אהבת סלק לחיטה

כשהסלק הכי מהיר בעולם צובע באהבתו חיטה מבושלת, יוצא מיקס טעים להפליא, משביע ומספק, וזה לפני שהתחלנו לדבר על בריאות

בילדותי היה בבית תמיד סלט סלק והשיטה איתו היתה בישול במים. אחר כך גדלתי, החכמתי ועברתי לתנור. ב'יוניון סקוור' למדתי לצלות אותו על מלח גס ובהמשך אצל בטלי- לצלות בנייר כסף.

בזמן האחרון מצאתי לי שיטה חדשה: אני מקלפת את הסלק, חותכת ומאדה בקצת שמן זית ומים ומקבלת את הסלק הכי מהיר בעולם. כולו- גג רבע שעה. הוא יוצא מזוגג ומבריק וטעים כמו שסלק יודע ואם מוסיפים לו את הגבעולים והעלים, מרגישים ממש טוב. אפשר לאכול ככה, אפשר גם לתבל או 'להסליט' והשבוע שידכתי אותו לחיטה מבושלת שנצבעה באודם אהבתו ויצא מן מיקס טעים להפליא, משביע ומספק וזה לפני שהתחלנו לדבר על בריאות.

כשמכינים סלטי דגנים כדאי מאד לזכור שהם אוהבים תיבול עז, חי ובועט אחרת הסלט יוצא חסר אישיות. הם גם אוהבים זמן איכות עם עצמם וזה יופי כי אפשר להכין מראש.

סלט חיטה וסלק

פרויקט שלם למצוא שמות קטניות מסוימות בעברית. הפעם הכנתי Farro (שזה השם האיטלקי) שזה בעצם Spelt אצל האמריקאים ובארץ הקודש זהו הכוסמין. אפשר גם להחליף בחיטה רגילהגריסיםאורז מלא או מה שבא.

  • 1 כוס כוסמין
  • 3 סלקים בינוניים (אני השתמשתי גם בגבעולים ובעלים וזה אחלה אם יש)
  • 2 כפיות שמן-זית
  • 1/2 תפוח גדול קלוף וחתוך לקוביות קטנות
  • 1 שאלוט- קצוץ דק דק
  • 1 כפית חומץ בלסמי
  • 1 שן שום כתושה
  • 1/4 כפית ג'ינג'ר טרי מגורר
  • 2 כפות שמן-זית (ובודאי שעוד אח"כ)
  • מלח ופלפל טרי
  • הרבה מיץ לימון- לפי הטעם

ההכנה

משרים את החיטה/ כוסמין במים לחצי שעה ומסננים. בשלב הזה היתה כאן חובת הליכה, כך שהיא נשארה עומדת רטובה במסננת והתרככה. אם אין זמן לזה, אורך הבישול בוודאי יתארך מעט.

מעבירים לסיר, מכסים במים ומבשלים תוך כדי בעבוע כ- 20 דקות- או עד שנעים ללעיסה. מסננים.

בשלב הזה ניתן לערבב עם טיפונת שמן זית (שלא ידבק או יתייבש) ולאחסן במקרר עד השימוש. לפני הערבוב עם שאר החומרים, כדאי לתת לחיטה חימום קצר בכדי שתספוג טעמים טוב יותר.

סלק מקורמל הכי מהר שיש: מקלפים את הסלקים וחותכים לקוביות. מחממים את שמן הזית במחבת, מעבירים את קוביות הסלק, טיפונת מלח ושלוק מים קטן, מכסים ומבשלים/מאדים על להבה בינונית. מדי פעם מערבבים, מנמיכים את הלהבה אם צריך או מוסיפים טיפונת מים.

*כשהסלק רך, מסירים מכסה ומגבירים את הלהבה- מטגנים קלות עד שהסלק מזוגג ומבריק.

אם משתמשים בגבעולים ובעלים– קוצצים גבעולים לפיסות קטנות ועלים לפסים. מוסיפים את הגבעולים למחבת כשהסלק מתחיל מעט להתרכך ומבשלים יחד. *את העלים מוסיפים בטיגון הסופי.

בינתיים קוצצים דק את השאלוט ומערבבים עם מעט מלח, שום כתוש, ג'ינג'ר, מיץ לימון וכפית חומץ בלסמי. נותנים לזה לעמוד עשר דקות ומערבבים את שמן הזית פנימה.

קולפים את התפוח וחותכים לקוביות קטנות.

מערבבים את החיטה עם הסלק והרוטב ומתקנים תיבול- כמו שאמרתי: הרבה לימון ושמן זית בנדיבות (לפי הטעם והיכולות)

אם שומרים במקרר, סביר להניח שלפני ההגשה תאלצו שוב לרענן את התיבול.

לפוסט המקורי ב"ביסים"

לבלוג "ביסים" של הילה קריב

הילה קריב, ביסים
הילה קריב, למדה בישול בניו יורק ב- French Culinary Institute. בבלוג שלה, "ביסים", כותבת על אוכל, על אנשים ועל החיים.