6 ספרים מומלצים לחופשה- בלש, רומן היסטורי, אבני החן, איך להאכיל אלוף שחמט, חיים בצל לקות ראייה ומסע לאיטליה של המאה ה-18

בחורה עם מחשב נייד

unnamed[1] (6)

הקיץ כבר כאן, חם, הביל ולח. זה זמן האבטיח, הים, הבריכה והספרים שאנו לוקחים איתנו לחופשה. אמליץ על מספר ספרים מעניינים ושונים מאד זה מזה. נתחיל ברומן תקופתי קליל ונחמד, נעבור לאשתו של בוריס גלפנד, סגן אלוף העולם בשחמט, החולקת איתנו סודות ממטבחה העשיר, נמשיך עם בטי המספרת על חייה בצל לקות הראייה, אחר כך נלמד על אופיין של אבני חן מזוויות שונות ומרתקות, נכיר את מדינות איטליה ותרבותן במאה ה-18 ונקנח בספר בלשי מצוין של קרימינולוג שוודי שספריו זוכים להצלחה ברחבי העולם.

 

מתחילים-

 

המיילדת מן ההרמון- מאת רוברטה ריץ'

unnamed[3] (3)

 

זה ספר ההמשך של המיילדת מוונציה. אין חובה לקרוא את הספר הראשון על מנת להיכנס לעלילה שטווה ריץ' והעוסקת בקורותיה של המיילדת בקונסטנטינופול של 1578. אבל, כדי שההנאה תהיה שלמה הייתי ממליצה להתחיל בספר הראשון ואז לעבור לשני כיוון שכך מכירים טוב יותר את הדמויות ואת קורותיהם בוונציה הנוגעים להמשך העלילה ומשפיעים עליה. חנה המיילדת ובעלה יצחק בורחים מוונציה ומנסים לבנות חיים חדשים באימפריה העות'מאנית. חנה הידועה כמיילדת טובה מוזמנת לארמונו של הסולטאן מוראט השלישי ושם עליה לקבל החלטות שיקבעו את גורלה וגורל משפחתה. אנו מתוודעים לתככים שבהרמון, למנהגים שהיו נהוגים בתקופה ההיא ונשאבים לתוך עולם זר, עשיר ומלא מלכודות.

 

מדובר על רומן היסטורי מהנה, קליל, שניתן לגמוא בבת אחת את כל 239 העמודים שלו. חלק גדול מההתרחשויות בספר הן אמיתיות ולקוחות מההיסטוריה העות'מאנית המלאה באירועים דרמטיים. לא תאמינו אילו המצאות היו בהרמון דאז. כמו, למשל, יחידה של חרשים אילמים שפעלה בשרות הסולטאנים ורצחה בפקודתם אויבים, נשים שנמאסו עליהם , עבדים וגם קרובי משפחה. אני הייתי מרותקת לסיפורים ההיסטוריים הללו ולדעתי הן העשירו את העלילה וגרמו לאותנטיות שלה.

 

תרגום מאנגלית- קטיה בנוביץ' שעשתה יופי של עבודה. הוצאת כנרת, זמורה ביתן, דביר.

 

איך להאכיל אלוף-יומנה של בעלת מקצוע מאת מאיה גלפנד

unnamed[1] (5)

 

מאיה מספרת בספר זה על אחריותה לטיפוח כישרונו של בעלה, בוריס גלפנד, סגן אלוף העולם בשחמט. היא חולקת עם הקוראים את ניסיונה, מחשבותיה ומתכוניה המצוינים. מאיה רואה עצמה כ"מופקדת על משפחתה ואחראית על השלום, האושר והשובע של בני הבית".

 

המתכונים בספר הם מתכונים ביתיים שקל לעקוב אחר אופן הכנתם ולנסות בעצמנו. יש מתכוני דגים, מתכונים מבית סבתא, מתכוני עוף, סלטים, ריבות ועוד. אפשר למצוא מתכונים מהמטבח הרוסי, הקווקזי, האסיאתי והאירופאי. מאיה התייעצה עם דיאטנית בנושא תזונה נכונה והמתכונים הם אכן כאלה. בריאים וטעימים. מצאתי בין המתכונים- מרק סלק אדום שאכלתי אצל סבתי. גפילטע פיש – כן, זה הידוע לשימצה. ריבת דובדבנים חמוצים שאותה אני מתכוונת לנסות. סלט סלק אדום עם שעועית לבנה שאכלתי בבית חברים ועוד מתכוני עוגות ועוגיות ששווה לנסות.

 

המתכונים שמאיה חולקת איתנו הם גם דרכה להעלות זיכרונות ולספר על חייה עם בוריס. לדעתה, מה שאדם מכניס לפיו משקף אותו הרבה יותר טוב ממה שהוא מנסה להביע באמצעים אחרים. מאיה מביאה את עצמה בספר  באופן כן וכובש ונהניתי לקרוא את מה שיש לה לומר ואת האופן שבו היא תופסת את מורכבות החיים. אין לי ספק שאהנה לנסות גם את מתכוניה.

 

האיורים בספר הם של מקס מלצר. הוצאת "מסדה"- 216 ע"מ. מחיר מומלץ- 79 ₪.

 

מעט ולאט מאת בטי בן בשט

unnamed[2]

 

בטי מספרת בספר זה על התמודדותה עם העובדה שהראייה שלה אינה כמו של אנשים אחרים. היא נאלצה ללמוד ולהסתדר עם מה שיש ולהיעזר בסובבים אותה שלא תמיד ידעו איך לעזור ומה לעשות. כדי להקל עליהם כתבה ספר העוזר להבין את עולמם של אנשים בעלי לקות ראייה. בספר עוסקת בטי בנושאים הבאים- מהי ראייה תקינה, מהי לקות ראייה, מה עובר על אנשים המאבדים את ראייתם, איך לחיות בבית שעובר שינוי, איך ללוות אדם בעל לקות ראייה, איך מנצחים את הקושי ועוד נושאים חשובים מאד בנושא זה.

 

הספר חשוב לכל מי שמכיר או חי לצד אדם בעל לקות ראייה ורוצה להבין את עולמו. הטיפים שהיא נותנת קשורים בהבנת הדילמות, סידור סביבת המגורים בהתאם לצורך, תיאום ציפיות, איך מתארים מה רואים בצורה יעילה ביחס למגבלת הראייה וגם לדבר על המגבלה כי לא קל לחיות לצד אדם עם מוגבלות.

 

הוצאת ספרים "אוריון" 144 ע"מ. מחיר לצרכן 59 ₪.

 

סוד הגביש מאת שני (צ'רני) תודר

unnamed[1] (4)

 

אחד מספרי העיון היותר אסתטיים ומושכים שעיינתי בהם. ספר שתענוג לדפדף בו ולעבור בין אבני החן השונות, להביט בצילומים ולהעשיר את ידיעותינו בנושא זה.

 

בספר נמצא שילוב של מידע גיאולוגי, גמולוגי, היסטורי ואנרגטי של אבני החן השונות. נמצא מידע מפורט על מאות סוגי אבנים הכולל אינדקס מסודר. זאת, לצד הסברים נרחבים על יכולת השפעתם של הקריסטלים ברבדים השונים. קוראים העוסקים בתחומי ריפוי בעזרת קריסטלים ישמחו לקרוא סיפורים וחוויות של שני ושל עשרות מלקוחותיה מהם למדה רבות על אופן השפעתן של האבנים, וכן פירוט האיכויות הגמולוגיות של כל אבן, מידע על מקום התגבשותה וצורת ההתגבשות, מידע היסטורי ותכונות אנרגטיות. בספר יש שילוב חדשני של שני הצדדים של עולם הקריסטלים, המדעי, הרוחני והשילוב שבין השניים.

 

בספר נמצא הסבר על מהם הקריסטלים ואבני החן, ההתגבשות, מאובנים, כרייה, היסטוריה, אנרגיות של קריסטלים, חשיבות הגודל והצורה, צבעים, צ'קרות, תכונות, רשימת אבנים לפי מטרות, תכונות אופי, מחלות ועוד.

unnamed[3] (2)

 

ספרה הקודם של שני "סוד הקריסטלים" זכה להצלחה בארץ ובעולם. שני ממליצה לשחרר את הקשר למדע ולקבל את האבן כמו שהיא, ליהנות מיופייה ולזרום. הקריסטלים, אומרת שני, אינם תחליף לטיפול רפואי או לתרופות, הם רק תוספת מבורכת שביכולתה להעצים, ללוות ולתמוך.

 

ספר מעניין מאד שחוזרים אליו פעם אחר פעם לקרוא שוב ולהעשיר ידע.

 

הוצאת סטונאייג'. 412 ע"מ. מחיר לצרכן- 218 ₪.

 

לכתוב היסטוריה בנפולי מאת ד"ר שחף הגפני

unnamed[1]

 

זה ספר לאוהבי איטליה ותרבותה. מאד מעמיק, עשיר ורחב.  ספר זה הוא החלק השני בטרילוגיה על מדינות איטליה ותרבותן במאה ה-18. רוב הספר עוסק בהיסטוריה אך פה ושם יש גם כתיבה נרטיבית, כתיבה על מחזות, ביוגרפיות, יומנים ורומנים היסטוריים.

 

הספר שופך אור על ההיסטוריה התרבותית של אירופה בכלל ושל מדינות איטליה בפרט. החלק הראשון עוסק באישים ומדוע חשוב להכירם ואילו החלק השני עוסק במה הם כתבו וכיצד יושמו הרעיונות במציאות.

 

בספר נמצא את סיפורו של ג'אמבטיסטה ויקו- פילוסוף מהדרום אשר נחשב כיום לאחד הגאונים הגדולים של העת החדשה.  נמצא את סיפורו של ההיסטוריון לודביקו אנטוניו מורטורי. וגם את פייטרו ג'אנונה שנאבק בכנסייה ומת באומללות בצינוק.

 

המלומדים של המאה ה-18 לא עסקו רק בכתיבת ההיסטוריה אלא פעלו גם כיועצים ואדמיניסטראטורים.

 

ד"ר שחף גפני מרצה להיסטוריה ולמדעי המידע באוניברסיטת חיפה ובמכללות שונות.

 

הוצאת ספרים "אוריון" 482 ע"מ. מחיר לצרכן- 85 ₪.

 

הרצח של לינדה מאת לייף ג.ו. פרסון

unnamed[2] (4)

 

אתחיל בכך שאומר שמדובר בספר מתח של 592 ע"מ. כלומר, ספר למיטיבי לכת שיודעים להיות סבלניים ונהנים מהדרך ומוכנים להשהות את סקרנותם. לדעתי, סיפור הרצח בספר הוא רק האמצעי ולא המטרה. ההכרות עם הבלש אוורט בקסטרום ועם שאר אנשי הבילוש המקיפים אותו, היא המרתקת בספר. מי שמחפש ספר מתח שיגרתי עם בלש מצ'ואיסט ומוכר ודפוס ידוע ובכן, זה לא הספר בשבילו. מי שמחפש סיפור ריאליסטי שמציג את המשטרה על כשליה ועליבותה ועושה זאת בהומור סארקסטי מושחז ימצא בספר הזה הנאה רבה.

 

הבלש בקסטרום הוא האנטיתזה לבלשים המוכרים. הוא מעצבן, הוא מניפולטור, הוא בעייתי. הדרך לפתרון פרשיית הרצח נראית בלתי אפשרית כשהוא זה שממונה על חקירת הרצח של אישה צעירה בשם לינדה, הלומדת באקדמיה של המשטרה. הרצח הוא אכזרי במיוחד ומכייון שאנשי המשטרה באיזור אינם יודעים כיצד להתייחס לרצח מוזעקים משטוקהולם אנשי משטרה נוספים שבראשם אוורט בקסטרום. אנשי הצוות צריכים להתמודד לא רק עם מקרה הרצח אלא גם עם הבוס המיזנטרופ שלהם וזה מצחיק ומשעשע ומעצבן.

 

סדרת ספרי המתח בכיכובו של בקסטרום זכתה להצלחה אדירה הן בשוודיה והן ברחבי העולם. היא תורגמה לעשרות שפות ומשודרת כסדרת טלוויזיה מצליחה ברשת "פוקס" האמריקאית ואני יכולה להבין מדוע ומקווה שיביאו לארץ את הסדרה.

 

הסופר הינו קרימינולוג שבדי ידוע שהפך לסופר מצליח. הוא שימש פרופסור לקרימינולוגיה בשירות משטרת שבדיה והופיע בתכניות טלוויזיה כמומחה.

 

אני מאד נהניתי מהספר וממליצה בהתלהבות.

 

תירגמה מאנגלית נעמה בן דור ועשתה יופי של עבודה.

 

הוצאת "דני ספרים" 592 ע"מ. מחיר לצרכן- 68 ש"ח

 

 

 

 

 

 

 

Iaffa Gavish
כותבת על נושאים מגוונים. הצגות, ספרים, אוכל, מסעדות ולייף סטייל. תמצאו כאן את היומיומי, את שעות הפנאי ואת ההנאות הקטנות של החיים.