הפרסומות הסמויות והגלויות אליהן נחשפים בני נוער ברשת

אם כמבוגרים אנחנו מסוגלים לזהות פרסומת ולנטרל את השפעתה, הרי שאצל ילדינו זה אחרת. מה קורה כשילדינו נתקלים בפרסומת, ולא סתם בפרסומת, אלא בפרסומת סמויה?

כשאנו נחשפים לפרסומת אנחנו יודעים לזהות אותה. זו ההנחה שלנו כאנשים מבוגרים ועל כך יש צורך להוסיף סימני שאלה רבים שכן דורות של מפרסמים ממשיכים למכור את מרכולתם הלא-תמיד-מוצלחת בזכות פרסומת "נכונה", כלומר כזו שעובדת עלינו הצרכנים ומשפיעה על הרגלי הקנייה שלנו. אם נצא מנקודת הנחה שאנחנו כמבוגרים מצליחים לאתר פרסומת ולנטרל את השפעתה, הרי שאצל ילדינו זה אחרת. מה קורה כשילדינו נתקלים בפרסומת, ולא סתם בפרסומת, אלא בפרסומת סמויה?

המתווכים הבולטים בעניין זה הם בלוגרים של אופנה, קוסמטיקה ומוצרי צריכה אחרים ו-יו-טיוברים. יו-טיוברים הם ילדים, נערים ומבוגרים המפרסמים סרטונים של עצמם ביו-טיוב על בסיס קבוע. לחלקם יש ערוץ ביו-טיוב שניתן להירשם אליו, ולחלקם יש ערוץ יו-טיוב כל כך פעיל שעל מנת להירשם אליו יש לשלם תשלום חודשי. לחלק מהם יש עשרות אלפי עוקבים. אחד היו-טיוברים החזקים בעולם הוא פיודיפאי – כינוי ליו-טיובר שוודי המדבב את עצמו לרוב כשהוא משחק במשחקי מחשב. מאז חודש אוגוסט 2013 עד היום, ערוץ היוטיוב שלו הוא בעל המספר הרב ביותר של מנויים. נכון ל-15 בינואר 2017, נרשמו לערוץ שלו יותר מ-52 מיליון משתמשים רשומים, ויש לו כ-14.4 מיליארד צפיות באופן מצטבר!

יו-טיוברים רבים הפכו להיות דמויות להערצה וחיקוי בקרב הילדים ובני הנוער.

לדוגמה: אותה בלוגרית המספרת על חולצה מדהימה שרכשה, ומוסיפה באיזו חנות, אותו יו-טיובר ששותה "במקרה" מפחית משקה שחשופה למצלמה, ואותן פרסומות שרצות לצד הפיד בעמוד הפייסבוק של ילדנו ובסנאפ-צ'ט, מותאמות בדיוק לתחומי העניין של ילדינו.

הבה נודה על האמת – ילדינו נמצאים בגיל רגיש שבו אחד הדברים החשובים ביותר עבורם הוא להיראות כמו כולם. משום כך הם רגישים להשפעת הפרסומות עליהם, ומשם הדרך אלינו ההורים והבקשה "אבא ואימא תקנו לי" קצרה.

מה לעשות?

  • כמו ברוב תחומי החינוך הפתרון הוא לאתר ולדבר. אם קל לנו יותר לחשוב על איתור ודיבור על נושא הפרסומות במדיה הישנה (טלוויזיה, שלטי חוצות, רדיו), תפקידנו כהורים כיום הוא לעשות זאת גם במדיה החדשה.
  • זאת הזדמנות פז לשאול את ילדינו האם הם עוקבים אחרי יו- טיוברים. ואולי בכלל לשאול ולהבין מה זה יו- טיוברים, ולהביא את ילדינו למודעות בנוגע להשפעת הפרסומות, כך שייחשפו אליהן בעיניים ביקורתיות יותר.
  • שוחחו איתם על ההבדל בין פרסומת גלויה וסמויה; אפשר גם לשחק משחק ולחפש פרסומות סמויות בסרטים או סדרות.
  • חִשבו יחד כיצד משפיעה עלינו פרסומת? מה הקשר בין המוצר שאותו משווקים לבין הדמויות, או האווירה המוצגת בפרסומת. תהיה זו הזדמנות מעולה להדגיש שהפרסומת מנסה למכור לנו פנטזיה, תחושה טובה. לדוגמה: אם תקני את הג'ינס תהיי פופולרית ומגניבה.
  • שוחחו עם הילדים על האתרים שבהם הם גולשים, וכן על הבלוגרים והיו-טיוברים שאחריהם הם עוקבים. הבהירו שגם הבלוגרים שנדמה שמעלים תכנים מחייהם, פעמים רבות מקבלים תשלום עבור שימוש במוצרים שהם מפרסמים או חושפים לעינינו, הצופים. צפו יחד בסרטון לדוגמה ובדקו האם יש בו פרסומות. אפשר להפוך זאת למשחק: בכל פעם שהורה או ילד מוצאים פרסומת סמויה הם משתפים את בני המשפחה.

 

דנה אבירם (צילום: יחצ)

** הכותבת היא סופרת ילדים ונוער. ספריה "סלפי אחד יותר מדי" ו"חולמת להיות אלופה" נכנסו למצעדי הספרים של משרד התרבות בשנים האחרונות ונבחרו כספרים האהובים ביותר על ילדי ישראל. אבירם כתבה את סדרת "גולשים" פורצת-הדרך ואת סדרת "סלפי" המרגשת. ספרה התשיעי " המשחק" בהוצאת "רימונים" יצא לאור בימים אלה. דנה אבירם היא עובדת סוציאלית, בעלת חברת "זהירים ברשת" להרצאות להורים, למורים ולתלמידים בנושא התנהלות נבונה ברשת

דנה אבירם
סופרת ילדים ונוער. ספריה "סלפי אחד יותר מדי" ו"חולמת להיות אלופה" נכנסו למצעדי הספרים של משרד התרבות בשנים האחרונות ונבחרו כספרים האהובים ביותר על ילדי ישראל. כתבה את סדרת "גולשים" פורצת-הדרך ואת סדרת "סלפי" המרגשת. ספרה התשיעי " המשחק" בהוצאת "רימונים" יצא לאור בימים אלה.עובדת סוציאלית, בעלת חברת "זהירים ברשת" להרצאות להורים, למורים ולתלמידים בנושא התנהלות נבונה ברשת