מיתוסים על גירושים: אמת או שקר?

גירושים כרוכים בכאב ובחששות וקיימים לא מעט מיתוסים על התהליך, שאינם בהכרח נכונים. עו"ד שי מויאל מפריך כמה מיתוסים נפוצים על גירושים

כל פרידה כרוכה בכאב ובלא מעט חששות. מיתוסים מוטעים הנטועים עמוק בקרב מתגרשים עלולים ליצור קשיים בהליך הגירושים ולגרום למתגרשים לנהוג שלא כהלכה. הנה כמה מהמיתוסים הנפוצים ביותר בקרב לקוחות בהם טיפל משרדי, חלק מהמיתוסים עשויים להעלות חיוך על פני הקורא אך חלקם כאמור עלול ליצור נזק ומתחים מיותרים.

הסכום הכתוב בכתובה הוא חסר משמעות – שקר!

הכתובה משמשת כחוזה הכולל את ההתחייבויות אותן קיבל על עצמו הבעל כלפי האישה עם נישואיהם. באמצעות הכתובה, הבעל והאישה מסכמים את התנאים לנישואים. ולכן אם יטענו כי לא הבינו את הכתוב או לא קראו את הכתובה, טיעונם לא יהיה תקף. מלבד התחייבות כללית לזון את האישה, מציינים בכתובה שלושה סכומים: עיקר כתובה כולל תוספת כתובה, נדוניה ותוספת נדוניה, אותם זכאית האישה לקבל מהבעל עת גירושים או מיורשיו לעת פטירתו. היסוד החוזי של הכתובה בא לידי ביטוי בתוספת הכתובה, שהוא חוב הרובץ על הבעל אותו עליו לפרוע בגט ובמותו חב בו עזבונו. סכום התוספת משתנה מכתובה לכתובה ונקבע על פי הסכם בין החתן לכלה או בין הוריהם. למרות האמור, ישנם לא מעט מקרים בהם ניתן לשלול חיוב בתשלום הכתובה ולכן כדאי לפנות ולהיוועץ עם עורך דין.

לכתובה יש תוקף (צילום: שאטרסטוק)

טקס הגירושין יורקים על האישה – שקר!

טקס הגירושים הנו טקס מכובד (כתיבת הגט על ידי הבעל, מסירתו לאישה, נטילה והליכה עם הגט). ואין בו שום דבר משפיל. הטעות נובעת מבלבול בין טקס הגירושים לטקס החליצה. בטקס הנדיר של החליצה יורק החולץ על הרצפה וחלילה לא על האישה.

רכושו הפרטי של אחד מבני הזוג לפני הנישואין נשאר שלו – לא מדויק!

בדרך כלל, רכושו הפרטי של כל אחד מבני הזוג, למשל, רכוש מלפני הנישואין וכן רכוש אשר ניתן במתנה או בירושה, שייך לבן הזוג ובמידה והוחלט על גירושים, רכוש זה לא ייחשב כרכוש משותף אשר יחולק בין הצדדים אלא יחזור לידי בן הזוג. יחד עם זאת, לכלל זה יש חריג וחשוב מאוד להכירו: היה ובאפשרותך להוכיח כי לבן הזוג הייתה כוונת שיתוף ברכוש, תוכל לטעון לזכויות ברכוש זה, למרות שעל פניו מדובר ברכוש פרטי. כמובן שתרחיש זה הוא נכון גם במצב הפוך ועליך להיות מודע לכך ולהיוועץ עם עורך הדין שלך, על מנת לעשות כל שניתן על מנת לשמור על זכויותייך.

זוג בהליך גירושים חייב להגיע לרבנות (צילום: שאטרסטוק)

ניתן להתגרש בבית דין או בבית המשפט לענייני משפחה – שקר!

הגירושים בין בני זוג יהודים יתקיימו אך ורק בבית הדין הרבני, ואפילו אם טקס הנישואין היה אזרחי. הטעות נובעת מכך שההליך המשפטי של הגירושים יכול להתנהל הן בבית המשפט לענייני משפחה והן בבית הדין הרבני אך טקס הגירושים עצמו יהיה אך ורק בבית הדין הרבני.

עזיבת הבית מהווה ויתור על הזכויות בו – שקר!

מיתוס זה הוא המסוכן ביותר. כאשר אחד מבני הזוג עוזב את דירת המגורים המשותפת, זכויותיו בה אינן נפגעות כלל. כשם שמגורים בדירה המשפחתית אינם מקנים אוטומטית זכויות בה, כך גם עזיבתה או הרחקה ממנה בצו של בית המשפט אינם פוגעים בזכויות הרכושיות בדירה. בימים אלו אני מטפל בתיק גירושים בו האב נשאר בבית מכיוון שהוא חושש לאבדו. המיתוס המופרך עולה לו ביוקר כאשר הוא נאלץ לשלם מזונות על אף שהייתו בבית ובנוסף, הוא מכניס את ילדיו לסכסוך.

עו"ד שי מויאל (צילום: אלירן אביטל)

** הכותב הוא עו"ד שי מויאל, עורך דין ומגשר העוסק בדיני משפחה