עשרת הדיברות למתגרשת

תהליך גירושין הוא אף פעם לא תהליך קל ומלווה בדאגות והתמודדויות שונות. עוד לפני שמתחילים, כדי להקפיד על 10 ההמלצות שיכולות להפוך את התהליך לפשוט יותר

אישה לפני גירושים (צילום: שאטרסטוק)

תהליך גירושין כרוך אצל רבים בהתמודדות נפשית לא פשוטה, לצד דאגות רבות בנוגע להיבטים שונים בחיים שצפויים להשתנות בעקבות שינוי הסטטוס מנשואה לגרושה. דאגות אלה עשויות לגעת בכל פן בחיים, החל מחלוקת ההכנסות בעתיד מעסקים משפחתיים, גובה המזונות, הזכויות והחובות ההוריות של כל אחד מהצדדים ועוד ועוד. אולם לפני הכל ועוד בטרם פותחים בהליך גירושין, חשוב מאוד להקפיד על ההמלצות הבאות:

1. אספי כמה שיותר מידע ממקורות מוסמכים

אל תסתמכי רק על מידע מחברים ומכרים שהתגרשו. מה שנכון עבורם לא תמיד נכון עבורך. קחי בחשבון שבפסקי דין ובהסכמים יש שיקולים ודקויות שלא תמיד משתקפים בסכום הסופי ולכן לפעמים נראה שמישהו שילם ממש מעט מזונות אבל בפועל שילם את המזונות בדרכים אחרות ואפילו גבוה יותר.

2. אל תבחרי עו"ד לפי גובה שכר הטרחה אותו הוא מבקש

חשוב לבחור בעו"ד שיש לך איתו כימיה. כמו כן בקשי לדעת מה הוותק שלו בתחום דיני משפחה, עובדה שמעידה על הניסיון המקצועי שצבר. מעבר לכך, כשעו"ד מגיש לך הצעת שכר טרחה נמוכה בהרבה מהמחירים הנהוגים בשוק, אולי זה צריך להדליק נורה אדומה.

3. הקליטי כל שיחה שלכם

כל תקשורת בין בני זוג בזמן תהליך הגירושין וגם קצת לפניו מומלץ שתוקלט ותתועד כדי להימנע מתלונות או טענות שווא.

4. חפשי הוכחות ממוסמכות

יש לאסוף כמה שיותר מסמכים וראיות לכל טענה שאת רוצה להעלות בהליך הגירושין.

5. אל תשמיצי ואל תלבי את האש ללא סיבה

טענות שמקורן בנקמה ובכעס אין להן מקום בהליכים משפטיים. יש להיזהר במה כותבים או טוענים, שכן טענות קיצוניות עלולות לשמש כנגד מי שטוען אותם.

6. למדי איך לתקשר עם העובד הסוציאלי

העובד הסוציאלי שממונה בתהליך הגירושין משפיע על הרבה יותר מהמשמורת על הילדים. לכן חשוב לדעת איך לדבר איתו. התייעצי על כך עם עורך הדין שלך.

7. אסטרטגיה בתיק גירושין חייבת להבנות על פי יכולות ואופי הלקוח

אין טעם לפתוח הליך ארוך ועמוס במלחמות אם את לא בנויה לחקירה מעל דוכן העדים למשל. כל אסטרטגיה חייבת להיות מותאמת ללקוח.

8. תמיד עדיף הסכם על מלחמה

לרוב התוצאות ידועות מראש ומלחמה לא תשנה בהרבה אלא רק תאריך ותייקר את התהליך.

9. הגיעי לפגישת ייעוץ לפני שתבחרי עורך דין

אל תקחי עו"ד לפני שישבת מולו בפגישת ייעוץ. מומלץ להגיע בליווי חבר או הורה שייתן תמיכה. הליך הגירושין הוא הליך מאוד קשה נפשית ורצוי שבשיחות עם עורך הין שלך יהיה גם מישהו מטעמך ששומע את הדברים מהראש ולא מהבטן.

10. אל תשמרי סודות מעורך הדין

בינך לבין עורך הדין שלך לא יכולים להיות סודות. עו"ד חייב להיות מודע ולדעת הכל. סמכי עליו שהוא יידע לעשות את הסינון מה רלוונטי לתיק ומה לא. גילוי של עובדות חדשות מול הערכאה השיפוטית יכול להרוס את התיק, גם אם יש לך את עורך הדין הכי טוב.

 עו"ד שני ליבמן (צילום: כפיר זיו)

** עורכת דין שני ליבמן, העוסקת כעשור בתחום דיני המשפחה, מוציאה לאור את הספר "ארגז כלים למתגרש" בהוצאת פוקוס. הספר מרכז את כל הסוגיות החשובות והאקוטיות, שמטרידות כל אדם המצוי בהליך גירושין או שוקל להיכנס לתהליך זה.  להשיג  בחנויות הספרים בכל רחבי הארץ, באתר האינטרנט של הוצאת פוקוס

ארגז כלים למתגרש