מה תשתי?

יותר יינות לבנים, צמיחה של יקבי בוטיק ומחירים שפויים. מירה איתן מיקבי כרמל פורשת תחזית יין לשנה הקרובה

בקבוקי יין

בשנים האחרונות אנחנו חוזים במגמת גידול של נשים המגלות את תחום האלכוהול.

מחקרים רבים מצאו כי נשים הן טועמות יין רגישות וחדות יותר. המחקרים הוכיחו כי לנשים יש תחושת חיך וחוש טעם מפותחים יותר מאשר לגברים, בשל כמות גדולה יותר של נקבוביות טעם ותאי חישה על הלשון.

רגישות זו גורמת להן למשל לאהוב יינות עדינים ומתוקים יותר. בנוסף נשים שמות לב גם לפרטים קטנים ונוטות לתאר חוויות בצורה חושנית יותר. הקרבה הרבה של הנשים למטבח, העובדה שבדרך כלל הן אלה שמבשלות ומשתמשות בתבלינים, טועמות ומתקנות תיבול, מעשירה את ספריית הטעמים והבשומות שיש להן בתודעה ומקלה עליהן לאתר טעמים ולתאר אותם אחר כך בטעימות.

לאור טרנדים קיימים ומתפתחים בעולם היין העולמי בכלל והארצי בפרט אפשר לנסות למפות את המגמה הקרובה.

המגמות הצפויות לשנת תשע"ב

לא יקר – היינות שעלותם עד 50 שקלים לצרכן יתחזקו על חשבון היינות היקרים. היצע היקבים הגדולים יגבר על טרנד יינות הבוטיק, שיירגע קצת ויישאר נחלתם הכמעט בלעדית, של חובבי יין רציניים ובעלי הממון.

את היינות הזולים יותר אפשר להשיג בדרך כלל ברשתות השיווק. מכיוון שאת הקניות ברשתות השיווק עושות יותר נשים מגברים והן כנראה אלה שיחליטו איזה יינות שותים בבית.

טרנד המבעבעים – הטרנד ששטף את הארץ בארבע השנים האחרונות עדיין בשיאו ולא יסיים את תפקידו כל כך מהר. בעקבות ירידת המיסוי בשנת 2007 החל טרנד מבעבעים לשטוף את כל הברים והמסעדות בארץ. מספר יקבים ישראליים, כמו כרמל, רמת הגולן, תבור ועוד נענו לאתגר והפיקו יינות מבעבעים משלהם.

גידול קטגוריית היינות האלה, כנראה ימשיך גם בשנה הבאה. נשים מתחברות יפה יותר לטרנד המבעבעים החגיגי והמשמח, שהם יינות קלילים וכיפיים במיוחד, החל מיינות חצי יבשים ועד ליבשים, יינות רוזה ועוד.

לבן הוא יפה – מגמת הצריכה של היינות הלבנים רק מתחילה ותהיה כנראה בצמיחה נוספת בשנים הבאות. מגמת העלייה עדיין איטית למדי, אך ככל שהצרכן הישראלי ילמד וייחשף ליינות הלבנים, כך תלך ותגדל מגמה זו והיינות הלבנים יזכו לכבוד המגיע להם.

היקבים, בייחוד הגדולים, דואגים להפיק יינות לבנים חדשים מעניינים וטעימים, יותר מאשר בעבר. מכיוון שבארץ החמה שלנו הקיץ ארוך בהרבה מהחורף, צריך להבין כי היינות המתאימים לנו רוב השנה הם היינות הלבנים המקוררים.

נכון שעדיין היינות האדומים פופולריים יותר, למרות שאין לזה הצדקה, אך גם את מכשול התרבות הזה נעבור והדרישה ליינות לבנים תגבר.

נשים מתחברות ליינות הלבנים לאו דווקא בשל היותם קלילים, אלא בשל העושר, העניין הרב והשוני שאפשר למצוא בהם לעומת היינות האדומים. ליינות הלבנים קשת רחבה יותר של צבעים, ניחוחות, טעמים, החל מיבשים, חצי יבשים, חצי מתוקים ומתוקים מאוד. כמו כן הם משתדכים היטב למגוון מאכלים רב ביותר, גם קלים וגם כבדים, ומתאימים לכל מזג אוויר. נשים גם פחות נוטות לייחס חשיבות לאגו מאשר גברים, ולכן אין להן בעיה לוותר על האדום האדום הזה ולעבור ללבנים.

לבן פופולרי – היין הלבן היבש הפופולרי ביותר הוא עדיין השרדונה, אך ניכרת מגמת מעבר לכיוון זנים ארומאטיים ומעניינים יותר כמו סוביניון בלאן, ריזלינג ואחרים.

הזן הלבן החצי יבש המוביל הוא זן הגוורצטרמינר, שבעשור האחרון הביקוש שלו גובר על ההיצע, זן נגיש, מתובל ועשיר במתיקות קלה וחמיצות מאזנת, שטעים לחך הישראלי, ואף יותר לחך הנשי. מצטרף אליו בשמחה בשנתיים האחרונות זן הוויונייה הארומאטי והמתובל, שמתאים מאוד גם לאוכל הישראלי ולאקלים שלנו.

יין רוזה לקיץ – יינות הרוזה שלא הצליחו בעשור האחרון במיוחד זוכים לעדנה בשנה האחרונה והביקוש מתחיל לעלות. זו מגמה שכנראה תתחזק בשנה הקרובה. יינות הרוזה הם יינות קלילים, המזכירים את היינות הלבנים ונותנים תחושה של אדומים גם יחד. הפתרון האולטימטיבי למי שמתקשה לעבור ללבן בקיץ ומתאווה בכל זאת למשקה מרווה, קר ואיכותי. הנשים תתחברנה אל הטרנד הוורוד מאוד מהר, והגברים שקשה להם יותר למחול על כבודם יעשו זאת לאט יותר.

אלגנטיים ורכים – בצריכת היינות האדומים, יש סיכוי כי תהיה נהייה אחרי יינות אדומים צעירים ופירותיים קלים שמתאימים גם לארוחות בימים חמים. כמו כן, הציבור מבין לאיטו כי יינות אלגנטיים ורכים מתאימים לנו יותר מאשר פצצות אלכוהול כבדות.

גיוון וחידוש זנים – אחרי שנים רבות של שליטת הזנים קברנה סוביניון ומרלו, בעשור האחרון עושים חיל זנים חדשים אחרים ובראשם הסירה/שיראז. ענב מפולפל, בשרני וחזק, המתאים לטעם הישראלי, שכוחו הולך ועולה משנה לשנה. לצדו עולה קרנם של זנים מעניינים אחרים דוגמת קריניאן, פטיט סירה, פטי וורדו, וזנים אקזוטיים חדשים אחרים.

חזרה למקורות – יינות Single Vineyards הופכים להיות פופולריים בקרב חובבי היין. יינות המגיעים מהכרמים הנבחרים של היקבים, המניבים באופן עקבי ענבים באיכות גבוהה במיוחד. יינות אלו מבטאים את התכונות והאופי יוצא הדופן המזוהה עם הטרואר הייחודי של הכרם. ענבי 'הכרמים היחידניים' מגיעים בדרך כלל אל יינות הדגל או לסדרה הגבוהה של היקב, ומעוררים עניין רב. יקבי כרמל ויקבי רמת הגולן הוציאו סדרות שלמות מכרמים יחידניים.

יקבי הבוטיק – יקבי הבוטיק בארץ צמחו בעשרים השנים האחרונות כפטריות אחר הגשם, וכיום יש בארץ קרוב ל-250 יקבים קטנים. רוויה בענף יקבי הבוטיק תביא לכך שרק היינות של יקבי הבוטיק האיכותיים יישארו במשחק, גם בין חובבי היין וגם בקרב המסעדות וחנויות היין. היינות של יקבי הבוטיק הקטנים יותר או הפחות איכותיים יימכרו בחנויות נישה, במספר מסעדות וביקבים עצמם, וחלק מהיקבים ייאלץ בצער לסגור את דלתותיו מחוסר עניין לציבור.