זה יכול לקרות לכל ילד

המילה: 'תתאבד' הפכה להיות שגורה בקרב ילדים. אם פעם הסתפקו ב-'די כבר', עכשיו אומרים 'תתאבד' ויותר מזה. וכן, זה יכול לקרות גם לילד אהוב ופופולרי

התפרסם במקור בפרופיל הפייסבוק של חני יעקב

צילום מסך של שיחת ווטסאפ

כן. שפשפו עיניים. זו הודעה אמיתית. והפעם, התמונה לא לקוחה מגוגל. זה מהבית שלי. מהילדה שלי.

בחרתי לשתף כי יש לי מסר ענק להעביר לכל מי שיש לו ילדים ואני מבהירה, ילדים! לא חטיבה, לא תיכון, אלא יסודי!

אז אם זה מעניין אתכם, הקדישו לפוסט הזה דקה של קריאה ותעבירו הלאה כדי שחומרת העניין תובהר בקרב הורים וילדים!

המילה: 'תתאבד' הפכה להיות שגורה בקרב ילדים כדבר של מה בכך. מה שהיה פעם קללה או: 'די כבר' הפך להיות 'תתאבד' ויותר מזה: 'תודיע מתי אתה מתאבד, כדי שאתחיל בחגיגות'.

כן, מזעזע, קורע לב, אבל זו השפה.

הילדה שלי, האהובה שלי, בריאה בנפשה. ילדה חזקה, חסינה נפשית. נאהבת ואוהבת. יפה. מנהיגה. רגישה לסביבה. אלוהים בירך אותה בהכל.

אבל עדיין. היא ילדה בת 12! וגם היא נשברה. וגם היא לרגע הרגישה דקירה עצומה בלב ונפגעה עד עמקי נשמתה. מחבר לכיתה שהרגיש סבבה עם הבקשה שלו שתתאבד כבר.

וזה מגיע עד כולם! לא רק לילד הדחוי או לילד הרגיש ביותר בכיתה. זה קורה לכל קשת המעמדות! יש את החזקים יותר ויש את החלשים יותר. והם מקבלים מסרים כאלו כל יום וכל הזמן.

כל ילד או ילדה עלולים לעבור התעללות (צילום: שאטרסטוק)

אני מוציאה מסר מכאן להורים וגם לאנשי החינוך:

1. מורים: שבועיים לפני סוף שנה, עוד תרגיל בחשבון כבר לא יעשה שום דבר. פנו הכל לשיחות וסדנאות על כוח המילה. הנאמרת והכתובה שלעולם לא תיעלם. תביאו הוכחות חיות על ילדים שכבר בחרו לקחת את נשמתם רק בגלל אמירות כאלו. במקום תמונות של תיבת נוח התלויים בקירות, תלו שלטים חותכים וחזקים של מסרים לחיים! תכינו אותם לקיץ הקרוב. הם שלכם גם בחופשה! (אני מוכנה בכיף לתת רעיונות לסדנאות או להגיע בעצמי לימי היערכות)

2. הורים: קבוצות הווטסאפ הם רעל למוחות הילדים שלנו!! אני אתמול דרשתי ממנה להתנתק מהאפליקציה הזו! ילדים צריכים לשחק בחצר, לקפוץ בחבלים ובנות צריכות לשים לק אחת לשניה, לרקוד, לטייל ולדבר על החיים ולהיות י ל ד ו ת!

3. הילדים הפוגעים לא מבינים את חומרת המעשה! הילד שכתב לה את הדברים עבר מאתמול תהפוכות כשהוריו התערבו ובית הספר וכמובן, אנוכי בתמונה. אחרי גבולות מאוד ברורים והתנצלות מהלב ולקיחת אחריות, הם זקוקים להכלה ושיגידו להם שהם עשו טעות חמורה אבל זה לא אומר שהם פושעים.

4. אינני יודעת מה ילד יום ועד כמה התמודדות של ילדים קטנים עם אירועים שהיו פעם נחלת הבוגרים יותר, תלך ותחמיר. זה עצוב.  אבל מה שאני כן יודעת, זה שכל ילד הוא עולם ומלואו. גם הנפגע וגם הפוגע וגם המביטים מהצד והסופגים פאסיבית. עלינו, כהורים וכאנשי חינוך, לפמפם כל הזמן ללא הפסקה, לילדים שלנו, שהם מתנות לעולם ושמחכה להם עתיד מהמם ושהם יכבשו את העולם ושעליהם להתמיד במטרות שלהם ולהציב לעצמם יעדים ולהגיע אליהם ולחגוג אותם ושלא יתנו לאף אחד להוריד להם את השלטר. כי הם עולם ומלואו.

כמו כן, עלינו לשתול בפי ילדנו מילים מעצימות של מנהיגות והשראה ואהבה ושמחה והתרגשות והתלהבות ולנתץ מילים קשות כמו להתאבד, החיים קשים, רע לי, נמאס לי וכדומה.

אני יודעת שיהיו כאלה שירימו גבה ויגידו שזה פוסט פולשני מידי, אבל דווקא אני, ששליחות חייה היא העצמת ילדים, חייבת לעמוד מול המציאות הטופחת גם על חיי ולהוכיח שלא רק הילדים הדחויים חווים תחושות קשות אלא גם מי שנתפסים כחזקים ובמעמד חברתי גבוה. ואני עושה זאת כדי לעורר למודעות שכולם עוברים את זה ואני לא חסינה משום דבר! להפך. זו המציאות של כולנו ואם יהיה מישהו שישכיל ויתעורר מהפוסט הזה, אז זה היה שווה את זה.

אה.. ולילדה שלום. היא אהובה ויפה וחזקה והיא לימדה את כולנו כאן עוד משהו על העולם הזה.

עכשיו, לכו לילדים שלכם, חבקו אותם וספרו להם על מה מחכה להם בעתיד..

*חייבת לציין לטובה את צוות בית הספר שהקדיש לכך יום שלם ומשאבים רבים בכדי להרתיע ולמגר את המילה הזו בקרב ילדי השכבה ועשו עבודה מקצועית בעניין. תודה.

HaniYaakov1306_sec

** הכותבת היא  מאמנת ילדים ומרצה, בעלת מרכז אימון והעצמת ילדים ונוער, מפתחת התוכנית 'מנטורים דור העתיד' לאנשי חינוך ובעלת טור קבוע במספר עיתונים. להזמנת הרצאות 052-4411382 Chani456@gmail.com

חני יעקב
מאמנת ילדים ומרצה, בעלת מרכז אימון והעצמת ילדים ונוער, מפתחת התוכנית 'מנטורים דור העתיד' לאנשי חינוך ובעלת טור קבוע במספר עיתונים