עוף ברימונים לחג

יצא לכם לתחוב חצי לימון לעוף, שישמש כפקק? השפית עינת מזור חוזרת מעשור בניכר ומתרגשת לקראת החג עם עוף ברימונים, ממולא באורז חום, בטטה ושמיר

אורז עם רימונים

אוירה של חג באוויר תמיד עושה לי את זה. כמי שחיה שנים רבות בניכר, אני עדיין מתרגשת מהמולת החג בישראל. מהסוכות הנראות בכל מקום, האוכל המסורתי, שבעת המינים וחומרי הגלם הכל-כך מיוחדים שמשקפים את זהותנו הישראלית. נכון, יש כאלה שיאמרו שאני אופטימיסטית ללא תקנה ולהם אני עונה שאני משתדלת. אני מרגישה שבכל שנה ניתנת לנו האפשרות לשנות ולהשתנות וכמי שלא פוחדת משינויים, זה ממש נותן לי כוח לעוד שנה.

אז לפני שאפתח במתכונים ברוח החג, אברך אותכם בחג שמח ובשנה חדשה המביאה בשורות טובות לכולנו.

דגשים מבחינת חומרי הגלם לעוף עסיסי עם רימונים הממולא באורז חום, בטטה ושמיר:

כדאי לבחור עוף טרי ולא קפוא.עדיף גם כזה שלא מוכשר אלא הגיע ישירות מהקצב.
.
עוף לא אמור להדיף ריח חזק וצבעו צריך להיות בהיר, ורדרד ולא צהוב. גם הרימון וגם הבטטה מתאימים לעונה זו של השנה וצירוף הטעמים הוא בלתי נשכח.

הרימון נחשב לסופר פוד והכוונה ליתרונותיו הבריאותיים. ראשית הוא  אנטי אוקסידנט, יכול לעזור במניעת סרטן, עוזר לשמירת  עור בריא וכן עוזר לשמור על מערכת עיכול בריאה והאם ציינתי שהוא פרי סקסי במיוחד?

הבטטה עשירה בנוגדי חמצון, מנטרלת חומרים מסרטנים, מגבירה פעילות ויטמין C, בעלת פעילות אנטי דלקתית, מונעת היווצרות חומרים רעילים במעי. האורז המלא עשיר בויטמין E, עשיר בסיסים תזונתיים אשר עוזרים בספיגת המזון ובשמירה על מערכת עיכול בריאה.

וטיפ קטן (גדול) לפני שאני מכניסה עוף שלם לתנור, אני סוחטת עליו חצי לימון טרי ואת קליפת חצי הלימון דוחפת לחלל בטן העוף, והיא הופכת למעין "פקק" למילוי.

העוף יוצא מהתנור עם חצי לימון תחוב בו, המשמש כפקק

עוף עסיסי עם רימונים ממולא באורז חום, בטטה ושמיר

החומרים לעוף:

1 עוף  שלם עד 3 ק"ג,  שטוף במים ויבש

½ כוס סירופ רימונים

½ כוס דבש או סילאן

4 שיני שום קצוצות

¼ כוס שמן זית

½ כף תימין יבש או כף תימין טרי

מלח ופלפל לפי הטעם

½ לימון טרי סחוט (ולשמור את הקליפה)

למלית:

1 כוס אורז חום מבושל ע"פ ההוראות

½ כוס קוביות בטטה מבושלת

¼ כוס גרעיני רימון

2 כפות שמיר

מלח ופלפל שחור גרוס טרי לפי הטעם

..

המלית

אופן ההכנה:

  1. יום לפני ההגשה ערבבו בקערה גדולה את חומרי המשרה: סירופ רימונים, סילאן, שום, שמן זית, תימין. המליחו ופלפלו את העוף והניחו את העוף בתוך קערת המשרה. כסו והשאירו במקרר למשך כ- 3 שעות ולאחר מכן היפכו את העוף לצידו השני והשרו למשך הלילה.

  2. בבוקר יום ההגשה הכינו את המלית וערבבו את חומרי המלית יחד בקערה.

  3. כשעתיים לפני ההגשה, חממו את התנור ל-180 מעלות, הכניסו את המלית לתוך העוף. הכניסו את העוף, כשהחזה כלפי מעלה, לתבנית משומנת, סחטו חצי מיץ לימון על העוף ואת קליפת הלימון הכניסו לחלל בטן העוף ליצירת פקק הסוגר על המלית. כסו בנייר אלומיניום, צלו בתנור למשך כ- 40 דקות.

  4. הסירו את כיסוי האלומיניום, היפכו את העוף וצלו בתנור ל- 20 דקות נוספות.

  5. העוף מוכן כאשר נוזל הניגר מהעוף הינו שקוף, ללא דם.

  6. בזמן שהעוף נצלה בתנור: מבשלים את נוזל המישרה של העוף בסיר קטן על אש בינונית עד להסמכה.

  7. הניחו לעוף לנוח מעט (כ- 5 דקות) לפני שאתם מגישים אותו לשולחן, מיזגו מעל את רוטב הרימונים הגישו את העוף החגיגי על מצע של ירקות שורש צלויים בתנור בליווי פולנטה או אורז.

    שפית עינת מזור. חזרה בישראל אחרי עשור של חגים יהודים בניכר

    האתר של עינת מזור.
    צילומים: עינת מזור