עוגת דבש בארבע סגנונות

תקופת החגים היא תקופה נפלאה. תחושת החג מתפשטת באוויר, ההתרגשות עולה וגואה, כולם חגיגיים ומאושרים ובבתים נערכים לקראת ארוחת החג. בכל משפחה חוגגים את ראש השנה כמיטב המסורת המקובלת בה. מאכלי החג משתנים מעדה לעדה ומבית לבית, שולחן החג ערוך בצורה אחרת, רשימת המוזמנים משתנה משנה לשנה, אך יש מנה אחת מסורתית ואהובה שמוגשת כמעט בכל בית – עוגת דבש. זוהי העוגה המסורתית המזוהה עם החג, וישנם מתכונים רבים ומגוונים להכנתה. אספנו עבורכם מספר מתכונים נפלאים גדושי דבש.

עוגת דבש מסורתית ומתוקה

את עוגת הדבש המסורתית והקלסית נאפה בתוך תבנית קוגלהוף, או בתבניות אינגליש קייק. בקערה אחת נערבב את כל החומרים היבשים: קמח, אבקת אפייה, אבקת סודה לשתייה, קינמון ומעט מלח. בקערת מיקסר נערבב שמן, דבש, סוכר לבן וסוכר חום, ביצים, תמצית וניל, קפה חם ומיץ תפוזים. לאחר מכן נוסיף את החומרים היבשים לקערת המיקסר ונמשיך בערבוב עד לקבלת בלילה אחידה. נשמן את תבנית הקוגלהוף ונמזוג לתוכה את הבלילה (אם נשתמש בתבנית אינגליש קייק, ייתכן שנזדקק לשתיים או שלוש תבניות, בהתאם לכמות הבלילה). את העוגה נכניס לתנור למשך כשעה ורבע. לפני שנוציא מהתנור נוודא שהעוגה מוכנה על־ידי נעיצת קיסם, אם הוא יוצא נקי או עם פירורים יבשים סימן שהעוגה מוכנה (משך האפייה בתבנית אינגליש קייק תהיה קצרה יותר מכיוון שיש בה כמות קטנה יותר של תערובת). אם העוגה המוכנה נוציא מהתנור ונצנן לגמרי לפני ההגשה.

מאפינס דבש ותפוחים אישיים לחג

יש מגוון מתכונים לראש השנה לעוגות דבש, בחרנו מתכון סטנדרטי יחסית בהגשה לא שגרתית. נתחיל בהקצפת ביצים עם סוכר במיקסר עד לתפיחה קלה. נוסיף שמן ודבש ונמשיך לערבב במהירות נמוכה יותר. בקערה נפרדת נערבב ידנית קמח, אבקת אפייה, קינמון וסודה לשתייה ולאחר מכן נוסיף לקערת המיקסר. אחר כך נוסיף כוס תה קר ולסיום קוביות קטנות של תפוח עץ ירוק וקלוף שאותן נוסיף תוך כדי תנועות קיפול ביד. את התערובת נמזוג לתוך תבנית שקעים של מאפינס שנשמן היטב ונכניס לתנור לעשרים דקות עד חצי שעה. בדקו אם המאפינס מוכנים עם קיסם וודאו שמרכז המאפינס אפוי ויבש במרכז.

עוגת דבש רוסית בשכבות

עוגת הדבש הרוסית נקראת "ריז'ק" והיא מהפנטת ביופייה. היא דורשת אומנם זמן עבודה ארוך יחסית, והיא צריכה להישמר לילה במקרר לפני ההגשה, אך היא אינה מסובכת וההשקעה משתלמת בסופו של דבר. את הבצק לעוגה יש להכין כמה שעות לפני הכנת העוגה, שכן עליו לנוח במקרר שעתיים. נרתיח בסיר סוכר, חמאה ודבש, ונוסיף אליהם סודה לשתייה וקצת חומץ. נערבב ונכבה את האש. ניתן לתערובת להתקרר כמה דקות ואז נוסיף אליה חלמון של ביצה וקמח. נערבב עד לקבלת כדור בצק. נרדד אותו על משטח מקומח ונכניס למקרר לשעתיים. לאחר שעתיים נוציא את הבצק, נחתוך אותו לארבעה מלבנים שווים יחסית ונאפה אותם בתנור רבע שעה. בינתיים נכין את מלית העוגה בקלות על־ידי ערבוב שמנת חמוצה עם סוכר עד לקבלת קרם אחיד ויציב. להרכבת העוגה נתחיל בתחתית בצק, שעליה נמרח שכבת קרם וחוזר חלילה שלוש פעמים. השכבה האחרונה תהיה בצק בלבד. בשלב הזה נכניס את העוגה ללילה למקרר. כאשר נוציא את העוגה ביום המחרת, ולפני שנגיש אותה, נקשט אותה בקצפת עם דבש. נקציף שמנת מתוקה, אבקת סוכר, דבש ומעט רום ואת הקצפת שנקבל נזלף מעל העוגה.

גלידת עוגת דבש

הקינוח הזה יפתיע את האורחים, משום שכולם מצפים לעוגה ואנחנו נגיש גלידה בטעם עוגה. הפתעה מהממת, קרה ונפלאה. נרתיח חלב, דבש, וניל והל בסיר. בינתיים במיקסר נערבב חלמונים וסוכר עד לקבלת תערובת סמיכה, נקטין את המהירות ונוסיף את החלב החם בזילופים לקערת המיקסר, חשוב לעשות זאת לאט כדי להשוות טמפרטורות. נעביר את התערובת לתבנית ונכניס לחצי שעה למקפיא לקירור והתייצבות. בינתיים נקציף שמנת מתוקה. כשהגלידה במקפיא מתחילה להתייצב, מוציאים וטורפים ביד ומחזירים שוב למקפיא. חוזרים על הפעולה שלוש פעמים ובפעם הרביעית נוסיף אליה את הקצפת ונחזיר למקפיא עד שתתייצב לחלוטין ותהפוך לגלידה.

לסיכום, מגוון האפשרויות לעוגות דבש הוא גדול. ניתן לבחור מתכונים קלים או מורכבים, מהירים או ממושכים, מפתיעים או קלסיים. בכל מתכון שתבחרו, האורחים שלכם ישמחו לסיים את הארוחה לצד קינוח מתקתק מדבש ושתייה חמה.