את בהריון עם תאומים?

הריון עם תאומים הוא הריון מאתגר. אבל אפשר לעבור אותו בשלום: מטיפול יעיל בבחילות, דרך טכנולוגיה שמספקת מידע ועד היכולת לאבחן הפרעות כרומוזומליות גם בבדיקות לא פולשניות

מזל טוב, קיבלת את שני הפסים המיוחלים! עוד לא הספקת להירגע מההתרגשות, ומסתבר שבכלל מגיע לך מזל טוב כפול – אחד לכל פס, אחד לכל תינוק. את בהריון עם תאומים!

הריון עם תאומים

הריון תאומים זה לא רק יותר עוברים, זה גם יותר מכל דבר אחר: יותר קשיים, יותר חששות, יותר סיכונים, ובסוף גם הרבה יותר שמחה. אבל אין סיבה להשאיר את כל השמחה הזאת לסוף – העלייה בשכיחות הריונות מרובי העוברים (2.3% אחוז מהלידות בישראל הן של תאומים) הביאה גם להתפתחויות רפואיות שעוזרות לצלוח בשלום הריון בכלל והריון עם תאומים בפרט. לפניכן שלוש מהבעיות המאפיינות הריון עם תאומים – והפתרונות שהעידן שלנו מציע לפתרונן.

יותר בחילות והקאות

בחילות והקאות נלוות לכל הריון כמעט, אבל עם תאומים התופעה המאוד לא נעימה הזאת מופיעה בצורה הרבה יותר קשה, בגלל הרמות הגבוהות של הורמון ה-HCG, האחראי על התופעה. ידוע שלא טוב לקחת תרופות בהריון, ולכן נשים רבות מוותרות עליהן מראש ודבקות בתרופות הסבתא, שלמרבה הצער לא תמיד מועילות, ונשארות עם התחושה המגעילה.

אבל בהריון תאומים לא מדובר רק בתחושה מגעילה – הקאות עלולות להיות ממש מסוכנות. הקאת יתר עלולה לגרום להתייבשות, לצירים מוקדמים, לאבדן ויטמינים ולחוסר עלייה במשקל – שבהריון תאומים חיונית להתפתחות התקינה של העוברים.

אם את לא מפסיקה להקיא – לכי לרופא! ישנן כיום תרופות שניתנות במקרים קיצוניים, במרשם כמובן. נכון שעדיף לקחת כמה שפחות תרופות, אבל הקאת יתר מסכנת את ההריון יותר מלקיחתן. הרופא ככל הנראה יציע לך פראמין (אם אינך רגישה), אך אם זה לא מספיק, דעי שישנו מגוון נוסף של תרופות הכוללות זופרן, פרומטאזין או דוקסילמין. כ"כ ניתן להיעזר בויטמינים כמו ויטמין B (לחוד או בשילוב עם התרופות המוזכרות) וכן ברפואה משלימה לסוגיה השונים.

יותר בדיקות אבחנתיות

בכל הריון השמחה וההתרגשות מלווים בדאגות וחרדות לבריאות העובר. אבל בהריון עם תאומים, את כבר יודעת, הדאגות כפולות ואי הוודאות גדולה הרבה יותר. כאן נכנסת הטכנולוגיה לעזרת ניהול נכון של הריון התאומים ע"מ להגיע לסיומו המוצלח של ההריון.

קודם כל ישנה חשיבות רבה ביותר לשימוש מושכל בבדיקת האולטרסאונד החשוב בהריון יחיד ועוד יותר בהריון מרובה עוברים. קודם כל יש לקבוע את סוג הריון התאומים (שלייה אחת או שתיים) –  לקביעה זאת ישנה השלכה גדולה ביותר על סבוכי ההריון האפשריים.  כך למשל,  כאשר מדובר בהריון מונוכוריאלי (שלייה אחת)  הסיכון עולה בצורה ניכרת לעומת הריון בי-כוריאלי  (2 שליות).  קביעה זאת נעשית כבר בשבוע 8-9 להריון. בהמשך, עקב עליית שכיחות מומים מולדים בהריונות מרובי עוברים, נעזרים בבדיקת האולטרסאונד לזיהוי המומים בבדיקת השקיפות הערפית (שבוע 12 להריון) ובסקירות המערכות (מוקדמת סביב שבוע 14-16 ומאוחרת שבוע 22-24).

בדיקות הסקר השגרתיות (סקר שליש ראשון, תבחין משולש) מספקות ניבוי סטטיסטי בלבד של רמת הסיכון להפרעה כרומוזומלית בעובר. הבדיקות אינן יעילות בהריונות מרובי עוברים. לכן בוחרות נשים רבות לבצע בדיקות פולשניות (סיסי שילייה, דיקור מי שפיר) על מנת לקבל תשובה אבחנתית לגבי הפרעות כרומוזומליות. הבעיה היא שאלה בדיקות הכרוכות בסיכון לאם ולעובר, כשהסכון גבוה יותר בהריון עם תאומים.

הריון עם תאומים

בשנה האחרונה נכנסו לשימוש בישראל בדיקות דם לאיתור תסמונות כרומוזומליות בעובר. כמו בדיקת וריפיי (VERIFI) , שהינה בדיקת דם החוסכת במקרים מסויימים את הצורך בבדיקות פולשניות. בדיקה זו ניתנת לבצוע  כבר מהשבוע העשירי להריון, אך מומלץ לבצעה רק לאחר אבחון סונוגרפי (כמו שקיפות ערפית ואף הסקירה המוקדמת),  כלומר סביב  שבוע 14-15.  בדיקה זאת בשימוש בהריונות יחידים מזה כשנה וחצי, ולאחרונה ניתנת לבדיקה גם בהריון תאומים. עכשיו את יכולה לדעת בשלב מוקדם אם חלילה קיימות הפרעות כרומוזומליות בעובר (דוגמת תסמונת דאון), ללא סיכון לך או לעוברים.

סיכון יתר ללידה מוקדמת

אז גילית שהעוברים בריאים (טפו!), אבל למרבה הצער כאן לא תמו החששות. כדי שהם ימשיכו להיות בריאים כדאי מאוד שהם ייוולדו בזמן. בישראל אמנם מצבנו בנושא הזה טוב יחסית לעולם – רק7.4  אחוז מהלידות בישראל מרחשות לפני שבוע 37, אבל בהריון עם תאומים הסיכוי ללידה מוקדמת עולה לכ-60%. הבעיה בלידה מוקדמת היא סיבוכים פגות.

ככל שהתינוקות ייוולדו מאוחר יותר, כך גדלים סיכוייהם להתפתח בצורה תקינה. מאחר שלידה מוקדמת נפוצה יותר בהריון עם תאומים, חשוב מאד שתהיי במעקב הדוק ומסודר אצל הרופא שלך.  גם כאן יכולה בדיקת האולטראסאונד לעזור בחיזוי לידה מוקדמת על ידי בדיקת אורך צוואר הרחם. אם נדמה לך שאת חשה בצירים מוקדמים, גשי לבדיקה רפואית בהקדם. במקרה הצורך תקבלי תרופות שעשויות לעצור את הלידה, או לפחות לעכב אותה בכמה ימים. בזמן הזה תקבלי זריקות סטרואידים שיגרמו להבשלה מוקדמת של ריאות העוברים ולהתפתחות מואצת של האיברים החיוניים שלהם, יסייעו להם לשרוד מחוץ לרחם, ואף יקטינו את משך הזמן שתאלצו לבלות בפגייה.

———————————————————————————————————–

סייע בהכנת הכתבה: פרופ' ירון צלאל, רופא בכיר ביחידת האולטראסאונד במחלקת יולדות ונשים, במרכז הרפואי "שיבא" בתל-השומר