עוגת גבינה בריאה ומטריפה

ג'ני מהבלוג, פריקית של כושר בריאות, אוהבת מתוקים ובמיוחד עוגות גבינה. אז היא המציאה אחת ממש בריאה. קבלו את המתכון ל"קוקו-לוקה", עוגת גבינה דלת שומן וסוכר שמכינים ב-5 דקות

עוגת גבינה בריאה

עוגת גבינה היא ללא ספק חביבת הקהל הישראלי, המלכה הבלתי מעורערת בתחום העוגות והקינוחים.

אני אישית מאוד אוהבת עוגות גבינה, ואפילו לי כאחת שמקדמת את אורח החיים הבריא ו"עמידה" יותר בפני פיתויים רבים, קשה לי לעמוד בפיתוי של עוגת הגבינה.

מתוק בריא, יש דבר כזה

בתהליך מתמשך של העצמת אורח החיים הבריא ותזונה נכונה – שכולל בין היתר הפחתה משמעותית בסוכרים –  שמתי לב שהרגישות שלי למתוק ולסוכר מאוד עלתה. מאכלים ממותקים (למעט פירות טריים), תעשייתיים או קנויים – במיוחד קינוחים, גלידות ואפילו מעדני חלב – הפכו עבורי למתוקים מדי ופחות טעימים, עקב כמות הסוכר המופרזת. כמות  סוכר מופרזת הרי אינה בריאה ואינה מומלצת עבור מי שמנהל אורח תזונה בריאה ובמיוחד מעוניין לרדת במשקל, להגשים את מטרות הכושר ולהיות בריא יותר.

אבל האם זו סיבה לוותר לגמרי על מתוק ולהתעלם מהחשק לקינוח מפנק, כשמנהלים אורח חיים בריא? בוודאי שלא!

הצורך למתוק הוא צורך טבעי ואנושי, גם כשמדובר בתזונה בריאה וקפדנית יותר. להפך, אנחנו צריכים את הקינוח המתוק ואת הפינוקים הקטנים כדי להמשיך להתמיד באורח החיים הבריא יותר, רק שהקינוח המתוק לא חייב להיות מזיק. להפך, אפשר לשלב קינוח מתוך בצורה נפלאה באורח החיים הבריא, אם עושים את הבחירות הנכונות והנבונות, מבחינת חומרי הגלם האיכותיים ביותר ומרכיבים התזונתיים הטובים ביותר, לגוף ולנשמה.

עוגת גבינה בריאה, יש גם דבר כזה

עוגת גבינה הזו כל כך טעימה ומפנקת שקשה לדמיין בהתחלה שהיא גם בריאה מאוד, אבל זה בדיוק העניין! ניתן לשלב אותה בקלות באורח חיים בריא ובכל דיאטה כקינוח האולטימטיבי: היא לא משמינה, היא טעימה ויש לה ערכים תזונתיים רבים, שאפילו תורמים להרזיה. היא גם קלה מאוד להכנה: פשוט מערבבים את כל המצרכים ושולחים לתנור, וזהו!

יש בה קוקוס, שהניחוחות העדינים שלו משתלבים נפלא עם הגבינה. ויש בה חתיכות מנגו ש"פוגשים" בכל ביס, ומעניקים לעוגה טאצ' המפנק ומעט אקזוטי. "קוקו –לוקו, קוקו- לוקו" – צעק מוכר השייקים הצוננים ומטריפים על בסיס חלב קוקוס עם מנגו ועוד מגוון הפירות הטרופיים באיים הקריביים, כשהייתי שם בחופשה לפני כמה שנים.  אני לא צריכה אפילו לעצום את העיניים כדי לחזור בדמיון לאותו חוף מדהים עם חול לבן ומים מלטפים וצלולים, בצבעי טורקיז בהיר. מספיק לי להריח את המנגו מאיה, המתוק כדבש בעונה הזו ולטעום מעוגת "קוקו-לוקה" מטריפה שאני אופה מדי פעם.

כפי שאמרתי, העוגה הזו עונה על כל דרישות של קינוח טעים ומפנק לצד הבחירות בחומרי גלם נכונים לשמירה על גוף חטוב ובריאות נפלאה.

כמות מינימאלית של דברי מתיקה

העוגה עשירה בחלבונים (הגבינה), הפחמימות שהיא מכילה רובן מורכבות וטובות – סולת חיטה מלאה ומנגו (וגם הן בכמות קטנה יחסית לעוגות אחרות) ועש בה חומצות שומן בריאות (קוקוס).

אני מכניסה לעוגה כמות מינימלית של דברי מתיקה, כשגם במקרה הזה, אני מקפידה לבחור בממתקים טבעיים: סילן תמרים ללא סוכר מכיל שפע של ויטמינים ומינרלים, כמו  סידן, מגנזיום, ברזל, ויטמין A , ויטמין B ועשיר בסיבים תזונתיים. הוא טוב לעיכול, מפחית את רמות הסוכר והכולסטרול בדם, מסייע למניעת אלרגיות ומחלות לב.

סוכר קנים אורגני הוא סוכר המופק מקנה סוכר העובר מעט תהליכי עיבוד ולכן, מכיל יותר ויטמינים ומינרלים מהסוכר הלבן.

הסולת המלאה בריאה הרבה יותר מקמח לבן שנהוג להשתמש בו בעוגות, עקב תכולה רבה של  סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, ויטמינים  ,B1, B3, ברזן, זרחן ואשלגן וערך גליקמי נמוך.

עוגה מכילה רק 2 כפות ממתיק טבעי, כלומר יש בה מתיקות עדינה ומספקת בהחלט.

כדי להמתיק יותר, אם יש צורך בכך, אני מעדיפה להוסיף מלמעלה כפית של דבש איכותי או סילן וקצת פירות חתוכים, ועדיין העוגה יחד עם הטופינג של דבש ופירות תכיל פחות סוכר מעוגה סטנדרטית.

שומנים טובים

קוקוס טחון וקרם קוקוס הם בעלי אינדקס גליקמי נמוך והם דלי פחמימות, עשירים אמנם בחומצות שומן רוויות אך חומצות שומן הללו שונות בתכלית מחומצות השומן הרוויות שבמוצרים מן החי.

למעשה, שמן קוקוס כתית מעולה הוא השמן הבריא ביותר לגוף האדם. הוא מתחמצן פחות בבישול ואפיה בהשוואה לשמנים אחרים, שהופכים אפילו למזיקים לאחר חמצון בטמפרטורות גבוהות. חומצות שומן רוויות בינוניות שרשרת שבקוקוס מצויות רק בשמן דקלים ובחלב האם, ובדומה לחלב האם, הן מעניקות לגוף הבוגר הגנה בפני וירוסים, חיידקים וטפילים והן גם תורמות להרזיה ומפחיתות אחוזי שומן בגוף – משום שחומצות השומן הרוויות מגודל בינוני מתעכלות במהירות, ואינן הופכות לשומן בגוף. בנוסף, הן מעניקות אנרגיה, מגבירות את קצב חילוף החומרים, מגבירות שריפת קלוריות, ומעניק תחושת שובע לשעות רבות תוך הפחתת תיאבון.

קחו פרוסה של "קוקו-לוקה"

תיהנו מפרוסת העוגה הנהדרת והמענגת הזו כקינוח מפנק ובריא, כארוחת ביניים מאוזנת ולא שגרתית, או בארוחת לילה עם יוגורט ופירות חתוכים.

זמן ההכנה:

5 דקות להכנת המצרכים, 50 דקות אפייה בתנור.

המצרכים הדרושים:

750 גרם גבינה לבנה 5% רגילה

3 ביצים (רצוי אורגניות)

8 כפות קרם קוקוס

2 כפות קוקוס טחון

כף וחצי סולת מלאה

כף סילן תמרים ללא סוכר

כף סוכר קנים אורגני

מנגו בינוני (או אפרסק, אגס, תפוח מתוק וכל פרי אחר שנראה לכם)

אופן ההכנה:

  1. מערבבים את כל המרכיבים, למעט המנגו, ביחד.

מניסיונות שלי עם העוגה, בפעם הראשונה השתמשתי בביצים מבלי להפריד את החלבון מהחלמון. בפעם השנייה הפרדתי את החלמונים והחלבונים: ערבבתי במיקסר את כל המצרכים ואת החלמונים (למעט סוכר קנים), והקצפתי בנפרד את החלבונים עם כף של סוכר קנים, ולאחר מכן איחדתי את התערובות.

למעשה, לא ראיתי הבדל מהותי בין 2 השיטות לכן ניתן פשוט לערבב את כל המרכיבים במיקסר או בקערה עם בלנדר מוט או אפילו ידנית – ולשלוח ישירות לתנור – קלי קלות!

אם רוצים שהעוגה תהיה גבוהה יותר – ניתן להשתמש בכף של קמח תופח מעליו. נכון שזה פחות בריא מסולת מלאה, אבל מדובר בכמות קטנה מאוד של קמח על כל הכמות של העוגה לכן ה"נזק" הוא מזערי.

  1. חותכים את המנגו לחתיכות קטנות, ומפזרים בצורה שווה על העוגה. מטביעים את החתיכות מנגו לתוך העוגה בעזרת המזלג.
  2. אופים בתנור מחומם מראש ל- 180 מעלות במשך חצי שעה, מנמיכים את החום ל-165 ואופים עוד 15-20 דקות. בסוף האפייה פותחים מעט את התנור כדי שהעוגה תתקרר בהדרגה.
  3. מגישים עם כפית דבש מלמעלה, יוגורט טבעי (או שמנת חמוצה) ופירות חתוכים.

עוגת "קוקו-לוקה" משתבחת יום למחרת והיא טעימה להפליא, תיהנו!

שיהיה לכם בתיאבון ולבריאות!

מתכונים בריאים נוספים של ג'ני

ממרח פטה אזוקי טעים ובריא

כדורי טופו עם גזר וגבינת עיזים

7 ארוחות קיץ קלילות וטעימות