איפה אתם בשנת תשע"ב?

הטרנדולוגית אילנית קבסה-כהן אומרת שבשנה החדשה נהיה צרכנים יותר חכמים, נחיה ונבלה יותר בעיר, נקנה מוצרים בעבודת יד ונאכל מאכלי עדות

אילנית רחלי

מה זה בעצם טרנדולוגית? טרנדולוג טוב הוא חלומה הרטוב של כל חברה. תפקידו לשים את האצבע על הדבר החם הבא, ולגרום לחברות לדהור לשוק עם מוצרים או שירותים נחשקים, הרבה לפני כולם.

המקצוע קיים כבר מאמצע שנות ה-80 והתמסד רק בשנים האחרונות. אם פעם היו כמה גוראים שחזו טרנדים, היום טרנדולוגים בחו"ל מועסקים בחברות ענק כמו סמסונג ונוקיה, ובחברות אופנה וטיפוח בינלאומיות.

חיזוי הטרנדולוגים לא נעשה על ידי כדור בדולח, אלא על ידי קבוצות מחקר, התבוננות במה שקורה בשטח וקריאה נכונה של תהליכים חברתיים.

בארץ עדיין נדיר לפגוש טרנדולוג הולך ככה סתם ברחוב, אבל חברות גדולות מעסיקות "מנהלי חדשנות", שתפקידם לאתר מחקרי טרנדים ותת כיוונים בפיתוח ושינוי.

אילנית קבסה-כהן, 42, היא אחת כזאת – חוקרת טרנדים, מנהלת החדשנות של קבוצת אסם-נסטלה ומרכזת התמחות במגמה לעיצוב תעשייתי בבצלאל. בטרנדים ובחדשנות היא עוסקת כבר 13 שנים, וב-2009 היתה ממקימי "מעבדת מחקר עתיד" בבצלאל.

על פי קבסה-כהן, 2012 תעמוד בסימן רוחות המחאה החברתית, שנושאת איתה השפעה ארוכת טווח גם לשנים הבאות. "הצעירים נושאי דגל המחאה שמו בפנינו מראה ואמרו 'אנחנו רוצים לחיות כאן חיים נורמליים, ואנחנו זכאים לזה', "ומדובר בשלושה דברים שהם לא מובנים מאליהם בארץ – לא החיים, לא הנורמליות וגם לא עצם הבחירה לחיות כאן. בעיני זה משהו שצובט בבטן ומאיר עיניים. עם הדברים האלו כולנו נמשיך לשנה הקרובה ונגלה אותם בכל תחום".

צרכנות – יותר קניות באינטרנט

ב-2012 נהיה צרכנים טובים יותר, ונשתמש בכלים שיאפשרו לנו לעשות קנייה יותר חכמה. הצרכן הישראלי יהפוך לצרכן מודע ונבון, צרכן שלא מוכן לשלם כל מחיר מבלי לבדוק כל מקרה לגופו באמצעות מחקרי שוק והשוואת מחירים.

המגמה תחלחל גם ליצרנים ולמשווקים, ותגיע גם למנהיגים. "אנשים ישתמשו במנגנונים עוקפים ומתחרים כמו קניות באינטרנט. אתרי הקופונים היא רק חלק מהתופעה, אבל לא כולה".

איך זה לא קרה בארץ עד עכשיו, בניגוד לעולם?

"כי עד עכשיו המחירים באינטרנט בארץ דווקא היו גבוהים יותר ממחירי העולם האמיתי. כרטיסי קולונוע למשל עולים שישה שקלים יותר, וכך גם רכישה ברשתות המזון. רמי לוי הוא הראשון שהשווה בין מחירי הקנייה בסופר ובאינטרנט, והוא רק סנונית ראשונה. בעתיד אני צופה שנשים יקנו דרך הרשת יותר מוצרי צריכה, כולל בגדים ונעליים. זה מאוד נוח, והיכולת שלנו להשוות מחירים ולעשות החלטה צרכנית מודעת וחכמה היא יותר קלה. ואם המחיר לא יתאים, או שלא נקבל עבורו תמורה ראויה, פשוט לא נקנה".

תיירות בילוי ופנאי – מבלים יותר בעיר

"הניכוס החדש של הרחוב על ידי הציבור, כפי התחיל במחאה, יוביל אותנו חזרה למרחב האורבני. ב-2012 נבלה ונגור יותר בערים, תוך גילוי אוצרות התרבות והבילוי שבה.

"אנשים יעדיפו חיים בעיר על פני החלום של בית עם גג אדום וגינה מחוץ לעיר, וגם יבלו יותר בעיר – ישתתפו בפסטיבלים ואפילו יבלו חופשות בבתי מלון בעיר שבה הם גרים. יותר פסטיבלים יפנו למשפחות, בניגוד להיום שרוב הפסטיבלים פונים לצעירים.

"מגמה נוספת שתלך ותתחזק היא חופשות זולות וספורטיביות באוהלים בחוף ים קרוב, עם הילדים, במקום נסיעה לצימר בסופי שבוע".

עיצובחזרה לעבודות יד

"יותר מעצבים ויוצרים יעסקו ביצירה או בבחירה של מוצרים שיש בהם נוכחות של עבודת יד. אם עד עכשיו קידשו פה את החדש על פני הישן, בעתיד תהיה יותר נכונות לשפץ באופן עצמאי רהיטים וחפצים מהבית ולמחזר אותם במו ידינו, או לשכור שירותי אחרים שיעסקו בכך, כמו מעצבים, רפדים, נגרים וכו'. זאת גם דרך להוזיל עלויות, וזה שינוי בתרבות הצריכה".

מזון – יותר מאכלי עדות

"קרנם של האוכל הביתי ושל המשפחתיות תעלה. השנה נאכל יותר בבית, נחזור למאכלי עדות מסורתיים, ותהיה עדנה למסעדות פועלים קטנות ואותנטיות בעלות מחירים נוחים. לסועדים יוגשו תבשילים בהגשה טבעית, ללא יומרות וקישוטים.

"טרנד הדיאטה ללא גלוטן לא לחולי צליאק בלבד הוא להיט בארצות הברית, והוא מאיים להגיע גם אלינו, וכבר היום אפשר מנות ללא גלוטן בתפריטי המסעדות".

לעמוד הראשי של פרויקט החג

צילום: רחלי יגר