גם אוכל טעים, גם מטרה טובה

לפני כ-20 שנה עזרה עמותת זכרון מנחם לאמה של מאיה לרנר, שחלתה בסרטן. היום מאיה מארגנת ארוחות חודשיות שהן תרומה לארגון. פוסט מעורר השראה ומעורר תיאבון

שולחן ערוך

את הפוסט הזה כבר רציתי לפרסם הרבה זמן. למעשה כבר חודשיים-שלושה שאני בדיאלוג עם חברתי מאיה, מנסה לשכנע אותה לפרסם את מה שהיא עושה. רק בביקור האחרון שלי בארץ, כמה שבועות לפני שהתקיים האירוע האחרון לעונה בסדרת האירועים שהיא ארגנה, מאיה הסכימה שאכתוב את הפוסט, אבל ביקשה ממני כמה שפחות להמנע מאור הזרקורים. אני מקווה שכמו שמאיה מהווה לי מקור השראה, היא תהווה גם מקור השראה עבורכם.

את מאיה הכרתי בניו יורק לפני כמה שנים. היא עבדה בחברת הייטק ישראלית-אמריקאית ומאז היא כבר חזרה לארץ. פרט לעבודה התובענית שלה ביומיום, לפעמים מארגנת מאיה ארוחות גורמה כגיוס תרומות לארגון זכרון מנחם, שעושה עבודת קודש עבור ילדים חולי סרטן. הקשר שלה עם הארגון הוא קשר אישי.

הנה הסיפור של מאיה:

"לפני כעשרים שנה אמי חלתה בסרטן, ואחרי מספר טיפולים שלא הצליחו, הרופאים המליצו לה על טיפול, שאז נחשב לחדשני, השתלת מח עצם. הטיפול עוד היה ניסיוני וביצעו אותו אז רק בהדסה עין כרם שבירושלים. לצערנו לא נמצא לאמא שלי תורם, אז הוחלט להוציא את מח העצם שלה, לנקות אותו ולהשתילו בחזרה.

ההתאוששות מההשתלה הייתה מאד קשה וגופה של אמי לא הצליח ליצר את מרכיבי הדם הנחוצים, בעיקר טרומבוציטים, וכתוצאה מכך היא החלה לדמם פנימית. עקב מצבה הרופאים הודיעו לנו שהיא צריכה לקבל 6-8 מנות טרומבוציטים ליום. אני לא יודעת איך זה היום, אבל אז, להשיג כמות כזו של מנות היה כמעט בלתי אפשרי, שלא לדבר על בסיס יומי ולפרק זמן לא ידוע מראש.

חיים ארנטל, יושב הראש של זכרון מנחם, פנה לאבי ואמר לו ששמע על הבעיה שלנו מראש המחלקה שבה אושפזה אמי, ושהוא מבקש שלא נדאג כי הוא יטפל בזה. ומאותו הרגע, במשך שלושה שבועות, יום יום שלחו זכרון מנחם שישה תורמים עם התאמה מושלמת.

זכרון מנחם הוא ארגון שמטרתו לעזור לילדים ולמשפחותיהם של ילדים חולי סרטן, והנה פה, הם באו לעזרת מבוגר בצרה, ובשום פנים ואופן לא הסכימו שנשלם להם על כך, הם אפילו לא היו מוכנים שנכסה את העלויות שלהם על ההסעות של התורמים לבית החולים.

>> ואריאלה רביב תרמה את שיערה לעמותת זכרון מנחם

הייתי אז ילדה, לא כל כך הבנתי, אבל שמעתי מאבא שלי על איזה ארגון ירושלמי שעוזר לו ובעיקר נותן לו תקווה. לי הם נתנו גם אמונה, שנשארה איתי עוד הרבה שנים אחרי זה. אמונה שיש אנשים מקסימים בעולם הזה שעוזרים רק בשביל לעזור. אז עכשיו אני מנסה לעזור גם קצת. טיפה בכסף ובעיקר במודעות, גם על מי שהם וגם על מי שכל אחד מאיתנו יכול להיות, כי מי ששומע את הסיפור הזה מייד רוצה לעזור למישהו אחר גם…"

איך זה התחיל?

"כבר כמה שנים שאני משתתפת באירועי גיוס תרומות לכל מיני ארגונים והרבה זמן שאני חושבת על לארגן משהו כזה בעצמי. לאן ילך הכסף? עבורי זו הייתה ההחלטה הקלה ביותר בכל התהליך. הכסף ילך לארגון זכרון מנחם, שמעבר לעבודת הקודש שהם עושים עבור ילדים חולי סרטן, הם עזרו למשפחתי בשעתנו הקשה ביותר ונתנו לנו תקווה (ואמונה) בימים שבהם לא ידענו שהיא עוד קיימת.

אחרי התייעצויות מרובות עם חברים החלטתי שאת גיוס הכסף אני אעשה דרך מסע קולינרי של ארוחות חודשיות, שאליהן אזמין כל מיני חברים, שלאו דווקא מכירים אחד את השני, וכל חבר יתבקש לתת תרומה עבור הכיסא שלו. את כל הסכום אעביר לזכרון מנחם ואת הארוחה אממן כתרומה ממני.

הסיבה שבחרתי לעשות זאת בארוחות הייתה גם כי בישול ואירוח זה תחביב שלי, וגם כי חשבתי שזו דרך נחמדה, בשיחה חברותית סביב שולחן, לעורר מודעות מי הם זכרון מנחם. אז שמתי לי כמטרה לגייס 5,000 דולר, פרסמתי פוסט בפייסבוק שלי כהזמנה לארוחה והתחלתי לחשוב על התפריט לארוחה הראשונה…".

מאז כבר עברו 9 חודשים ו-9 ארוחות: איטלקית, הודית, אסייתית, על האש, טאפאס וטעימות יין, ועוד…חלק מהארוחות התקיימו בבית של אביה של מאיה בתל אביב, וחלק התקיימו בבית יפואי עתיק, ששייך לחברה טובה שלה, הדס קריספי-לוין. הדס לא רק תורמת את הבית, אלא היא ובעלה אבי לוין שותפים מלאים בהחלטה על התפריט, בבישולים, בנקיונות ובפרסום הארוחות.

כשאנשים עושים דברים טובים, זה מדבק. מאיה, מתברר, מצליחה לא רק להרים ארוחות גורמה, אלא לסחוף אחריה גם אחרים, אפילו מבלי להתכוון.

"מה שמדהים זה שמאז שהתחלתי עם הארוחות, לא רק שהשתפרו הביצועיים הקולינריים שלי, אלא גם יצא לי להכיר אנשים מקסימים שברגע ששמעו על הקונספט רצו לעזור. למשל, בארוחה של אוקטובר הגיע בהתנדבות, ואף תרם מספר בקבוקי יין, דוד ביטון מבית המשקאות של אליאסי, והעביר הרצאה על יינות ישראלים.

במרץ, הבעלים של מסעדת הבסטה, מעוז אלונים, רשם לנו את המתכונים שלו ועשינו ערב שלם שקראנו לו בסטה סטייל. ולארוחה של מאי קיבלתי כתרומה ארבעה יינות משובחים במיוחד מיקב רוטה שבנגב. מה שמדהים זה שבעל היקב מעולם לא פגש אותי, אלא רק שמע על הארוחות והעביר דרך אחותי שביקרה אצלו ביקב, ארבעה יינות קברנה ומרלו שנת 2009, שהיו טעימים במיוחד.

מעבר לעזרה הזו, החברים שלי מתגייסים לעזרתי גם בבישולים. הדס מבשלת איתי כל ארוחה, גילי (וולף) אופה במיוחד לחמים טעימים ומיוחדים, ניסים (גדות) היה אחראי על הגריל בארוחת הבשרים של אפריל וגם דאג להביא את הבשרים במחיר עלות, ובמאי הגשנו טראפלס שהכין עומר (ברוט) וגם בישלנו עם שמן זית שהוא מסק בעצמו. גם בסידור השולחן ושטיפת הכלים אני מקבלת עזרה, אבל בעיקר בפרסום הארוחות.

בסך הכל זה לא פשוט למלא שולחן של 10-14 איש כל חודש. זה קונספט שקצת זר לאנשים לבוא לחבר הביתה, לשבת לארוחת ערב עם זרים ועוד לשלם על זה. למרות זאת, יש לי שני חברים שממש מחתימים כרטיסיה וכל אחד מהם כבר הגיע לארבע ארוחות, אמרתי להם שהחמישית עלי.

כשעשיתי את הערב האסייתי, יצרה איתי קשר חברה כחמש דקות אחרי שפרסמתי בפייסבוק ואמרה לי תודיעי לכל מי שיוצר איתך קשר שהשולחן מלא, אני רוצה את כולו, נעשה מהערב הזה מסיבת הפתעה לחבר שלי ואני אזמין את האנשים ואבקש מהם שבמקום מתנה יתנו תרומה. לא היה דבר יותר מקסים מלראות אותו מתרגש כשנכנס לביתי, ראה את חבריו ואז גילה שמהיום הולדת שלו יצאה תרומה מכובדת ביותר לארגון מדהים.

אני בדרך כלל מכירה את רוב האנשים שמגיעים לארוחות (אלא אם כן מישהו מגיע עם איזה בן/ת זוג שעוד לא פגשתי), ולכן כשעשיתי את הערב ההודי הכי נהניתי. כי לא רק שכל השולחן לא הכיר אחד את השני, אני לא הכרתי ארבעה מתוך האורחים. הם היו זרים מוחלטים, שפשוט שמעו על הארוחות ממכר שלי ויצרו איתי קשר".

מאיה למדה את רזי הסמול טוק בניו יורק:

"כדי לשבור את הקרח בארוחות הללו בין כל כך הרבה אנשים שלא מכירים, מעבר ליין, שבהחלט עוזר לאנשים להיפתח, אני מתחילה סבב של הכרויות בשולחן, שבו אני מבקשת מכל אחד לספר על עצמו שני דברים, אחד מקצועי ואחד אישי (בארוחה האחרונה, שנערכה בשבועות, ביקשתי דבר שלישי. ביקשתי שגם יספרו על חלום שהיו רוצים להגשים). אני בדרך כלל מתחילה את הסבב ומאותו רגע הוא זורם בצורה מקסימה ומהר מאד מתגלים תחביבים מעניינים, קשרים מקצועיים והכרויות משותפות. הסבב נסגר אצלי ואז אני מספרת לאורחים לאן בעצם הולך הכסף שלהם. זו בעצם הפעם הראשונה שבה רבים מהם, גם חברי הקרובים, שומעים ממני על הקשר שלי לארגון זכרון מנחם".

ביום שבת האחרון מאיה הגיעה למטרה וגייסה 5,000 דולר לארגון. זה היה מסע קולינרי מדהים של בחורה עם מטרה ועם עזרה של חברים.

מאיה, אני מורידה בפניך את הכובע!

מאיה לרנר מתכננת בתום הקיץ לעשות סבב נוסף של ארוחות. פרטים נוספים ניתן יהיה למצוא כאן:


הבית של הדס ביפו


מנה פשוטה וממש טעימה של סלקים עם לבנה


אחת המנות שמעוז אלונים ממסעדת הבסטה לימד איך להכין.
זה טרטר אינטיאס על מצע של עדשים שחורים ויוגורט עזים מעליו


סלט עגבניות מכל מיני סוגים עם גבינת המאירי


מנה שכולם אהבו בארוחה ההודית בשם ביריאני עוף


פיא בנופי שמאיה הכינה בערב ההודי.
זהו קינוח בריטי, אבל כל אחד שאיי פעם טייל בהודו טעם את זה שם…


קינוחי שוקולד שמאיה הכינה לערב חורפי במיוחד ושמסביב לשולחן היו רק בנות!


כולם מקשיבים בשקיקה להרצאה של דוד ביטון על יינות ישראלים


אנטיפסטי מהערב האיטלקי

.

לבלוג של סיון אסקיו

צילום: מאיה לרנר