אכילה נכונה מתחילה בהתארגנות נבונה – טיפים לשגרת אכילה מוצלחת

קרה לך הגעת לשעות הערב, אחרי יום של עבודה או סידורים, ופתאום הבנת שלא הכנסת לפה שום דבר היום? פשטת על המקרר ופשוט אכלת כל מה שיכול למצוא? הזמנת אוכל במאות שקלים בגלל שהיית כל כך רעבה? אכילה לא מאורגנת היא אחת הבעיות הגדולות בעולם התזונה המודרני, והיא יכולה להוביל לשגרת אכילה גרועה בעלת פוטנציאל שלילי לבריאות ולאיכות החיים. בשביל לאכול נכון צריך לדעת איך לתכנן את סדר היום הקולינרי שלך בצורה נכונה – ויש לנו כמה טיפים בשבילכן.

קצת על הנזק באכילה לא מאורגנת

אכילה לא מאורגנת, או העדר שגרת אכילה קבועה, היא אחת הבעיות הבריאותיות המשמעותיות בעולם התזונה. על אף שהעמדה המחקרית לגבי מה כמויות האוכל הנכונות ומה הפיזור הנכון של האוכל ביום היא לא חד משמעית, יש כמה דברים שברורים לכל מי שמתעסק בתחום. ראשית, אכילה בולמוסית, שבה אנחנו אוכלות כשאנחנו רעבות מאוד בכמויות גדולות, היא מזיקה לבריאות ויכולה להפוך במהרה להשמנה, עלייה של ערכי הסוכר ולחץ דם גבוה. בנוסף, שגרת אכילה קבועה היא בעלת יתרונות בריאותיים משמעותיים לעומת העדר שגרה שכזו. לכן, חשוב מאוד לדעת כיצד לארגן את סדר היום שלנו גם מבחינת אכילה – וזה בכלל לא אומר שצריך לאכול דיאטטי או לא טעים.

כמה טיפים לשגרת אכילה מוצלחת

  • לתכנן את האוכל לשבוע קדימה: מי שרוצה לאכול מאורגן, תרוויח אם היא תדע לתכנן את האכילה שלה לאורך מספר ימים. זה מאוד אפשרי לשבת כמה דקות בכל סוף שבוע – לבד, עם בן/בת הזוג או עם המשפחה – ולחשוב על מה רוצים לאכול בשבוע ובסוף השבוע הבא. כך ניתן לתכנן מראש גם כמויות וארוחות לפי שעות היום, ומי שמתקדמת באמת יכולה גם לשלב את התפריטים האלה מראש ברשימת הקניות.

 

  • לא להגיע למצב של רעב כבד: אחת הבעיות הקשות של שגרת היום-יום העמוסה שלנו היא העדר זמן מתוכנן לאכילה. המצב הזה מוביל לכך שנגיע לשעה מאוחרת כשעוד לא אכלנו, ואז אנחנו עלולות לאכול כמות גדולה מדי של אוכל זמין ולא בריא בהכרח. עכשיו, אנחנו לא מתנגדות לאוכל נחמה מהיר וטעים – אם בא לך לרדת על פיצה דקה ומפנקת בשעות הערב, אנחנו לגמרי בעד. מאידך, לא יזיק אם תאכלי לפני כן ארוחת צוהריים בריאה ומלאה וכך לא תרגישי צורך לאכול 6 משולשים, אלא תסתפקי ב-2-3 ותהני מכל ביס. הדבר נכון גם לגבי יציאה לאירועים או למסעדות – חבל להוציא יותר מדי כסף ולאכול יותר מדי בחוץ.

 

  • להכין מראש נשנושים בריאים: כל אחת מאתנו יכולה להיות רעבה בשעות שונות ביום, והדבר לא תמיד מסתדר עם השעות שבהן נרצה לאכול לפי התפריט המאורגן והבריא שלנו. משום כך, פתרון מצוין יכול להיות נשנושים בריאים ומשביעים שיהיו זמינים לנו בשעות הרעב הקלות – במקום לאכול ארוחת בוקר מאוחרת ב-12 ולדחות את ארוחת הצהריים לערב, אפשר לאכול חטיף שיבולת שועל או גרנולה בין הארוחות ולהחזיק את הקיבה מלאה ומרוצה עד לשעה שבה נרצה לאכול ארוחה מסודרת.

 

לאכול נכון זה לאכול חכם – וזו לא משימה בלתי אפשרית

אכילה מאורגנת וחכמה היא לא אכילה סגפנית והיא לא דורשת מאתנו לוותר על כל מה שאנחנו אוהבות. כל מה שזה דורש הוא קצת סדר וארגון – להבין מראש מה נרצה לאכול ולקנות בהתאם (וכך גם לבזבז פחות לעצמנו ולעולם), לדאוג להישאר יחסית שבעות ומרוצות לאורך רוב היום, ולתכנן מראש את האכילה לפני אירוע או יציאה. כך אפשר לאכול מסודר ולא לוותר על שום דבר.

ברגע שבו תצליחי לסגל לעצמך הרגלי אכילה מאורגנים יותר, הם יהפכו במהרה להרגלי אכילה בריאים, ותרגישי את ההבדל הזה באיכות החיים שלך. הכל מתחיל ונגמר בסדר וארגון נכון של שגרת היום.