האמת על החומוס 2

האם חומוס משמין, כמה הוא מזין ומה ההבדל בין חומוס תעשייתי לחומוס מחומוסייה? וגם כמה הבהרות בעקבות תוכנית התחקירים

ושוב שלום,

השבוע היה חם. לוהט. לא, אני לא מתכוון רק לטמפרטורות הלא שפויות אלא כמובן לעולם החומוס, שהיה כמרקחה (נו, אתן יודעות, תוכנית תחקירים בפריים טיים וכאלה..).

בפוסט הזה, השני והאחרון לחומוס, אני רוצה לדבר על ההבדלים בין חומוס תעשייתי לחומוס חומוסיה, על האם חומוס משמין או לא, וכן, כמה מילים על כל מיני דברים שחמים עכשיו בעולם החומוס בשל השיחה שהתחילה מההצגה בתוכנית התחקירים בפריים טיים.

חומוס – משמין או מזין?

האם חומוס משמין

התשובה היא, כמובן, מורכבת- תלוי איזה חומוס. מכירות את זה שאתן עומדות ומתלבטות ארוכות מול מדפי היוגורט האם להרים את ה 0% שומן או להתפנק ב 3%? אז למה כשזה מגיע לחומוס אף אחד לא בודק? בחומוס שלנו יש 15.9% שומן. פחות או יותר כמו חומוס חומוסיה. אין סיבה שיהיה יותר שומן בחומוס, בטח לא 10% שומן יותר, או אפילו מעבר לזה (!). פעם הבאה שאתן בסופר, תסתכלו פשוט על התוויות של החומוסים השונים ותוודאו שאתן לא מרימות חומוס עתיר שומן (% השומן בחומוס- כמה גרם שומן יש ב 100 גרם בטבלת הסימון התזונתי בתוויות).

מקור השומן

בחומוס שלנו, רוב השומן מקורו בטחינה ומדובר בשמן איכותי תזונתית. שאר השומן מקורו בשמן הקנולה שאנחנו מוסיפים לחומוס מסיבות שתיארתי בפוסט הקודם (למשל שמירה על רכות לאורך חי המדף). כפי שאמרתי, לשמן הקנולה תכונות ההופכות אותו לשמן עדיף תזונתית על פני שמנים רבים, ודאי וודאי על פני שמן הסויה. תוודאו שבחומוס שאתן מרימות השמן הצמחי המוסף הוא קנולה ולא שום דבר אחר. איך תוודאו זאת? פשוט מאוד, מי שמוסיף קנולה מציין זאת בגאווה רבה ברשימת הרכיבים, ומי שלא רושם רק "שמן צמחי".

יתרונות תזונתיים בחומוס

בגדול, לחומוס יש תכונות ההופכות אותו למזון מזין המהווה בחירה טובה בתפריט היומי. בחומוס שלנו יש 219 קלוריות ל 100 גרם. ודאי שמתן לב כי 100 גרם זה די הרבה לאכול כשזה מגיע לחומוס- וזה אחד היתרונות- חומוס הוא מאכל משביע, ולאורך זמן. בנוסף, השילוב עם הטחינה מספק לגוף את כל חומצות האמינו הדרושות. לחומוס אינדקס גליקמי נמוך, ויחסית הרבה סיבים תזונתיים. אם אתן בוחרות חומוס עם טחינה מלאה, היתרונות אף מתגברים. חומוס הוא מאכל אהוד על כל הגילים, ובמיוחד על ילדים, ולכן אם אתן יכולות לשלוח את הילד שלכן לבית הספר ובאמתחתו פרוסה עם חומוס ומלפפון על פני ממרח שוקולד למשל- זכיתן. אגב, ישנם מחקרים מדעיים המוכיחים כי חומוס משפר את המצב רוח (אבל אתן כבר יודעות את זה..).

ההבדלים בין חומוס בחומוסייה לחומס תעשייתי

החומוס בחומוסיה נאכל חם, עם פיתות טריות ושמן זית. בואו נאמר את האמת, חומוס בחומוסיה, כאשר נאכל טרי, הוא פשוט טעים יותר. הכוונה שלנו אף פעם לא הייתה להחליף את החומוס המסורתי עם החברים בימי שישי בחומוסיה.

לחומוס חומוסיות  יש כמה חסרונות – הוא לא מחזיק יותר מיום במקרר (בקיץ), וכאשר נאכל לא בחומוסיה, הוא כבר פחות טעים (ובטח אחרי שהיה במקרר). החומוס בחומוסיות מגיע עם עומס מיקרוביאלי גבוה, וזה ממש בסדר גמור כל עוד אוכלים את החומוס טרי, אבל אם מורחים אותו על סנדביץ' שיאכל תוך כמה שעות, זה כבר עלול להוות סיכון. מטרת החומוס שלנו היא לתת פתרון יום-יומי, ולאפשר ליהנות מחומוס כל הזמן. אנחנו משתדלים לתת לכן ולמשפחתן את המוצר הקרוב ביותר לדבר האמיתי, על כל המגבלות שלנו.

כפי שאני רואה את זה, החומוס התעשייתי וחומוס החומוסיה הם שני מוצרים משלימים ולאו דווקא תחליפים. אני מאוד נהנה לשבת בחומוסיות עם חברים, או אפילו מדי פעם להכין חומוס לבד בבית, אבל ביום יום יש לי קופסת חומוס במקרר שנותנת לי את האפשרות ליהנות מחומוס מתי שבא לי, בלי כל הטררם.

לסיכום- חומוס הוא מזון טעים וטוב. אפשר ליהנות ממנו בחוץ בחומוסיות בכיף (רק אל תגזימו עם הפיתות..), ובבית אפשר ליהנות מהחומוס שלנו, או כל חומוס אחר שתבחרו כטוב בעינכם.

ובעניין התחקיר

חצי מילה תשובה על הטענות שעלו בתוכנית התחקירים: בקשר לאחוז החומוס בחומוס, לנו יש 18.5% חומוס יבש בחומוס. אם תיקחו בחשבון את כל המים המתווספים בהשריה ובבישול, ואת הטחינה המוספת, תבינו שבחומוס חומוסיות יש בערך את אותו סדר גודל, אולי בכמה אחוזים יותר. אני מזכיר שחומוס יבש הוא אחד הרכיבים הזולים בחומוס, ודווקא היינו מעדיפים לעלות באחוז החומוס, רק שהיינו מקבלים מרקם קצת אחר, שהיה משנה את החומוס שלנו.

לגבי שאר הנושאים שעלו בכתבה, החומוס שלנו הוא באחוזי שומן הדומים לחומוס חומוסיות. אנחנו לא משתמשים בשום אופן בשמן סויה אלה רק בקנולה. אין לנו תוספות שלא רשומות על האריזה ונזרקו לאוויר- למשל גואר גם או קורנפלור. כחומר שימור אנחנו משתמשים בפוטסיום סורבט שכתבתי עליו בפוסט הקודם ולא בסודיום בנזואט שהוזכר.

שורה תחתונה

אחרי קריאת 2 הפוסטים, יש לכן את הכלים להבין את רשימת הרכיבים. תשתמשו בזה (!) ותשוו בין החומוסים השונים כדי לבחור בסוף את החומוס שיכנס בסופו של דבר אליכן למקרר.

לבלוג של ירון, מהנדס מזון