אומנות ומדע נפגשים והתוצאה מפליאה

פעמים רבות, אומנות ומדע נתפסים בתור הפכים גמורים, אבל כאשר הם משתלבים, התמונה המתקבלת יפה באופן בלתי נתפס. העניין הוא לא רק אסתטיקה, ליצירתיות יש התפקיד עצום בפריצות דרך מדעיות, ולהפך, אומנות היא פעמים רבות תוצר של ידע מדעי. לאחרונה נתקלתי בכמה יצירות מרתקות שבהן שני השדות מתאחדים, ושולחים את הדימיון של הצופים בנתיב הישר לכוכבים.

אומן מסתורי שלוקח את האומנות לכוכבים

האומן טברס סטרצ'ן הוכשר כקוסמונאוט ברוסיה. בעבר, הוא מילא כמעט 300 מכתשים במדבר בצינורות ניאון, בניסיון לשלוח מסר לחלל. לאחרונה, הוא משתף פעולה עם SpaceX – חברת תעבורה לחלל וייצור חלליות בבעלות איל ההון אילון מאסק. סטרצ'ן ישתמש במרכז לשארית השנה כדי לשתף פעולה עם מומחים מדעיים בפרויקט מסתורי.

Tavares Strachan

 טברס סטרצ'ן

צוות המדענים כולל ביולוגים של התא, מומחי מודלים חישוביים, מדעני מוח וביו-הנדסאים. סטרצ'ן עובד גם עם קבוצת פרונטיירס, יוזמה שתומכת בחדשנים שמשתמשים בביולוגיה כדי לשנות את העולם לטובה. טום סקלק מקבוצת פרונטיירס מאמין שמגעים בין אומנים ומדענים יכולים לשנות את אופן העבודה של מדענים. חובבי אומנות מכל העולם, וגם אני, מצפים בקוצר רוח לראות על מה הפרויקט המסתורי הזה. יש כאלה שחושדים שהאומן ישלח משהו לחלל…

להחליק לתוך סימביוזה

פרויקט מלהיב נוסף בעולם האומנות/מדע הוא ניסוי מיצב המגלשות של קרסטן הולר. המיצב, שנקרא "ניסוי פירנצה" (Florence Experiment) נועד להשתמש באומנות כדי לבחון כיצד אנשים משפיעים על צמחים מבחינה רגשית. הפרויקט כולל שתי מגלשות שמוצבות בפלאצו סטרוצי בפירנצה שבאיטליה, כאשר לשתיהן מוזרמת אווירה משני קולנועים. קולנוע אחד מקרין קטעים של קומדיות, והשני קטעים מסרטי אימה.

[youtube 3xC53y2DQGc nolink]

המבקרים מוזמנים לרדת במגלשות בעודם מחזיקים צמח חי. לאחר שהם מגיעים למטה, הם מתבקשים לבקר במעבדה הזמנית של הנוירוביולוג סטפנו מנקוזו. שם מנותחת ההשפעה שהיתה לרגשות שלהם על הצמח בעודם חווים את ההתרגשות של המגלשה. האומן והנוירוביולוג שיערו כי התגובות הרגשיות למגלשה, בשילוב הרגשות שחווים צופי הקולנוע, יוטבעו בצמח. בסיום הניסוי ישורטט "גרף צמחים" שמדגים את מערכת היחסים בין רגשות אנושיים וצמחים בחזית הפלאצו. כחלק מהפרויקט, המבקרים יכולים לקחת את הצמח המושפע-רגשית שלהם הביתה.

ההיסטוריה חוזרת על עצמה בדרכים נהדרות

טברס סטרצ'ן, קרסטן הולר וסטפנו מנקוזו הם לא האומנים/מדענים הראשנים ששידרגו את השילוב המרתק בין אומנות ומדע – מדע ואומנות תמיד היו קשורים אינהרנטית, לפחות מאז המאה ה-15. בתקופה זו, הדימיון רדוף ההמצאות של לאונרדו דה וינצ'י שילב היגיון מדעי עם המיסתוריות של האומנויות במגוון קלאסיקות על-זמניות והמצאות חסרות תקדים.

אחת ההמצאות האלה, גשר וינצ'י-ברון, נבנה על ידי האמן ווביורן סנד 499 שנים לאחר שתוכנן. היצירות של דה וינצ'י התעלו על הדימיון, הזמן והאמונה שוב ושוב. מלהיב לגלות שבדיוק כמו דה וינצ'י, ישנם אומנים ומדענים מסביב לעולם שחורשים את שדות הניסיון שלהם ומשתפים פעולה כדי לעצב את היצירות האולטימטיביות.