פריחת הלוונדר

הגרגרנית גילתה את קסם הלוונדר, ועשתה ממנו גם עוגת שוקולד-פאדג' ריחנית וגם גלידת דבש-לוונדר. קבלו את המתכונים

הדודה פטוניה, לא ההיא מהספר של הכישופים והינשופים, אלא זו מהגינה הסמוכה שלי, הרימה לי להנחתה וטענה שאני מבינה משהו בשימוש בלוונדר בבישול ואפיה. האמת, אני אוהבת אתגרים. ומה עוד אפשר לבקש, כשזה מגיע הביתה במשלוח אישי מהדודה? חיפשתי, חיפשתי ומצאתי ה-מ-ו-ן לבנדר.

אפשר לאכול את כל חלקי הצמח – את העלים שלו, הגבעולים והפרחים. אבל אנחנו נשתמש בפרחים המיובשים, אותם ניתן לרכוש בחנויות התבלינים. עכשיו, דרך אגב, זה בדיוק הזמן המתאים לרענן את מדפי התבלינים שלכם. לקראת הפסח, גם החנויות עושות סדר וזורקות את כל התבלינים שהתיישנו מהשנה החולפת, ואתם נהנים מתבלינים טריים. את פרחי הלבנדר אפשר לטחון במטחנת קפה או לכתוש אותם במכתש ועלי.

אזהרה: תוספת מועטה בלבד של לבנדר נותנת טעם נהדר למאכלים, אבל פרחי הלבנדר המיובשים הם תבלין מאוד מרוכז ויש להשתמש בו בעדינות. זה לא הזמן להיות נדיבים, אחרת התוצאה תהיה מרה ולמאכל שלכם יהיה טעם של בושם בפה. אם אתם בכל זאת מחליטים משתמשים בפרחים טריים (מהגינה או אורגניים. אל תקטפו מהגינות הציבוריות או מהמשתלות, כי הם עלולים להיות מרוססים), אפשר להגדיל מעט את הכמות, כי טעמם פחות מרוכז, אבל תמיד עדיף להתחיל בכמות מעטה יותר ממה שתכננתם.

וכמו בכל מקום לאחרונה, גם כאן – מבצע מתכונים לפסח: 1+1 חינם. שני מתכונים עם לבנדר, שיכולים בדיוק לסגור לכם את פינת הקינוח לליל הסדר. טעם הלבנדר מורגש מאוד בעדינות אבל יש לו נוכחות בסיומת.

פאדג' דאבל-שוקולד לוונדר

החומרים:

  • 200 גרם שוקולד חלב
  • 150 גרם שוקולד מריר (60%)
  • 1 קופסה חלב מרוכז ממותק (397 גרם)
  • 2 כפיות שטוחות פרחי לוונדר, כתושים מעט במכתש ועלי
  • 35 גרם חמאה

אופן ההכנה:

  1. בבאן-מארי (סיר קטן מעל סיר עם מים רותחים) המיסו שוקולד חלב עם 200 גרם חלב מרוכז וכפית פרחי לוונדר.
  2. לאחר שהשוקולד נמס, הוסיפו כ-20 גרם חמאה למרקם חלק.
  3. שפכו לתוך תבנית 20X20 ס"מ מרופדת בנייר אפיה וישרו לשכבה בגובה אחיד. הניחו בצד שיתקרר ויתקשה מעט.
  4. המיסו בבאן מארי (אפשר באותו סיר שנוקה משיירי השוקולד הקודם. שאני אשפשף?…) את השוקולד המריר עם החלב המרוכז שנותר וכפית פרחי הלוונדר ולבסוף הוסיפו את החמאה למרקם חלק.
  5. שפכו לתבנית, מעל שכבת שוקולד החלב ויישרו בעדינות, שלא יתערבבו.
  6. הכניסו למקרר לכמה שעות.
  7. הוציאו את נייר האפיה עם הפאדג' מהתבנית וחתכו ל"אצבעות" שוקולדיות. לי יצא 32 יח'. אפשר לארוז בניילון נצמד כך שייראו כמו ממתקים ולהביא מתנה לפסח בתוך קערה יפה. יש כאלה שלא הצליחו לעשות זאת, כי זה נגמר לפני החג.

גלידה דבש-לוונדר

החומרים:

  • 2 שמנת מתוקה
  • 1 שמנת לבישול 15%
  • 2/3 כוס (220 גרם) דבש
  • 2 כפות שטוחות פרחי לוונדר
  • 2 ביצים
  • קורט מלח

אופן ההכנה:

  1. הביאו לרתיחה, תוך ערבוב, שמנות, דבש ופרחי לוונדר בסיר. הורידו מהאש והניחו לספיגת הטעמים כחצי שעה.
  2. העבירו את התערובת דרך מסננת דקה לקערה והיפטרו מהלוונדר. החזירו לסיר וחממו שוב.
  3. טרפו ביצים ומלח בקערית ומזגו כף אחת של התערובת החמה לתוך הביצים, תוך כדי בחישה, להשוואת טמפרטורות. שפכו חזרה לסיר את תוכן הקערית, תוך טריפה מתמדת של התערובת החמה (כדי שלא תיווצר לנו חביתה בסיר). המשיכו לערבב על אש נמוכה להסמכת התערובת, עוד כ-5 דקות (לא להרתיח).
  4. העבירו שוב דרך מסננת את העתרובת לקערה, כדי לקבל תערובת חלקה. אני יודעת שזה החלק המעצבן, אבל הוא תורם למרקם של הגלידה.
  5. תנו לתערובת להתקרר לגמרי ורק אז העבירו למכונת גלידה לסיום התהליך. מי שאין לו מכונת גלידה יכול לשים את התערובת בקערת נירוסטה ולהקפיא. כל 15 דקות יש להוציא את הקערה, "לשבור" את התערובת שהתקשתה ולערבב אותה עד שהיא מקבלת מרקם של גלידה (3-4 ערבובים כאלה יעשו את העניין).
  6. אפשר לפזר מעל הגלידה ששמתם בכוסות להגשה, מעט פרחי לוונדר לקישוט.

בתאבון.

השוונץ:

  • ומה עוד? לוונדר יכול לשמש כתבלין ולהחליף עשבי תיבול, כגון רוזמרין, במאכלים רבים. אפשר, למשל, לשים כמה פרחי לוונדר מיובשים בסוכר ולקבל  לאחר כמה ימים סוכר-לוונדר נפלא. אבל לוונדר משדרג לא רק מאכלים ומאפים מתוקים; תוספת קטנטנה ממנו מעניקה צבע נהדר וטעם מעולה גם לסלטים, לבשר ולעוף.
  • בפרובנס תוכלו לראות מרחבים סגולים יפיפיים של שדות לוונדר. אחת המתנות הנפלאות שהבאתי משם פעם היא כרית העשויה בד משיי נעים וממולאת בפרחי לוונדר מיובשים. את הכרית מניחים על העיניים כאשר אתם רוצים לתת להם מנוחה שלמה. גם האף שלכם יהנה מכך. בתיה עוזיאל כבר היתה מלמדת אתכם להכין שקיות בד קטנות ממולאות לוונדר ריחני, ששמים במגירת הלבנים או הגרביים.
צילומים:

הגגרנית

לבלוג של הגרגרנית

הגרגרנית
מאז שאני מכירה את עצמי, אוכל מעניין אותי. להכיר, לגעת, להריח, לבשל, להאכיל ולאכול. בבלוג "הגרגרנית" אתם מוזמנים לקרוא את המחשבות שלי בנושאים הקשורים לאוכל, אבל לא רק.תמצאו אותי כאן: http://hagargeranit.wordpress.comמוזמנים לעקוב אחריי באינסטגרם: hagargeranit