מאת עדנה גלאון
חייתי בניתוק מהרגשות, מהצרכים ומהרצונות שלי. לא הייתי קשובה לאמת הפנימית שלי, וטלטול זה בין שני העולמות – החרדי והחילוני – גרם לי לאבד את הזהות המולדת שלי. בעקבות זאת חייתי בבלבול, הרגשתי כעס כלפי בורא עולם והייתי במקום קורבני. מטוטלת זו פגשה אותי גם בבחירות שעשיתי בזוגיות. בחילוניות הרגשתי חופש לעשות דברים של כיף כמו: ללכת לים ולטייל עם המשפחה בשבתות, אבל המוסר והערכים של עולם הדת לא התיישבו עם תחושת האשם הפנימית שלפיה אני עושה משהו שנחשב לעבירה. כך ניתן לתאר בקצרה את הדיסוננס הגדול בין הדת לחילוניות, שליווה אותי במשך שנים רבות.
בבית הספר הדתי בו למדתי הייתה הפרדה מלאה בין בנים לבנות, אך למרות זאת במסיבת כיתה של חברתה רקדו הבנים ביחד עם הבנות. למסיבה המעורבת הגיעו במפתיע מורות מבית הספר, ואז החלה מהומה גדולה שבמהלכה קפצו הילדים מהחלונות ומהמרפסת וברחו לכל עבר. אותי תפסו 'על חם' וחשתי חוסר אונים ותחושה שעשיתי פשע, מעשה שלא ייעשה. הרגשתי בושה גדולה ולקחתי על עצמי את האשמה.
במקרה נוסף הלכתי עם חברותיי כדי לצפות בסרט קולנוע, ובדרך הופתעתי לפגוש מורה מבית הספר, שגילתה שתלמידתה לובשת, שומו שמיים, מכנסיים במקום חצאית. הרגשתי תחושת קיפאון ושכל הדם אוזל מגופי, ולא יכולתי ליהנות מהסרט או אפילו לישון בלילה. שוב הרגשתי שנתפסתי בזמן ביצוע עבירה. ככה, במשך שנים רבות, חייתי בדיסוננס רגשי מיטלטל בין תחושה שאני פושעת וצריכה לקבל עונש לבין הערכים היפים של אהבת האדם שקיבלתי בבית הספר הדתי בו למדתי.
נולדתי בשכונת התקווה בתל אביב, ובילדותי עברה משפחתי לפרדס כץ בתקופה בה נחשבה לשכונת פשע. הוריי ניסו לגונן עליי מהסביבה הבעייתית ורשמו אותי לבית הספר החרדי בית יעקב. ומנגד, אחיי הגדולים למדו בבתי ספר חילוניים. משפחתי חיה אורח חיים חילוני לגמרי, ואילו בבית הספר החרדי חייתי בתחושת פחד בשל העובדה שהדלקת אור או נסיעה בשבת היו נחשבים כעבירה שמגיע עליה עונש. כבר בכיתה ח' זיהו מוריי את הפוטנציאל הגלום בתלמידה המצטיינת שהייתי, וכך נשלחתי מדי פעם למלא את מקומן של מורות חסרות ולהפעיל תלמידים בכיתות א'-ב'.
למדתי תואר ראשון בחינוך מיוחד במכללת תלפיות ולימודי הוראה בסמינר בגבעת וושינגטון, עבדתי במשך 33 שנה כגננת אם, ולימדתי במשך שנים ילדים רבים כיצד לזהות את עצמם וכתוצאה מכך להתחבר אל מי שהם וליצור איזון ושלווה בתוכם. כבר אז הבנתי שגוף ונפש מחוברים כאחד, ולצורך כך נעזרתי בשיטות לא קונבנציונליות כמו: רייקי, דמיון מודרך ורפלקסולוגיה.
לימים למדתי לזהות את הרגשות, הרצונות והצרכים שלי ולהיות קשובה להם – באמצעות שיטות שונות לריפוי עצמי ועבודה רגשית מעמיקה. את המפנה העצום אני זוקפת בעיקר לגילוי שיטת התדר והאבחון שלו. כיום אני עוסקת באימון בשיטה באחד על אחד ולזוגות במשבר, מוסמכת מטעם לשכת המאמנים בישראל, וגם מאמנת ב-NLP.
הטלטלה בין שני העולמות המשיכה ללוות אותי גם בזוגיות. פגשתי גבר חילוני שלמד באוניברסיטה פיזיקה ומתמטיקה אך חזר בתשובה בקיצוניות גמורה בעקבות טראומה, שחווה בשל הפצצת מטוסי חיל האוויר במלחמת לבנון הראשונה על שיירת רכבים של צה"ל בה נהרגו כמה מחבריו. החלטתי להתגרש ממנו לאחר שחשתי כפייה דתית במקום תחושת משפחתיות.
כך למעשה, עזבתי פעם נוספת את הדת, אך הפעם הרחבתי את עולמי הפנימי ואת ארגז הכלים המרשים שצברתי באמצעות סדנאות רבות לריפוי עצמי ולימוד מגוון רחב של שיטות ריפוי אלטרנטיביות: רייקי, אנרגיה אוניברסלית, NLP, קבלה ושיטת התדר. כל זאת במטרה לרפא את עצמי ולאמן אנשים רבים לצאת מהתקיעות, לממש את הרצונות והחלומות שלהם ולהפסיק לחיות עם רגשות אשמה וכאב.
התחתנתי פעם נוספת, הפעם עם גבר חילוני, וחייתי חיים חילוניים עם שני הילדים שנולדו לנו. לאחר עשר שנות נישואין התגרשנו. במהלך נישואיי השניים חזר בתשובה בני הבכור מנישואיי הראשונים, ודרכו אני מצליחה למצוא את הגשר שבין שני העולמות הדומיננטיים בחייה, ואף למדתי כיצד לחיות באמונה שלמה – גם מבלי לשמור על אורח חיים דתי. כיום אני חיה בהשלמה עם עולמי המורכב: בן חרדי מנישואיה הראשונים ושני ילדים חילוניים מנישואיה השניים.
הבית והמשפחה שלי הם מיקרו-קוסמוס לעולם ולחיבורים של אהבה ללא תנאים. כל חיי לא הייתי קשובה לאמת הפנימית, לרגשות, לרצונות ולצרכים שלי, ובכל פעם שניסיתי לקחת צד: חילוניות או דתיות, חוויתי חוסר אותנטיות למהות המולדת שלי והבנתי שאני חייבת לעבור תהליך רגשי, שיסייע לי לפרוץ את הדרך לחיי איזון ושלווה ולעזור גם לאחרים.
בימים אלו אני מעבירה סדנה רגשית בשיטת התדר בקבוצה המיועדת לאנשים שרוצים לשפר ולקדם את מערכות היחסים שלהם: בין הורים לילדים, בזוגיות, בעבודה, בלימודים, ולכאלה שרוצים לצאת ממשברים ומתקיעויות, להרגיש תחושת סיפוק והתפתחות בחייהם ובקריירה, לגרושים/ות שמחפשים זוגיות חדשה או חיזוק הזוגיות הקיימת ולהתאהב מחדש בבני זוגם. בעזרת שיטה זו לומד המתאמן להבחין האם הוא נמצא בקירוב או בריחוק מהמהות המולדת שלו שהשפעותיה ניכרות בתחומי חייו השונים, ואף לומד שמשבר הוא הזדמנות מצוינת לרפא חלקים בתוכו, לשחרר מהמרתף את השדים שהחביא במשך השנים ולהתקרב עוד יותר לעצמו.
** מאת עדנה גלאון, מאמנת בשיטת התדר באחד על אחד ואימון זוגי המיועד לזוגות במשבר ומאמנת NLP