משמורת משותפת בראי הזמן

משמורת משותפת, או אחריות הורית משותפת, משמעה כותרת של הגדרה הורית שווה של שני הורי הילד. מעמד הורי שווה של ההורים שולח מסר חשוב הן להורים והן לילדיהם

הסדר של משמורת משותפת הפך לנפוץ מאוד בקרב הורים גרושים.

משמורת משותפת, או אחריות הורית משותפת, משמעה כותרת של הגדרה הורית שווה של שני הורי הילד. מעמד הורי שווה של ההורים שולח מסר חשוב הן להורים והן לילדיהם. אין הכרח שחלוקת זמני השהות תהיה שווה לחלוטין, אך לרוב זמני השהות יהיו רחבים בשני בתי ההורים.

אם בעבר לא היתה כלל אפשרות להגדרה הורית שווה ללא הסכמת האם, הרי כיום נקבעת הגדרה של משמורת משותפת או אחריות הורית משותפת בבתי המשפט גם ללא הסכמת האם, וללא קשר לגיל הילד. תהליך ההגדרה ההורית השווה – משמורת משותפת או אחריות הורית משותפת – החל בשנת 2008 עם פרסום דו"ח הביניים של ועדת שניט, ומאז, מידי שנה, יותר ויותר הורים רואים בה את דרך המלך. הורים הבוחרים להתגרש רואים זאת אצל משפחה או חברים, וכיום מדובר על דבר שבשגרה.

 שאלנו בקבוצת הפייסבוק שלנו את ההורים שכבר סיימו או נמצאים בסיום תהליך הגירושין, איך הם רואים היום, בראי הזמן, את ההגדרה של משמורת משותפת.

 כשהתהליך עדיין בעיצומו, ולפני החלטת בית המשפט, עלולים להתעורר קשיים, כפי שמספר בני (שם בדוי): "עד לתסקיר הראשון שהמליץ על משמורת משותפת היה קשר טוב למרות הדיונים בבית המשפט. ארוחות ערב משותפות, עזרה הדדית, וחגיגת יום הולדת משותפת לילד."

 "לאחר הגשת התסקיר לבית המשפט", ממשיך בני, "אני מניח שבעצת עורך הדין של האם שרצה להראות חוסר תקשורת ויחסים לא תקינים על מנת שבית המשפט לא יאשר את ההמלצה למשמורת משותפת, האמא שינתה את התנהלותה, השיחות היו רק סביב הילד, טיפול רפואי כשהיה חולה והחלפת זמני שהות בעת הצורך. אני מאמין שלאחר מתן פסק הדין היחסים יחזרו למסלולם."

משפחה שלמה

 הבחינה האמיתית של משמורת משותפת היא לאחר מעשה, כאשר ניתן להיווכח בתוצאותיה והשלכותיה. יגאל (שם בדוי) מספר: "אצלנו היחסים השתפרו מאוד מהרגע שנקבעה משמורת משותפת בבית הדין הרבני. ממש כבמטה קסם. לפני כן האם טענה שאני אב לא כשיר (במילים עדינות) ועשתה לי הרבה בעיות, אבל מהרגע שנקבעה המשמורת המשותפת אנחנו משתפים פעולה באופן מלא, מפרגנים זה לזה והיחסים נרגעו."

 יש הורים שבכלל לא פונים לבית המשפט, והדרך ברורה להם מראש. סיון, אשר פתחה את הבלוג "בחזקת שניים", כותבת: "אצלנו היה ברור מראש שהכיוון יהיה שני הורים שותפים מלאים בגידול הילד גם אם בחרנו להתגרש. כשנפרדנו, השבר היה גדול מאוד. כל משפחה שמתפרקת חווה משבר עצום, שלא פוסח על אף אחת מהנפשות המרכיבות אותה. גם אנחנו חווינו משבר מאוד גדול, אבל גם תחת ערפול החושים שהיינו בו בעין הסערה, היה לנו חשוב מאוד לשמור על שני דברים: על החברות שהיתה בינינו לאורך השנים בהן היינו זוג, ועל טובתה של הבת שלנו, שהיתה אז בת 3.5."

"שנינו היינו הורים מעורבים מאוד בגידולה לפני שנפרדנו, ולכן לשנינו זה היה די ברור שכך היינו רוצים שזה יהיה גם לאחר הפרידה. רצינו להמשיך לגדל את בתנו המשותפת באופן שמאפשר לשנינו להיות נוכחים מאוד בחייה, חרף השינוי העצום שצפוי לה ולנו. חתמנו על הסכם שוויוני ושנינו מאוד מאושרים ממנו, הוא מאפשר לנו זמן איכות איתה, אך גם זמן להתפתח אישית ומקצועית."

 "כיום אני כבר נשואה בשנית ואמא לתינוקת מנישואיי החדשים. המציאות שיצרנו לעצמנו כבר אז, כשהכל התפרק, הצמיחה עבור כל אחד מאתנו הזדמנויות ותנאים שלא בטוח אם היו מתקיימים במידה והיינו בוחרים במודל הישן של משמורת בלעדית שלי".

משפחה ביחד שמחה

מדובר על שינוי חברתי מבורך הנובע, מצד אחד, מרצונם של אבות גרושים לקחת חלק משמעותי ושווה בגידול הילדים גם לאחר גירושים, ומצד שני, משינוי חשיבה של העו"סיות לסדרי דין ושל השופטים הערים לעובדה שהענקת סטטוס זהה לשני ההורים, הן תפישתית והן מעשית, ומתוך כך מתן אפשרות לשני ההורים לשמור על קשר הדוק עם ילדיהם לאחר הגירושין, היא הדרך שמקדמת את טובת הילד, ואכן, יותר ויותר פסקי הדין מאמצים הגדרה הורית שווה.

 כמובן שלא הכל ורוד. המצב בשטח עדיין לא מושלם. רחוק מכך. לא תמיד ניתנת הגדרה של משמורת משותפת, וגם כאשר היא ניתנת, זה לאחר מלחמות נוראיות וממושכות. לעיתים יש מרירות מצד האם, שחושבת שהגדרה של משמורת משותפת מערערת על הורותה שלה, לעיתים האב מריר מאחר ולמרות ההורות משותפת נגזר עליו לשלם לאם מזונות בנוסף להוצאותיו על הילדים כשהם עמו, ויש מקרים בהם לוקח להורים זמן ממושך להתגבר על משבר הגירושין ושום הסכם לא יפתור זאת. מצב זה אינו מאפשר להורים רוגע ושלווה.

 כשמתמקדים בילדים, התהליך שעברה החברה הישראלית אשר אימצה את הגדרת ההורים הגרושים כשווים בהחלט פועל לטובתם, ולרוב גם לטובת ההורים. אמנם המחוקק, מסיבות פוליטיות בלבד, טרם הפך מגמה חברתית מבורכת זו לחוק, אך המציאות חזקה מכל, ולנו רק נותר לברך ולקוות שההליך יואץ. השינוי החברתי מצמצם את מאבקי ההורים על גבו של הילד. יותר גישור ופחות מלחמות ממושכות בבתי המשפט.

** הכותב, גיא רוה, הוא יו"ר עמותת "הורות משותפת=טובת הילד". באתר העמותה מידע רב בנושא גירושין.

אתר עמותת "הורות משותפת=טובת הילד"  

 קבוצת הפייסבוק הסגורה שלנו

 דף הפייסבוק שלנו