אופנה בתיכון ויצ"ו צרפת. בהמשך הדרך, המורה שלי לאיור אופנה בשנקר פרגן לציורים שלי אבל טען ש"הדוגמניות" שלי שריריות ומלאות מדי. היום אני דווקא מאוד גאה בזה. לא רוצה לצייר אנורקסיות שבריריות כמו כולם. מאז ומתמיד שאפתי בציורים שלי לשדר מודל גוף בריא וחזק, כזה שהייתי מאחלת לעצמי".
האם התחלת את דרכך כעצמאית, או שעבדת קודם כשכירה?
"בשנה ג' בשנקר בחרתי להתמחות במסלול עיצוב לאומנויות הבמה. רציתי להיות מעצבת תלבושות. לפני שהספקתי לסיים את התואר כבר התחלתי לעבוד בזה, כך שאפשר להגיד שהייתי עצמאית משלב מאוד מוקדם של הקריירה (תחילת שנות העשרים שלי). לאורך כל תקופת העיסוק שלי בעיצוב תלבושות, האיורים שלי כיכבו ומפיקים ובמאים השתמשו בהם בתור פוסטרים לקידום המופעים שעשינו.
כשנועה נולדה הבנתי שאני רוצה להיצמד לאיור בלבד ומאז אני מאיירת נטו".
ספרי קצת על העסק עצמו, מה את עושה בעצם?
"אני מאיירת לייפסטייל לעסקים ומותגים, מה שאומר שאופנה זה רק חלק קטן מתחום האיור שלי. יש המון נישות באיור ואני בחרתי בנישה שהיא מאוד קטנה בארץ ומאוד מוכרת בחו"ל commercial illustration".
איור מסחרי, בתרגום חופשי, בעצם אומר שהיא נותנת שירותי איור לעסקים בעיקר בפן השיווקי. כלומר, במקום להשתמש בעיצוב גרפי או צילומים, משתמשים באיורים.
זה יכול להיות החל מפוסט מאויר לאינסטגרם של חברה מסוימת ועד קמפיין שלם של שלטי חוצות מאוירים.
"דמייני קטלוג אופנה שמשלב איורים לצד תמונות אמיתיות, דמייני מוצר קוסמטי שמאופיין באיורי אופנה לצד עיצוב גרפי מסורתי".
(הערת הכותבת – דמיינתי, ואני עפה על זה).
"בעצם לקחתי את הבסיס של איור אופנה והכנסתי אותו לשימוש אצל עסקים מתחומים אחרים כמו תיירות, רכב, מזון, פנאי, בידור ועוד. איור לא רק בורא עולם אחר אלא גם מדבר לאנשים ברמה אומנותית. יש עסקים שזה מתאים בדיוק למהות שלהם, זה נוגע בקהל שהכי מדויק להם. זה לא רק מעביר את המסר ללקוח אלא גם נוגע בו. כיוון שאני רצה על כל מיני סגנונות איור, זה יכול להיות פעם אחת איור מאוד מתקתק ועגול ועבור לקוח אחר משהו גותי ואפל".
איור משולב דגמים אמתיים לקטלוג בגדי ים מורנה
איור לגלויה שיווקית של לנקום
תארי קצת את תהליך העבודה עצמו, איך זה עובד בפועל?
"תהליך העבודה שלי מתחיל עם הלקוח. יש לי אמונה כזאת שהם לרוב יודעים מה הם רוצים ולכן חשוב מאוד להקשיב טוב כי החזון של הפרויקט כבר נמצא שם. במקביל אני מבקשת רפרנסים – דוגמאות לדברים שהלקוח רוצה. אחר כך אני ממשיכה לשלב מחקר משלי, בו אני בודקת מה קיים כבר בעולם בתחום, וגם יוצאת לחפש השראה מעולמות אחרים לגמרי, הכל בהמשך להנחיות הראשונות ולדרישות הלקוח. אחרי שלב הסקיצות מתחיל פינג פונג של הערות ותיקונים עד לאיור הסופי. אני לא מתביישת להתייעץ בדרך אם צריך, ולרוב הופכת עולמות בשביל שהלקוחות שלי יהיו מרוצים".
מי קהל היעד שלך בעצם?
"אני עובדת היום בעיקר עם מנהלי שיווק של חברות וגם עם סוכנויות פרסום בארץ ובחו"ל. אני עובדת גם ישירות מול בעלי העסקים כשמדובר בעסקים קטנים יותר. במקביל הייתי שמחה להכניס יותר איורי לייפסטייל למגזינים בארץ, אבל זה כבר סיפור יותר מאתגר".
מה מייחד אותך כמאיירת ומבדיל אותך מקולגות, לדעתך?
"אני לא עובדת עם אגו. משאירה אותו בבית. נדרשת רמת רגישות גבוהה, וניסיון כמובן, כדי לדעת לרקוד בין הטיפות של מה הכי נכון עבור התוצר הסופי, לבין מה שהלקוח דורש. אני יודעת היום שאני מספיק מקצועית גם בשביל להגיד ללקוח מתי משהו הוא לא נכון ולרוב גם לתת אלטרנטיבה ורעיונות מקורים משלי. ציינתי קודם גם את עניין ההקשבה. חשוב כל כך להקשיב לצד השני, להבין בדיוק מה הם רוצים לפני שבכלל מרימים את העיפרון. עוד משהו שמבדיל אותי מקולגות הוא מגוון הטכניקות שאני עובדת בהם. אני מאוד משתדלת לא להיצמד לטכניקה אחת ולבחון כל פעם טכניקות חדשות".
מה חשוב לך להעביר דרך האיור?
"חשוב לי מאוד שלאיור יהיה אופי משלו והכי טוב אם יהיה לאיור גם מסר, משהו שיגרום למתבונן לעצור רגע. שזה לא רק יהיה יפה ואסתטי אלא גם מעניין. בגלל זה אני ממש אוהבת את התחום הספציפי הזה של איור, כי הוא מחייב אותי להפעיל את הראש מעבר לפעולת הציור בלבד".
מה הייחוד שאת רואה באיור אופנה, לעומת צילום ותמונה מוחשית?
"אני חושבת שציינתי את זה קודם – איור, ולא רק איור אופנה, מדבר לקהל מסוים ובנישה העסקית, מתאים במצבים מסוימים הרבה יותר מצילום. איור מתפרש באופן אוטומטי אצל רוב האנשים כמשהו אומנותי שזה כבר אומר משהו על העסק שבחר להתבטא בצורה הזאת. איור במובן הזה, יכול גם מאוד לבדל מותג ממתחריו ולתת לו בזאת נקודת יתרון חזקה. איור – בורא עולם, הרבה לפני שהיו מצלמות והרבה הרבה לפני שהיה פוטושופ, היה איור. יש משהו קלאסי בלבחור איור על פני תמונה. כמו לבחור לנהוג ברכב אספנות לעומת רכב משפחתי. יש לזה אמירה מאוד חזקה".
האם את מרגישה התנגשות בין האיור כאומנות, לבין הצורך בלהיות מסחרית?
"בכלל לא! האיור שלי זה אומנות לכל דבר. במקום שהלקוחות שלי יסתובבו בגלריות הם יראו את האומנות הזאת במודעות בעיתון, שלטי חוצות ובאינטרנט. הרבה יותר מעניין אותי לאייר למטרה מסוימת, תחת מגבלות מסוימות ודרישות מסוימות על פני לצייר משהו שבא לי על הדף בשביל לתלות את זה אחר כך על הקיר".
איור ועיצוב דוכן לחברת קוסמטיקה בהונג-קונג
מאיפה את מקבלת השראה לאיורים שלך?
"אני מאוד אוהבת צילומי אופנה. אני יכולה להיתקל בצילום מסוים ומיד לראות את הגרסה המאוירת שלו. חוץ מזה, אני גיקית רצינית של עולם הפנטסיה והמדע בדיוני כך זאת השראה גדולה בשבילי".
מה את הכי אוהבת בעבודה שלך?
"הכל, באמת. אני אוהבת את הגיוון, כל פרויקט נושא בתוכו משהו אחר, כל פעם אני צריכה ללמוד דברים חדשים, לנסות דברים חדשים, שלא נדבר על להמציא את עצמי מחדש כל פעם. אני אוהבת את היצירתיות שנדרשת לכל דבר שאני עושה אם זה פר פרויקט ספציפי או אפילו בשיווק האישי שלי והכי אני אוהבת לקום בבוקר ולדעת שאני הולכת לעשות היום משהו שאני בחרתי ואוהבת לעשות".
מה הכי קשה / מאתגר אותך בעסק?
"כנראה שהאי וודאות הכי מאתגרת אותי. יש את השלב הזה בתהליך שאני שולחת סקיצות ראשונות ללקוח ועד שאני לא מקבלת תגובות אני תמיד בסטרס בקטע הזה. הראש שלי רץ על כל שלל האפשרויות מהחיובית ביותר עד השלילית ביותר. זה מאוד מאתגר כל פעם מחדש כי זה כל כך חשוב לי".
ספרי על פרויקט איור שאהבת במיוחד ולמה?
"קשה לבחור… אהבתי לעבוד עם שטראוס על סדרת האיורים שעשינו לכבוד יום האישה הבינלאומי האחרון. פעם ראשונה (ולא אחרונה..) שהאיורים שלי שולבו עם אוכל אמיתי. כל סצינה אוירה על בסיס משפט אחר שהעביר רעיון הקשור לשוויון בין המינים. אז גם קיבלתי את סיעור המוחות שאני מאוד אוהבת וגם התעסקות עם חומרים חדשים וגם כמובן, בניית עולם שיחבר את כל יחד".
מאיירים אחרים בארץ או בעולם שאת אוהבת ומהווים השראה מבחינתך?
"אני מאוהבת לחלוטין בעבודה של דיוויד דאונטון, מאייר אופנה בריטי שהגיע הכי רחוק שאפשר וזה אחרי שהתפרסם רק בשנות הארבעים לחייו. הוא עשה וי על כל מה שאני חולמת לעשות, החל מלעבוד עם חברות הפרסום הכי גדולות בעולם, אייר למגזין ווג, תצוגות אופנה בכל העולם, פגש ואייר פנים מול פנים את האנשים הכי זוהרים בתעשייה והציג בתערוכות הכי נחשקות בעולם. חוץ מזה שסגנון הציור שלו פשוט מדהים בעיניי".
מה החלום הכי גדול שלך מקצועית? תרגישי חופשי לעוף רחוק בבקשה.
"למעשה, כל מה שציינתי בשאלה הקודמת. אני רוצה לעשות עוד פרויקטים גדולים עם מותגי על, לאייר למגזינים מובילים, להגיע לתצוגות אופנה בכל העולם, לעבוד עם חברות הפרסום בינלאומיות ובכלל, לעשות עוד המון פרויקטים עם עסקים ומותגים נפלאים כמו שפגשתי עד היום".
מסר שחשוב לך להעביר ללקוחות שלך?
"תפתחו את הראש. יש עולם ויזואלי שלם שנמצא שם בחוץ ורק מחכה שנחקור אותו. אל תיצמדו למה שעשו כבר. בואו נעשה דברים חדשים!"
טיפים למאייר/ת המתחיל/ה?
"אל תפסיקו ללמוד ולחקור את שלל היכולות שלכם. והכי חשוב, תעשו מהתחלה תוכנית עסקית ועופו איתה. אתם עסק לכל דבר קודם כל".
אם לא היית מקימה את העסק, מה היית עושה? (במילים אחרות – מה התחביבים שלך?)
"אם לא היה לי כשרון לציור כנראה שהייתי בכל מקרה מגיעה לעבוד במשרד פרסום, בכל זאת, חייבת עבודה יצירתית.
לגבי תחביבים, יש המון – ים, חוף ים, ספורט ימי, הפלגות, שחייה, ים. אה וגם ים. כנראה שהייתי עוסקת בזה".
איפה את רואה את עצמך מקצועית בעוד חמש שנים?
"התוכנית היא שתוך 5 שנים כולם בנתב"ג כבר יכירו אותי. אני רוצה לעבוד עם יותר חברות בחו"ל, להגיע לתצוגות אופנה ולאירועי לייפסטייל. עד אז כבר יהיה לי סוכן שייצג אותי והרבה מאוד פרויקטים מאחוריי ומלפניי. התוכניות שלי לעוד חמש שנים כוללות גם להכניס את תחום איור אופנה חזק יותר לעולם הפרסום הישראלי. יש לי עוד חלום, להעביר הרצאות על הנושא הזה של איור מסחרי ויצירתיות בכלל. אני מאמינה שתוך 5-7 שנים זה יקרה".
נותר לי רק לסכם ולומר, שאני מאוד אוהבת אנשים שחולמים רחוק, כי נראה לי שמי שמאפשר לעצמו לחלום רחוק גם מגיע רחוק כדי להגשים. אז ברור לי שבעוד חמש שנים יעל תגיע בדיוק למקומות שהיא שואפת להם.
בינתיים, מזמינה אתכם להציץ באתר האינטרנט שלה ובעמוד האינסטגרם המקסים שלה, לראות עוד איורים, לקבל השראה, וליהנות מהדבר המיוחד הזה, שבאמת, לא רואים עדיין מספיק.