יאמי בדרכים: טיפים לטבעונים מתחילים

הפכתם לטבעונים? עכשיו צריך לדאוג לאוכל. יעל שראל, בשלנית יאמי שמבשלת אוכל בריא שמתאים גם לטבעונים, משתפת בטיפים בסיסיים לטבעוני המתחיל וגם במתכון להמבורגר צמחוני שמנצח גם אצל ילדים

בורגר טבעוני

מאת: רווית דיקר לוי, אתר יאמי | צילום: ענת לנדאו, משק 8

יעל, מה ההמלצה הכי טובה שתתני לטבעונית מתחילה?

"מילת המפתח היא איזון. לא לקחת שום דבר לקיצוניות. זה שהופכים לטבעונים לא אומר שצריך לסבול. יש כל כך הרבה חומרי גלם טובים ואפשרויות להכין אוכל טעים ומגוון – בריא הוא ממש לא סגפני".

באיזה חומרי גלם את בעיקר משתמשת?

"אני משתמשת הרבה בטחינה. בקציצות, למשל, הטחינה היא תחליף מצוין לביצה. בערך כף טחינה במקום ביצה. במתכונים הכוללים קמח/קוואקר ייתכן שיהיה צריך להוסיף קצת יותר מהכמות שבמתכון המקורי.

"גם טופו הוא חומר גלם שיכול לשמש תחליף משמעותי. אפשר להשתמש בו במקום שמנת, למשל, כדי להקרים מרקים, רוטב פטריות וכו'. לוקחים גוש של 300 גרם טופו, חותכים לקוביות, ומרסקים בבלנדר עם כוס מים בערך. זה לא יוצא חלק כמו בשימוש בשמנת (יהיו נקודות לבנות), אבל המרקם שמתקבל עושה לגמרי את העבודה".

יש הרבה ביקורת על שימוש בטופו ובסויה בכלל. איך את מתמודדת עם זה?

"שוב, הכל שאלה של איזון ומגוון. כמובן שאכילת סויה כל יום בכמויות היא לא מומלצת, בדיוק כמו שכל חומר גלם אחר יזיק. בסויה יש פיטו-אסטרוגן שזה הורמון צמחי שיכול להשפיע על התפתחות מינית מוקדמת אצל ילדות, אם אוכלים אותה בתדירות גבוהה. אבל הבעיה העיקרית שגורמת לזה היא אכילה לש ג'אנק פוד ואוכל שמן. לאכול מדי פעם סויה, תוך שמירה על גיוון זה בסדר".

אם לא רוצים להמציא את הגלגל, איך הופכים מתכונים למתאימים לטבעונים?

"אני בונה מנות שמורכבות מדגן מלא וקטנייה. הרבה מהתבשילים המסורתיים – כמו מג'דרה וקיטצ'רי – הם מאוד בריאים אם מכינים אותם עם דגן מלא. תבשילי ירקות, כמובן, קציצות שיכולות להיות עם קינואה וירקות או קציצות שקדים. לזניה עם עגבניות וטופו, ממולאים עם אורז וירקות".

וכמובטח, הנה המתכון להמבורגר טבעוני

דליבורגר מאורז ואזוקי. מומלץ להגיש עם רוטב טחינה

המצרכים:

1 בצל בינוני קצוץ

2 כפות שמן

2 כוסות אזוקי מבושל או שעועית אדומה מבושלת

1 כוס אורז מלא מבושל

פירורי לחם מקמח מלא לפי הצורך, או שיבולת שועל טחונה. רק אם מרגישים שקשה

ליצור קציצות

¼ כוס טחינה גולמית

¼ כוס רוטב סויה

2 שיני שום כתושות

¼ כוס פטרוזיליה קצוצה

¼ כוס שיבולת שועל לציפוי

אופן ההכנה:

לחמם את השמן ולאדות את הבצל עד שישחים.

למעוך את האזוקי למחית באמצעות מועך תפוח אדמה או בבלנדר.

לערבב היטב בקערה את הבצל עם יתר החומרים עד לקבלת עיסה אחידה.

ליצור כ­10 כתיתות גדולות או כמות גדולה יותר כתיתות קטנות, לצפות בשיבול שועל ולסדר

בתבנית אפייה משומנת.

לאפות בחום בינוני כ-­15 דקות עד שמשחים מעט.

בתיאבון!

*  *  *  *  *

יאמי הוא שירות של אוכל ביתי עד הבית. באתר יאמי ניתן להזמין אוכל ממגוון בשלנים ביתיים ולקבל שירות משלב ההזמנה ועד הארוחה וכן להתאים תפריט קבוע למשפחות לפי רצונות ותקציב. מדי שבוע נבקר אצל בשלן אחר, ונשמע ממנו על האוכל שהוא מכין ועל סודות מהמטבח שלו, וכן נקבל ממנו מתכון אחד.

יאמי
יאמי הוא שירותי אוכל ביתי עד הבית. באתר יאמי ניתן להזמין אוכל ממגוון בשלנים ביתיים ולקבל שירות משלב ההזמנה ועד הארוחה וכן להתאים תפריט קבוע למשפחות לפי רצונות ותקציב. www.yummi.co.il | 03-7160699