הדרך הנכונה ליהנות מתוספי תזונה

הם הפכו למוצר חובה לכל מי שהבריאות שלו חשובה לו, אבל עד כמה באמת אתם מכירים את תוספי התזונה שאתן נוטלות ואיך ניתן להגיע לתוצאות הטובות ביותר?

שאטרסטוק

תוספי התזונה הפכו בשנים האחרונות לבון טון של שוחרי הבריאות. כיום ניתן לצרוך כמעט כל מינרל וויטמין שהגוף צריך כתוסף תזונה ולא פעם יעילותם של תוספי התזונה גוברת על ספיגת החומרים החיוניים לגוף ממזון. התוספים מגיעים בכמוסות, בנוזל או בטבליות. לא רק פריקים של בריאות צריכים לקחת תוספי תזונה, למען האמת כמעט כולנו. מחקרים רבים הראו כי נטילה נכונה של תוספי תזונה והתאמתם לצרכי גופנו, יכולה להביא לשיפור במצבי חרדה ודיכאון, בכאבים כרונים, אנמיה ואפילו סרטן. העניין הוא שלא תמיד האופן שבו אנחנו נוטלים את תוספי התזונה הוא אידיאלי ולכן יעילותם יורדת.

חופית חן סגל, נטורופתית בחברת גרמזה, מהוותיקות בארץ בתחום הפרמצבטיקה ותוספי התזונה מסבירה את חמשת הכללים לנטילה נכונה ויעילה של תוספי תזונה.

1. לוקחים את התוסף בזמן הנכון

התעוררתם בבוקר ומיד לפני שתשכחו, נטלתם את כמוסת המולטי ויטמין שיש לכם באופן קבוע ליד המיטה, אולי דווקא המנהג הזה יפגע לכם ביעילות הספיגה. שימו לב כי לכל תוסף יש הוראות לנטילה נכונה שכתובות על גבי המוצר עצמו או שניתנו לכם ע"י הנטורופת או המטפל. בהיעדר הוראות כדאי לקחת את התוספים עם הארוחה, כאשר מערכת העיכול עובדת והיא תפרק מהר ויעיל את הכמוסה והחומרים הטובים יספגו במהרה לתוך מחזור הדם.

2. בכמוסה,בטבליה או בנוזל?

אחד האתגרים הגדולים של הגוף הוא לספוג היטב את התוספים ולנצל את החומרים שאנו מכניסים לגוף בצורה יעילה ואופטימלית. לכן יש להתאים את התוסף לגופנו ולנטיות הטבעיות שלנו. תוספים המגיעים בכמוסות למשל, קשים יותר לפירוק ולכן לאנשים עם מערכת עיכול רגישה יהיה קשה יותר להתמודד איתם. כאשר התוספים ניתנים ע"י מטפל מוסמך עליו להנחות אתכן לא רק אילו תוספים לתת אלא גם באיזה תצורה הם יהיו אידיאלים לגופכן.

שאטרסטוק

3. מה שטוב לה לא טוב לך

אחת לכמה זמן עולה קרנו של תוסף תזונה אחד וכולם ממהרים ליטול אותו ולחכות לנס. אלא שתוספי תזונה, ממש כמו תרופות, לא יתאימו לכל אחת. מה שיתאים לאחת עלול להזיק לשנייה. למרות שרוב עודפי הויטמינים יצאו בשתן, ויטמינים אחרים וכמעט כל סוגי המינרלים נשארים בגוף ובכמויות גדולות עלולים להזיק. תוספי תזונה נוטלים רק בהתאם לצרכים הבריאותיים של גופינו, רצוי לאחר ייעוץ מקצועי ובדיקות דם.

4. כשברזל וסידן נפגשים

למרות שאנחנו זקוקים לכל המינרלים והויטמינים לתפקוד תקין של הגוף, חלק מהחומרים עלולים לפגוע ביעילות האחד של השני ולא מומלץ ליטול אותם בסמיכות. הדוגמה הקלאסית ביותר היא ברזל וסידן. ספיגת הברזל נפגעת בנוכחות סידן ולכן מומלץ לא ליטול ברזל סמוך לאכילת מוצרי חלב או לנטילת תוסף סידן. אם את בהריון וסובלת מצרבות כדאי שתדעי שמרבית הכמוסות לטיפול בצרבת מכילות כמויות גדולות של סידן ולכן מומלץ להימנע מהן בשעתיים הראשונות לאחר נטילת הברזל. פרוביוטיקה, שמומלץ ליטול במקביל לטיפול אנטיביוטי כדאי ליטול רק כשעתיים- שלוש לאחר לאחר התרופה, האנטיביוטיקה הורגת את כל החיידקים בגוף, ואילו פרוביוטיקה שהם למעשה מאות מליוני חיידקים חיוניים לגוף בכמוסה, עלולה להיפגע מעוצמת האנטיביוטיקה.

5. אם מתחילים מתמידים

לא פעם לאחר ההתלהבות הראשונית מהמוצר החדש חלה ירידה בהתמדה ואיתה גם ביעילות התוסף. ממש כמו תרופה, גם בתוסף תזונה יש להתמיד ולהקפיד. נטילה קבועה ומדויקת תביא לתוצאות כבר בתוך חודש וחצי- חודשיים. גם אם לא תרגישו את השינוי מהר ובעוצמה היו בטוחים שהוא קורה. כבדו את הגוף והמשיכו ליטול את תוספי התזונה עד לשיפור ממשי בבדיקות הדם ובהרגשה הכללית.