ארטישוק ירושלמי – הירק המושלם

הוא לא ארטישוק, הוא לא ירושלמי ובכל עדה יש לו שם אחר. לרגל תחילתה של עונת הארטישוק הירושלמי, קבלו שני מתכונים – למרק ארטישוק ירושלמי ולעוף עם ארטישוק ירושלמי

מרק ארטישוק

"בגיהינום מקלפים ארטישוק ירושלמי, בגן עדן אוכלים אותו" (חכם סיני עתיק. אה לא, רגע, זאת הייתי אני)

ארטישוק ירושלמי, תפוח אדמה ירושלמי, בטטה קסביה, טרטופע, דומאלן. הרבה שמות יש לארטישוק הירושלמי, שהוא בכלל לא ארטישוק, לא ירושלמי ושמו האמיתי הוא חמנית הפקעות. אבל אי אפשר להכחיש שמדובר באחד הירקות (הפקעות בעצם) הכי טעימים שיש, ולרגל תחילת העונה, קבלו שני מתכונים.

אבל לפני כן, עוד כמה הסברים ודיסקליימרים. כשקונים ארטישוק ירושלמי כדאי מאוד לבחור את אלה הישרים. למה? נסו לקלף אותם ואז תדעו. נקודה נוספת שמעיבה מעט על האושר ועל אמיתותה של הכותרת היא העובדה שארטישוק ירושלמי, איך להגיד את זה בעדינות, מעמיד את מערכת העיכול באתגרים די רציניים. השמועות אומרות שאם תוסיפו קימל לתבשיל, זה ינטרל חלק מההשפעות. לא יודעת, לא ניסיתי. אפשרות נוספת היא להרתיח קודם את הארטישוק הירושלמי בנפרד, להוציא את הקצף, לשטוף ולהמשיך משם. זה אמנם יוציא קצת מהטעם, אבל גם יעזור לעיכול. בכל אופן וליתר בטחון, אל תכינו תבשיל עם ארטישוק ירושלמי לבני זוג חדשים בפעם הראשונה שאתם מזמינים אותם לארוחה מעשה ידיכם, אם יש לכם כוונות שהם ישארו לישון.

ודבר אחרון: אין פה כמויות. הכל תלוי בגודל הסיר שלכם ובטעמכם. רק זכרו שתמיד עדיף לתבל פחות מדי מאשר יותר מדי. מקסימום תתקנו בסוף.

ואחרי שהזהרנו והבהרנו, קבלו את המתכוונים:

מרק ארטישוק ירושלמי

המצרכים:

בצל

מעט שמן זית

ארטישוק ירושלמי

תפוח אדמה

מים

התבלינים:

מלח

פלפל

4-5 זרעי הל

אגוז מוסקט

ג'ינג'ר

פטרוזיליה קצוצה דק

לקישוט:

זרעי דלעת שנקלו על מחבת יבשה

הכלי שהופך הכל למושלם:

בלנדר מוט

אופן ההכנה:

מקלפים את הארטישוק הירושלמי והתפו"א, מטגנים את הבצל במעט שמן זית, מוסיפים את שאר המצרכים, מתבלים, מבשלים עד שמתרכך וטוחנים בבלנדר מוט. אופציה לקישוט: זרעי דלעת קלויים.

הערות:

בעולם מושלם היה לי מספיק ארטישוק ירושלמי ומספיק סבלנות לקלף אותו ולא היה צורך להשתמש בתפוח אדמה.

לפני הטחינה הוציאו את זרעי ההל, אלא אם כן אתם ממש בעניין.

מרק הוא מאכל שאסור לאכול מייד כשהוא מוכן, ולא בגלל שהוא חם. סליחה אם אני נשמעת קצת כמו אייל שני, אבל המרק צריך להירגע מטראומת הבישול ולתת לכל מרכיביו להתוודע זה לזה ולהשלים עם גורלם המשותף. אחרי שהוא עומד קצת הוא גם נעשה מעט יותר סמיך.

.

עוף וארטישוק ירושלמי

תבשיל "הכל כלול" לעצלנים. אפשר לוותר על האורז או לבשל אותו בנפרד, אבל למה לכם?

המצרכים:

חלקי עוף (אני מעדיפה שוקיים, אבל זה לא משנה)

בצל

ארטישוק ירושלמי

גזר

אורז מלא

לתיבול:

מלח

כמון

זרעי הל

ג'ינג'ר

אגוז מוסקט

אופן ההכנה:

מטגנים את הבצל (הטריק הסודי שלי, אני משתמשת בשמן קוקוס אורגני. אל דאגה, זה לא עושה לתבשיל טעם של קוקוס, אבל כן מוסיף לחגיגת הטעמים שלו)

מוסיפים את העוף להשחמה

מוסיפים את שאר הירקות ואת האורז

מתבלים

מוסיפים מים כמעט עד כיסוי

מכסים את הסיר באופן חלקי ומבשלים חצי שעה על אש בינונית-גבוהה ועוד שעה על אש קטנה, עד שהנוזלים מתאדים

הערות:

בסוף תגלו שהעוף מתפרק בקלילות מהעצמות שלו. אפשר לעשות שירות לסועדים ולהוציא את העצמות לפני ההגשה.

הל זה תבלין נהדר, אבל לאכול הל מבושל זה קצת פחות נהדר, לטעמי לפחות. לפיכך בנוסף לפירוק העוף אפשר לשחק את משחק ה"מצא את ההל" ולהוציא אותו לפני ההגשה.

בתיאבון!