מה עושה המצב הביטחוני הנוכחי למבוגרים והזקנים?

מצב ביטחוני מתוח בישראל הוא מציאות הפוקדת את הארץ מעת לעת. לאחר תקופת רגיעה בת מספר שנים, המתיחות והתקפות הטילים האחרונות גורמים לחרדה וללחץ גם לבני הגיל השלישי.

קשיי החרדה בזקנה הם בעלי מאפיינים  ייחודיים לקבוצת גיל זו: הפרעת החרדה הנפוצה ביותר היא הפרעת חרדה מוכללת המאופיינת בתחושה תמידית ומוגזמת של דאגה ואי שקט אשר אינם ממוקדים בנושא מסוים. יחד עם עם זאת, מרבית הסימפטומים החרדתיים ממוקדים בנושאים גופניים- בריאותיים., תסמיני החרדה יכולים להיות קשיי נשימה, סְחַרחוֹרֶת, בעיות עיכול, כאבים בחזה, הפרעות שינה, וכתוצאה מכך כאבי ראש, עייפות ובלבול ועוד.

חרדה בגיל המבוגר יכולה להתפתח כתוצאה ממצבים רפואיים כרוניים (במיוחד מחלת ריאות חסימתית כרונית [COPD], מחלות לב וכלי דם כולל הפרעות קצב ותעוקת חזה, מחלת בלוטת התריס וסוכרת);

תחושות כלליות של בריאות לקויה,  הפרעת שינה, תופעות לוואי של תרופות , שימוש לרעה באלכוהול או תרופות מרשם, מגבלות פיזיות בפעילות היומיומית, אירועי חיים מלחיצים, אירועים שליליים או קשים בילדות ודאגה מוגזמת או עיסוק בתסמיני בריאות גופניים

 

ביטויי החרדה הקיצוניים הם התקפי פאניקה פתאומיים המכים שוב ושוב ללא אזהרה עם תסמינים הכוללים כאבים בחזה, דפיקות לב, קוצר נשימה, סחרחורת, אי נוחות בבטן ופחד למות; פוביה משביתה ולא הגיונית ממשהו שמהווה סכנה ממשית או לא ומוביל מהימנעות ממצבים או חפצים ויכול להוביל לכך שאנשים יגבילו את חייהם; פוסט טראומה, שמתבטא בסיוטים, פלשבקים, קהות רגשות, דיכאון, כעס עצבנות והסחת דעת. אך אלה דוגמאות הקיצון ולרוב מדובר בהפרעת חרדה כללית: דאגה כרונית ומוגזמת מאירועי חיי יום-יום ופעילויות השגרה, הנמשכים לפחות שישה חודשים; כמעט תמיד מצפה לגרוע ביותר למרות שאין מעט סיבה לצפות לזה. מלווה בתסמינים גופניים, כגון עייפות, רעד, מתח שרירים, כאבי ראש או בחילות.

 

אם לא מטפלים בהם, תסמיני החרדה עלולים להסלים ומערכת החיסון אצל הזקן עלולה להיחלש ולגרום אפילו לעלייה בסוכר, כיבים, בעיות בלב וכלי דם וקשיי נשימה, ואלה רק חלק מבעיות הבריאות הנובעות מחרדה שאינה מטופלת לאורך זמן. הם גם  עלולים להיות בסיכון גבוה לפתח סיבוכים בתחום בריאות הנפש כמו דיכאון אשר יובילו למחשבות קשות הרבה יותר עד כדי רצון לסיים את החיים מוקדם מהצפוי.

 

הטיפול בחרדה צריך לקחת בחשבון את כל עולמו של המבוגר, סביבתו הביתית, מערכות התמיכה הקיימות או היעדרן, רמת הבידוד, יכולת הניידות, רמת עצמאות ויכולת לנהל משימות יומיומיות נחוצות, היסטוריה בריאותית ומחלות פעילות, וכמובן, העדפותיהם המיוחדות לטיפול. כדי להתגבר על החרדה אפשר להיעזר בשירותי יעוץ מקומיים, טיפול תרופתי, תוכניות תמיכה חברתית בקהילה

 

נקודת האור בתקופה המתוחה הנוכחית היא שעלייה בחרדה, היא זמנית, כתגובה מתבקשת למצב הנוכחי לכן, דווקא כיוון שאין המדובר בתופעה קבועה, אפשר לטפל בה בכלים פשוטים יחסית. כך למשל,  להוסיף לסדר היום התעמלות, מוסיקה,  תרגילי נשימה ושיחות עידוד ותמיכה של בני משפחה וחברים לצד טיפולים שאינם תרופתיים כגון ריפוי באומנות, הרפייה בתנועה וטיפול באמצעות בעלי חיים. שמירה על אורח חיים כזה מאפשר להתמודד עם החרדה במידה כזו שתאפשר שגרת חיים סבירה במצב הנוכחי.

 

ענת מייק

 

 הכותבת היא גרונטולוגית מוסמכת, ומנהלת התרבות בדיור מוגן אחוזת צהלה