לא מדלג על תופעות לוואי: השפעות של דילוג על ארוחות על הגוף

ימדוע חשוב כל כך לא לדלג על הארוחות – תופעות הלוואי והנזקים על גופינו.

 

רבים מהאנשים מדלגים על ארוחות, אולי כי הם ממהרים מכדי לשבת לאכול, אולי כי לא הספיקו להכין קופסה יום קודם ואולי כי הם פשוט לא רעבים כרגע. עם זאת, כשמדלגים על ארוחות באופן קבוע, הנוחות הרגעית באה עם מחיר שאינו רגעי כלל וכלל. מה המחיר? לפניכם כמה תופעות שמתרחשות בגוף כשמדלגים על ארוחות.

נפילת סוכר- נורה אדומה

מה קורה בגוף שלנו כאשר אנחנו מדלגים על ארוחות? ברגע שהגוף שלכם מסיים לכלות את מחסני הסוכרים מהארוחה האחרונה, מתרחשת נפילת סוכר שמכניסה את מערכות הגוף למתח, ונוסף לרעב קיצוני אתם עלולים לחוות עייפות, עצבנות וחוסר אנרגיה. כמו כן, התפקודים הקוגניטיביים עלולים להיפגע, כשיכולת ההקשבה נפגמת וכמוה גם יכולת הריכוז והזיכרון. מה הסיבה? בכל פעם שאתם מוותרים על ארוחה, הדבר דומה לוויתור על עצירה בתחנת דלק, למרות שעוד נותר לכם קצת במכל. סוכרים בכלל וגלוקוז בפרט, הוא חומר שאיברי הגוף שלנו זקוקים לו כדי לתפקד בצורה מיטבית ותקינה, ופירוקו מעניק אנרגיה זמינה לכל מערכות הגוף ובכללן המוח. כאשר אתם מוותרים על ארוחות, בין אם באופן קבוע ובין אם באופן חד פעמי, הגוף ידליק נורה אדומה שתאלץ אתכם לעצור בדחיפות בתחנת הדלק הבאה, וככל הנראה לצרוך יותר מזון ממה שאתם זקוקים לו באמת. לאכילה מהירה ומוגזמת כזו, כפי שרבים מאיתנו חוו לפחות פעם בחיים, יכולות להיות תוצאות לא נעימות, כולל עייפות, גזים או נפיחות בבטן.

חילוף חומרים לקוי

נפילת סוכר היא תופעה אחת בלבד, שכשהיא מתרחשת לא ניתן להתעלם ממנה. חילוף חומרים לעומת זאת, הוא תהליך שפעילותו התקינה מושפעת פחות ומורגשת פחות בטווח המיידי, אך תפקודו התקין משפיע לאין שיעור על בריאותכם הכללית. אם אתם מעוניינים לרדת במשקל, אחת הדרכים לעשות זאת היא לייעל ולהגביר את חילוף החומרים בדם. חילוף חומרים מואץ משמעו שריפת קלוריות מוגברת בפחות מאמץ. דילוג על ארוחות, למרות שיכול להיתפס כפעולה שמסייעת לירידה במשקל, למעשה מאט את חילוף החומרים, מכיוון שלגוף שלכם אין חומרי תזונה זמינים לפרק. במצב כזה, את הארוחה הבאה שלכם כבר יהיה למערכת העיכול שלכם יותר קשה לפרק וכתוצאה מכך המזון יהפוך לשומן בקלות רבה יותר. אחד המחקרים שבדק את השפעותיו של דילוג על ארוחות על מערכת העיכול גילה כי אכילת ארוחה אחת גדולה ודילוג על ארוחות ביניים במהלך היום גורמות בשינויים מטבוליים מזיקים, בכללם עלייה ברמות הגלוקוז בדם וסיכון מוגבר לחלות בסכרת.

העלייה הגדולה: כולסטרול ולחץ דם

באחד המחקרים שנערכו על דילוג ארוחות, במסגרתו נבדקי המחקר אכלו שתי ארוחות ביום בלבד, נמצא כי לחץ הדם של הנבדקים היה גבוה משמעותית לעומת התקופה שבה אכלו שלוש ארוחות ביום. כמו כן, רמות הכולסטרול בדם היו גבוהות הרבה יותר בקבוצת הנבדקים שדילגו על ארוחות.

מה כן?

לאכול באופן מסודר וקבוע, ועדיף עם מרווחים קטנים בין הארוחות. הרכיבו את הארוחות שלכם באופן מאוזן עם מאכלים מכל קבוצות המזון- פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמינים ומינרלים. אם אין לכם זמן להכין לעצמכם אוכל, קחו אתכם אפילו כמה פירות וקופסת אגוזים בתיק. פעולה נוספת שאנשים ממהרים יכולים לנקוט בה היא צריכה של תוספי תזונה אשר יעשירו ויאזנו את התפריט שלכם. תוסף בקפסולה, מיצוי בשמן או מולטי ויטמין בכדור יסייעו לכם לצרוך חומרי תזונה חיוניים ברגע. בנוסף, נסו להקפיד ולאכול דגנים מלאים, וירקות ופירות כאשר הם טריים ובקליפתם.