מתוקים שלי 3#

חן שוקרון רק בבגרותה התאהבה באוזני המן. היא שילבה שני מתכונים, של הקונדיטורים מישי בלוג ומיקי שמו, ויצאו אוזני המן במילוי במילוי שזיפים מיובשים, יין וקינמון

אוזני המן

כילדה, החג שהכי אהבתי היה חג פורים. ההתרגשות התחילה עוד לפני ט"ו בשבט – החלומות, התוכניות וההתארגנות. זאת הייתה ההזדמנות להיות ליום אחד כל מה שרציתי להיות – מלכה, פייה או נסיכה. איזו מבין האפשרויות, לא הייתה ממש חשוב – העיקר שאלבש שמלת קצפת נפוחה ואחזיק שרביט נוצץ ביד. אז, שלא כמו היום, שפע התחפושות היה די מוגבל, ולרוב נאלצתי להסתפק בירושה מהשכנים או מבני דודים, אבל עדיין האופציות שעמדו בפניי היו קסומות ומרגשות.

בציפייה רבה הייתי סופרת את הימים עד ליום הגדול. כמו רוב הילדים הירושלמים, גם אנחנו נצמדנו לתחזיות מזג האוויר ובכל שנה היינו עסוקים בהשערה – ירד שלג בפורים או לא? כמובן שלרוב השלג לא הופיע, אבל המתח נשאר בשיאו כבכל שנה.

רק אחד מסמלי החג לא ריגש אותי כלל – אוזני המן. כבת לאם פולנייה, נאלצתי להסתפק בילדותי באוזני המן מבצק שמרים ובמלית פרג. לא הבצק ולא המלית קסמו לי, והשילוב של שניהם יחדיו קסם לי עוד פחות. בתוספת לכל זה, שמו הנורא של המאפה היה המסמר האחרון – מה פתאום לאכול אוזן של מישהו? שאר הממתקים במשלוח המנות היוו נחמה, אך אוזני ההמן נדחקו הצידה.

רק לימים, כשגדלתי וגיליתי את נפלאות הבצק הפריך, אוזני המן הפכו עבורי למאפה ששווה לחכות לו כל השנה. הבצק הפריך העדין והנימוח בשילוב מלית מתוקה של אגוזים או תמרים הפכו להיות אחד ממאכלי החגים האהובים עליי ביותר. באופן מצחיק דווקא להתחפש אני כבר לא אוהבת, ומשתדלת להיות מי שאני.

בשנים האחרונות אני מכינה בכל שנה באדיקות את אוזני ההמן על פי המתכון של הקונדיטור מישי בלוג. למען הדיוק – אני מכינה את הבצק על פי המתכון של מישי בלוג ומשתמשת במליות שונות – לרוב בשוקולד נוטלה עבור הילדים, ובממרח תמרים ואגוזים עבור המבוגרים. השנה החלטתי להעז (כל אחד והתעוזה שלו), כשבנוסף למתכון של בלוג ניסיתי גם את המתכון של מיקי שמו – אוזני המן במלית שזיפים מיובשים.

ביצעתי מבחן טעימה ונתתי לאחרים להחליט איזו מבין שתי האפשרויות מוצלחת יותר. גילוי נאות: במבחן הטעימה השתתף משתתף אחד בלבד – החצי. אבל תאמינו לי, מדובר באגוז קשה במיוחד. ובכן, לפי המשתתף היחיד במבחן הטעימה, אוזני ההמן של מיקי שמו לוקחות, ובגדול – הבצק פריך בדיוק במידה הנכונה ומשתלב מצוין עם מלית השזיפים, שמצליחה להפתיע. בהתאם לתוצאות, אני משתפת בשני המתכונים – המתכון של מיקי שמו במלואו, והמתכון לבצק המצוין של מישי בלוג, כי בכל זאת, על מתכון מעולה לא מוותרים.

הערות וטיפים

• בצק פריך הוא בצק עדין ומפונק. כדי להצליח ולקבל עוגיות פריכות ולא עוגיות שוברות שיניים, יש להקפיד על הכללים הבאים:

• יש לעבד את הבצק עד למצב שבו מתקבל בצק אחיד. אין להמשיך לעבד אותו מעבר לכך.

• הקפידו על קירור של שעה לפחות של הבצק לפני יצירת אוזני ההמן.

• כדי להימנע מאוזניים שמשתטחות בזמן האפייה הדליקו את תנור האפייה רק כאשר תבנית האפייה שלכן מלאה. בינתיים הכניסו את התבנית למקפיא (כן, כדאי לפנות מדף שלם לצורך העניין). הקפיאו את אוזני ההמן כ 20-30 דקות, והעבירו אותן ישירות מן המקפיא אל התנור החם.

• הימנעו מאפיית יתר. על הבצק להזהיב רק בתחתיתו ובקצוות, אם הבצק הזהיב כולו – איחרתן את המועד והבצק עלול להיות קשה ויבש.

• השתמשו בכמות מדויקת של אבקת אפייה. כמות גדולה מידי תגרום לאוזניים להתעוות ולהתנפח.

• כאשר אתן יוצרות את צורת האוזניים, הקפידו להשאיר חור קטן ממנו תציץ המלית. החור הקטן, מעבר לאסתטיות שבעניין, מאפשר לאדים המצטברים להשתחרר במהלך האפייה ותורם ליציבות הבצק.

• מגוון המליות הוא אינסופי. אם אתן לא חובבות שזיפים מיובשים, או אם סתם אין לכן חשק לטרוח יותר מדי, ניתן להשתמש במליות מוכנות (למשל, תמרמלית), בממרח תמרים או אפילו בתמרים מגולענים בתוספת של שקדים וצימוקים. כמו כן, ניתן להשתמש בממרח חלבה, ממרח בוטנים וכמובן – בנוטלה. בכל אופן, השתדלו שלא להפריז בכמויות.

אוזני המן במלית שזיפים מיובשים / מיקי שמו (ההערות שלי בסוגריים)

חומרים למלית:

1 כוס שזיפים מיובשים קצוצים

1/2 כוס יין אדום יבש

1/3 כוס סוכר

1 כפית קינמון

מעט ג`ינג`ר טחון

אופן ההכנה:

מבשלים את כל המצרכים במשך עד לרתיחה, מנמיכים את האש ומבשלים עוד כ- 5 דק` (עד שהיין מצטמצם). מצננים לגמרי.

חומרים לבצק:

200 גר` חמאה רכה

100 גר` סוכר (1/2 כוס)

1 ביצה

קורט מלח

370 גר` קמח (2 כוסות ועוד 2/3 כוס)

1/2 שקית אבקת אפיה (7 גר`)

1 כפית תמצית וניל

גרירת לימון מ- 1/2 פרי (אני אוהבת יותר ולכן השתמשתי מלימון שלם)

אופן ההכנה:

1.מערבבים בעזרת וו גיטרה את החמאה והסוכר עד הומוגניות.

2.מוסיפים את הביצה, מלח, תמצית הוניל, קמח ואבקת האפיה ומערבבים עד קבלת בצק בעל מירקם אחיד ( זיכרו לא לעבד יותר מידי). יוצרים דיסקה, עוטפים בניילון נצמד ומכניסים למקרר למשך כשעה.

הרכבה ואפייה:

1.מרדדים את הבצק לעובי של 1/2 ס"מ (בעזרת מערוך על גבי משטח מקומח קלות. יש לסובב את הדיסקה כרבע סיבוב ולהמשיך לרדד מעט, לסובב שוב וכן הלאה, עד שיתקבל עיגול מרודד)

2.קורצים עיגולים בעזרת כוס (בקוטר של כ – 10 ס"מ)

3.בעזרת כפית מניחים במרכז העיגול 1/2 כפית מהמלית ומקפלים לצורת משולש

4.על גבי התבנית המרופדת בנייר אפיה, מניחים את האוזני המן במרווחים של 2 ס"מ

5. מצננים במקפיא לכ – 30 דקות

6.אופים בטמפ` של 170 מעלות 13-15 דקות.

7. מצננים ומאבקים באבקת סוכר בנדיבות.

בצק אוזני המן / מישי בלוג

100 גרם (שקית) אבקת סוכר

2 חלמונים

200 גרם חמאה רכה

300 גרם קמח (2 כוסות ועוד 2 כפות)

קליפה מגוררת מחצי לימון

1. בעזרת מטרפה ידנית טורפים בקערה אבקת סוכר, חלמונים, חמאה וקליפת לימון, עד לקבלת תערובת אחידה.

2. מוסיפים קמח, מעבדים בקצות האצבעות עד לקבלת פירורים, ולשים קלות רק עד שנוצר בצק. מקררים חצי שעה במקרר וממשיכים ע"פ ההוראות במתכון הקודם.

אוזני המן4

לבלוג של חן שוקרון – שירלי נמש: מתוקים שלי