על הורים, גננות ויחסי אמון

איך ניתן לייצר יחסי אמון בין הורים לגננות? המלצות לשני הצדדים מפי מדריכת הורים בעלת התמחות לגיל הרך המשמשת גם כמדריכה וכמפקחת פדגוגית בגנים ובמעונות

מאת איילת שורר-ממלוק, מדריכת הורים מוסמכת, עו"ס (M.A) מזה למעלה מ-20 שנה, בעלת התמחות בגיל הרך. משמשת גם כמדריכה וכמפקחת פדגוגית בגנים ובמעונות. 
אירוע ההתעללות הקשה בגן ילדים פרטי שנחשף לאחרונה, ואשר מצטרף לשורה ארוכה של אירועים נוספים, פוגע בנו, ההורים, "בבטן הרכה". הדאגה הקיומית "הרגילה" לשלום ילדינו נמהלת עתה ברגשות (מובנים) של זעם, חרדה, תסכול וחוסר אונים. לצערנו, אירועים חריגים שכאלה, פוגעים "ברקמה" הדקה, והעדינה גם ככה, של יחסי אמון בין הורים לגננות. או כפי שאמרו עוד לפני – "מספיק תפוח אחד רקוב בערמה- כדי להכתים את כל השאר".

ילדים בגן shutterstock By Oksana Kuzmina

רבות כבר דובר ונכתב על הצורך (המוצדק, יש לומר) בהסדרה בחוק של נושא הפיקוח על גני הילדים הפרטיים. במאמר זה, אני רוצה להתייחס דווקא לנסיבות קיומו של המתח המובנה ו"עתיק היומין" הזה שקיים בין הורים לגננות, הרבה לפני חשיפת מקרי ההתעללות הנוכחיים. בנוסף, אציע מספר דרכים מעשיות ופשוטות בהן אפשר לנקוט על מנת לבסס מערכת של יחסי אמון הדדי.
חשוב להבין, כי הפגיעה במערכת יחסי האמון בין הורים לגננות משפיעה לרעה גם על מצבו ותפקודו של הילד. כאשר ההורה משדר (גם אם באופן לא מילולי) שהוא דואג או שאינו סומך על הגננת, הילד יחוש בכך והדבר יפגע בהסתגלותו ובתפקודו במסגרת הגן.

מדוע יחסי הורים – גננות הם כל כך "רגישים" מלכתחילה?

הסוציולוג ווילארד וולר כתב כבר ב-1932 כי הורים ומחנכים הם "יריבים טבעיים". הקונפליקט הוא מובנה ומתחיל עוד לפני שההורים פוגשים את המחנכ/ת הספציפי/ת של ילדם.
מנקודת המבט של ההורים – המציאות העכשווית מאלצת אותנו לצאת לעבודה זמן קצר יחסית אחרי הלידה ולהפקיד את "האוצר" היקר לנו ביותר "בידיים זרות". מציאות זו מעוררת בנו לא מעט רגשות מעורבים, שמהולים בהם: חשש, דאגה והמון רגשות אשם. רגשות אלה מופנים, באופן לא מפתיע, כלפי הגננות, האמונות על שלום ילדינו, ובאים לידי ביטוי בנטייה לביקורת, כעס ושיפוטיות.
מנקודת המבט של מחנכים – העבודה היום-יומית הקשה בגן, האחריות הכבדה על שלומם של ילדים צעירים, לצד ציפיות גבוהות וביקורת המופנית כלפיהם השכם וערב מצד ההורים, כל אלה מעוררים בקרב מטפלות וגננות עמדות שיפוטיות וביקורתיות כלפי ההורים, כמו גם רגשות טעונים כגון – כעס, חרדה, ותסכול.

ילדים בגן shutterstock By Oksana Shufrych

איך בכל זאת ניתן לייצר יחסי אמון בין הורים לגננות? (רמז: לא בעזרת מצלמות!)

רגע לפני סיום החופש הגדול והחזרה לשגרת פעילות בגן, להלן כמה הצעות מעשיות ליצירת קשר חיובי ומיטיב בין גננות והורים:

המלצות לגננות

תקשורת ישירה: חשוב מאד להקצות זמן לתקשורת יום-יומית עם ההורים, על מנת לאפשר העברת מידע הדדית. בהעברת המסרים, חשוב מאד להקפיד להשמיע גם משוב חיובי על הילד, ולא להתמקד רק באירועים שליליים.
תקשורת כתובה: ניתן ומומלץ להעביר מסרים להורים גם בדרך של תקשורת כתובה. לדוגמא: לוח הורים (במקרה של העברת מסרים משותפים), שיתוף בתמונות מפעילויות שהתקיימו בגן, מחברת קשר אישית או מכתבים אישיים.
פגישות עם הורים: מומלץ לקיים פגישות אישיות עם הורים באופן תקופתי. הפגישות הן הזדמנות נהדרת לשוחח על הילד, להעלות נושאים שמעסיקים אתכן או את ההורים ולגבש ביחד דרכי פעולה משותפות.
שקיפות: על מנת לייצר יחסי אמון, חשוב, כי בקשר עם ההורים תבוא לידי ביטוי עמדה של שקיפות. שימו לב, כי כנות ויושרה חשובים יותר מהצגת פסדה של מציאות מושלמת. לדוגמא: דיווח על אירועים חריגים שהתרחשו בגן בזמן אמת, שיתוף בקשיים בהן נתקלתן וכיוב'.
מעורבות הורים בגן: שיתוף הורים במסגרת פעילויות והתנדבויות בגן הינה דרך נהדרת לבסס יחסי אמון ושיתוף פעולה.
אספת הורים: אספת הורים, המתקיימת ע"פ רוב בתחילת השנה, מהווה הזדמנות להציג את עצמכן ואת "האני מאמין' המקצועי שלכן בפני ההורים. במפגש ראשוני זה, חשוב לתכנן מראש את הדרך בה אתן מעבירות את המסרים; מצד אחד- להיות ברורות ואסרטיביות לגבי חוקי הגן ונהליו, אך מצד שני- גם אמפתיות ורגישות לחששות ולצרכים של ההורים.
אמפתיה וכבוד: מעל לכל- חשוב להקפיד ולשמור על יחס מקצועי, אמפתי ומכבד כלפי כל הורה. זכרו, שהורה ביקורתי או כועס הוא פעמים רבות- הורה חרד ומודאג לילדיו.

המלצות להורים

תקשורת ישירה: חשוב, כי גם ההורה יקדיש זמן לשיח פתוח וישיר עם צוות הגן לצורך העברת מידע ועדכונים חשובים. שימו לב, כי הזמן בו אתם פונים לשיחה- יתאים גם לצוות הגן. שיחת עומק- אינה מתאימה, למשל, בשעות הבוקר העמוסות.
מעורבות בגן: מומלץ לגלות מעורבות בנעשה בגן; להתעניין בפעילויות שהתקיימו ולהציע עזרה כשמתאפשר. מעורבות שכזו מייצרת חיבור, שותפות והבנה בינכם לבין צוות הגן.
אמפתיה וכבוד: זכרו, כי צוות הגן עובד קשה מידי יום כדי לספק את הטיפול הראוי לילדכם ולילדים אחרים ו- שגם הם בני אדם. השתדלו להביע מפעם לפעם את הערכתכם לעבודתם הקשה, ובעיקר- שימרו על יחס אנושי ומכבד.
לסיכום, חשוב לזכור, כי למרות הקונפליקטים והמתחים, בסופו של דבר- מרבית הגננות והמטפלות רוצות בטובתם של הילדים ועושות כמיטב יכולתן. מערכת יחסים פתוחה, ישירה ומכבדת בין הורים לגננות- יכולה לתרום רבות לביסוס יחסי אמון, לשביעות רצון גבוהה יותר של שני הצדדים ובסופו של דבר – גם לשלומו ולתפקודו של הילד.

איילת שורר ממלוק אלבום פרטי

 ***