מה עושה גבר שאשתו בגדה בו?

אפשר לומר שלגיבור הספר שלי, עידו, קרה הדבר הנורא ביותר בחייו אך גם הנפלא ביותר בחייו, עכשיו יש לו אישור מאשתו לבגוד. כמובן שזה לא כל כך פשוט, ולא מצליח לו בקלות ומעבר לסקס, עידו מנסה להבין איזה ערך יש לו בעולם

"העיניים תמיד נשארות רווקות", אומר פתגם ארגנטינאי עממי – אין מי שלא פוזל, כולן וכולם מביטים לצדדים, וכפועל יוצא מכך אין כמעט מי שלא מקנא או חושש. מדי פעם אנחנו שומעים על בגידות, על גירושים, על בני זוג שהעזו לנסות משהו לא שגרתי, ומיד מתרוצצות המחשבות. המחשבות האלה כל כך מאיימות, שלעיתים אנחנו פשוט משנים נושא שיחה, בורחים מהשאלה, מקווים ששום דבר לא יזעזע את מיטתנו השמרנית, השקטה והמעט משעממת.

יש בני זוג שממש אומרים אחד לשני מפורשות, אם אי פעם יקרה משהו כזה, מעידה חד-פעמית, אני פשוט לא רוצה לדעת. תתבשל/י במיץ האשמה של עצמך. באופן דומה אנחנו קוברים דיוני לווין על יחסים פתוחים, חילופי זוגות, פנטזיות וכו'. הנושאים האלה עולים כל הזמן, אך כמעט תמיד השיחה חומקת מהכרעה בשאלות האלה, זונחת את העניין, אז מי אמרנו אוסף את הילדה מהחוג?

 במשך הרבה זמן גם אני חמקתי מהדיון הזה, אבל לא מזמן חבר קרס אצלי בדירה וסיפר שאשתו התוודתה בפניו שהעבירה לילה עם גבר אחר. היא אמרה שהיא מצטערת, שהיא לא יודעת איך זה קרה, שהיא אוהבת אותו, שזאת היתה טעות, אבל לא משנה מה היא אמרה, ולא משנה כמה התנצלה, זה קרה, ואת זה כבר אי אפשר היה לשנות. מעולם לא ראיתי אותו כל כך אומלל. העיניים שלו היו אדומות, הידיים שלו היו מאוגרפות, משהו בפנים שלו התחנן לגלות שזאת רק מתיחה מרושעת. ניסיתי לנחם אותו, ובאיזו אינטואיציה שאולי מגיעה מעברי כעורך-דין אמרתי לו– "אז תגיד לה שעכשיו תורך!".

יואב שוטן גושן

יכול להיות שהייתי צריך לשמור על הפה שלי. הרעיון הזה הזניק מחול שדים, כדור שלג שלא יכולתי לצפות, וגם שלח אותי למסע ספרותי. המשכתי ללוות את הסיפור, ושוחחתי עם גברים ונשים שעברו טלטלה דומה. בחלק מהמקרים הזוגות התפרקו, אך מעניין היה לגלות זוגות שדווקא מצאו את עצמם מחדש, בראו זוגיות אחרת ומסקרנת מתוך ההריסות.

 הספר "פעם אחת, אישה אחת" נפתח בדיוק ברגע הזה, שבו נורית מודיעה לעידו על בגידה חד פעמית בהחלט. היא אוהבת אותו, היא לא רוצה להיפרד, ולכן היא מתוודה. עידו לא רוצה להתגרש מנורית, אבל הוא גם לא יכול לעבור בשתיקה על כך שאשתו בגדה בו עם מומחה לשחזור שיניים טוחנות. אז הוא מציע פתרון שרק עורך דין חובב טבלאות יכול לחשוב עליו: "גם אני אעשה את זה פעם אחת, ונהיה פיטים". פעם אחת, אישה אחת, והחיים ישובו למסלולם. או כך לפחות עידו ונורית חושבים, ויוצאים למסע שמשנה את חייהם.

יואב שוטן

אפשר לומר שלעידו קרה הדבר הנורא ביותר בחייו, אך גם הנפלא ביותר בחייו, עכשיו יש לו אישור מאשתו לבגוד. כמובן שזה לא כל כך פשוט, ולא מצליח לו בקלות. מעבר לסקס, עידו מנסה להבין איזה ערך יש לו בעולם, מה הוא שווה, מי תרצה אותו, למה זה קרה לו, האם הוא בכלל גבר, והאם הוא בכלל רוצה להישאר עם נורית. הוא יוצא למסע הנקמה כדי "לאזן את המשוואה", לכאורה במטרה להציל את הזוגיות, אבל בעל כורחו הוא נזרק מקדושת הנישואין – אם יחזור אליה, זה יהיה מתוך בחירה אמיתית. וזו אכן השאלה שניצבת במרכז הדיון, האם מונוגמיה היא בכלל מין האפשר?

 תומאס מאן נהג להבחין בין אמת פשוטה לאמת מורכבת. אמת פשוטה היא כזו שההפך ממנה הוא שקר, למשל שהשמש זורחת בבוקר. אמת מורכבת, היא כזו שההפך ממנה הוא גם אמת. למשל, שהאדם הוא טוב מנעוריו, או שהחיים מאושרים. כך גם לגבי האמירה שמונוגמיה היא רעיון טוב. כולנו מחזיקים בתחושה שהיא טובה ורעה כאחד. אנחנו מופתעים לשמוע על בגידות כאילו שנישואים הם דבר מובן מאליו, ובאותה נשימה בגידות ומשברים בזוגיות גם נשמעים לנו צפויים, כאילו מעולם לא האמנו ברצינות ברעיון הזה.

ואולי צריך לאמץ את אמירתו של צ'רצ'יל לגבי דמוקרטיה, ולהכיל אותה גם על רעיון הזוגיות הנצחית – "פתרון איום ונורא, אבל עדיין לא מצאנו משהו טוב יותר", ויכול להיות שאנחנו צריכים לבחון ברצינות אפשרויות אחרות. עידו, גיבור הספר, מגבש תשובה בסוף המסע, אבל אין שום סיכוי שאני מגלה מהי.

** הכותב הוא יואב שוטן גושן, ספרו החדש "אשה אחת, פעם אחת", יצא לאחרונה בהוצאת זמורה. שוטן גושן נשוי לסופרת איילת גונדר גושן והשניים מגדלים את ילדיהם בת"א

"ספרים רבים נכתבו על בגידות, אבל לא ספר כזה. פעם אחת, אישה אחת הוא ספר מקורי ומלא תבונה, שמציע מבט רענן להפליא ומצחיק להחריד על זוגיות במשבר. אין לי ספק שהספר יסחף אחריו קוראים רבים". (אשכול נבו)