למה חשוב לעודד את הילד להרכיב פאזלים?

מה קורה במוח של הילד בזמן שהוא מרכיב פאזל? איך זה קשור למצב הרוח שלו ומה הוא ירוויח בטווח הארוך? שירלי בל, מרפאה בעיסוק, עם דברים שלא ידענו על אחד המשחקים הכי ותיקים בעולם

יתרונות של הרכבת פאזלים. צילום: שאטרסטוק

מסתבר שזה אפילו פיזיולוגי: הרכבת פאזלים תורמת לא רק לתפיסה המרחבית אלא גם לשיפור מצב הרוח, יכולת הקשב, הזכרון והיכולת לפתור בעיות.

 מה קורה במח במהלך הרכבת הפאזל?

1. הפעלת שתי ההמיספרות של המח

המח מחולק לשני חצאים המכונים "המיספרות". במהלך הרכבת פאזל אנו מפעילים את שתי ההמיספרות במח. השמאלית לרוב דומיננטית בפונקציות הקשורות לשפה, צורת חשיבה הגיונית ורציפה. היא זו הרואה כל חלק מהפאזל בנפרד ומנסה לחברם באופן לוגי.

לעומת זאת, ההמיספרה הימנית לרוב דומיננטית בהקשר של רגש, אינטואיטיביות, יצירתיות ותפיסה מרחבית. היא זו הרואה את התמונה השלמה ומסייעת בהרכבת הפאזל באופן אינטואיטיבי. המח תופס את הפאזל בו זמנית במונחים של חלקים ושלם.

הפעלת שתי ההמיספרות במח במהלך הרכבת הפאזל מעודדת יצירת קשרים עצביים חדשים בין שני צידי המח. קשרים אלו מגדילים את יכולתנו ללמוד.

2. שיפור מצב הרוח, הריכוז והזיכרון

ברגע המיוחד בו מתבצעת התאמה של חלקי הפאזל, משתחרר דופמין במח. הדופמין הוא מוליך עצבי וקשור ללמידה מונחת גמול. כלומר, בכל פעם בו מתרחשת התאמה של חלקי הפאזל, המוח נותן חיזוק ללימוד המתבטא בשחרור דופמין.

הדופמין משפר את מצב הרוח, הריכוז והזיכרון. באופן זה נוצר מעגל קסמים: הדופמין המשתחרר במהלך הרכבת פאזל מעלה את תחושת ההנאה, מגביר את יכולת הריכוז והלמידה ומעודד את המשך ההרכבה או את ההסתערות על האתגר הבא. שחרור הדופמין הוא הסיבה  לכך שאנשים רבים חשים דחף עז להשלים את הרכבת הפאזל, לחזור ולהרכיב עוד פאזל או למלא עוד תשבץ.

פאזלים מגנטיים של הלו קיטי. צילום: יח''צ

3. שיפור יכולת הקשב, היוזמה, התכנון ופתרון בעיות

הדופמין הוא בעל תפקיד מרכזי בתהליכי חשיבה מורכבים כמו תפקודים ניהוליים. תפקודים אלו אחראיים על יוזמה, תכנון והתארגנות, בקרה ופתרון בעיות, קשב והתמודדות מול מסיחים, ויסות עצמי, גמישות מחשבתית וחשיבה מופשטת. מדהים לחשוב שמשחק פשוט כל כך עשוי לקדם פעולות כה מורכבות בחשיבה שלנו.

4. פיתוח חשיבה מרחבית

הרכבת הפאזל דורשת התמדה וריכוז לאורך זמן ומפתחת את התפיסה המרחבית – היכולת לזהות  צורות, צבעים ותמונות והיחסים ביניהם במרחב – ומסייעת לנו ללמוד על מאפייני סביבתנו ולהתנהל במרחב.

החשיבה המרחבית נמצאת בבסיס מיומנויות אקדמאיות של חשבון, קריאה וכתיבה ותסייע להבחין בהבדלים בין אותיות דומות אך שונות (לדוגמה, ההבדל בין האות "ה" לאות "ק").

5. שיפור הזיכרון לטווח הקצר

הרכבת הפאזל משפרת גם את יכולת הזכרון שלנו. כדי למצוא חלק מתאים אנו משננים את החלק המצוי בידנו תוך חיפוש החלקים הרלוונטיים והתייחסות לתמונה הכללית. פעולה זו, החוזרת על עצמה מספר פעמים, משפרת את הזיכרון לטווח הקצר.

6. עידוד לחשיבה מדעית ויצירתיות

תהליך ההרכבה מזכיר מאוד את החשיבה המדעית. הוא  מבוסס על העלאת השערה (לדוגמא, "החלק הזה, נראה לי שהוא אף, אז הוא בטח שייך לנמר") בדיקתה ("ניסיתי להרכיב אבל לא זה לא מתחבר"), הפרכתה או אישושה ("זה לא היה של הנמר אבל אולי זה האף של הלביאה") והנה נוצרה השערה חדשה. בד בבד מתפתחת היצירתיות המאפשרת התבוננות חדשה ואחרת. תהליך הרכבת הפאזל מעודד ייצור של נקודת הסתכלות שונה על אותה תמונה.

פאזלים מגנטיים של צבי הנינג'ה. צילום: יח''צ

7. פיתוח יכולת התכנון וההתארגנות

במהלך ההרכבה נבחרת  אסטרטגיה לפיה יורכב הפאזל באמצעות חיפוש אחר דמות, אזור מסוים בתמונה, צבע, חיפוש אחר המסגרת, או התאמה רנדומלית בין חלקים.  בחירת אסטרטגיה מעודדת גיבוש תוכנית עבודה. לעיתים יפעל הילד לפיה ולעיתים עשוי למצוא אותה כלא יעילה ומספקת והיא תעודד אותו לחשיבה ביקורתית ולחיפוש אחר דרך חדשה שתקדם אותו לסיום ההרכבה – השגת המטרה.

8. שיפור ההתמודדות עם תסכולים והעלאת הערך העצמי

הרכבת פאזל מאפשרת לילד להתמודד עם תסכולים. עם כל חיבור שמתבצע הולכת וגדלה תחושת ההישג ואיתה הערך העצמי. צפייה בפאזל המוגמר מפחיתה מתח ומעניקה תחושת רווחה וסיפוק.

הילד לומד שהוא מסוגל להתמודד עם אתגרים ושהם עשויים להיות מהנים עבורו. בפעם הבאה ייגש הילד בבטחון הולך וגובר לאתגר הבא.

לפיכך, קיימת חשיבות בהצגת פאזלים המותאמים ליכולות הילד כדי לספק לו את אתגר קשה אך אפשרי, ובכך להעלות את בטחונו העצמי ואת נכונותו להתמודד עם האתגר הבא.

9. פיתוח מוטוריקה עדינה ותאום עין-יד

בקרב פעוטות וילדים צעירים קיימת חשיבות רבה בהרכבת הפאזל כגורם המפתח את המוטוריקה העדינה. הוא מזמין את הילד לאחיזות שונות, מעודד ביצוע מניפולציות על החפץ, הפיכתו, סיבובו ואחיזתו בזוויות משתנות, עד שתגיע ההתאמה המיוחלת. את כל זאת קשה לבצע ללא תאום עין-יד.

העין מכוונת למיקום המדויק והיד מבצעת. במקביל, שרירי כף היד הולכים ומתחזקים וסוללים את הדרך לאתגרים מוטוריים עדינים הדורשים דיוק וכח רב יותר בהמשך, כמו אחיזת העפרון.

10. שיפור יכולות שפתיות

הרכבת הפאזל עשויה גם לשפר את יכולותיו השפתיות של הילד; הוא ממשיג לעצמו את החלק שהוא מחפש ("אני מחפש את העיגול הקטן"), מתייחס למושגי מרחב ("הרגליים של הכלב למטה"), משתמש במושגי גודל ("הילד קטן מהאבא" ) ועוד.

.

בשנים האחרונות יצאו לשוק משחקי חשיבה וחידות רבים המאפשרים להמשיך ולפתח את המיומנויות השונות שייחסנו להרכבת הפאזל. בשנים האחרונות רווחת האמונה שאימון המח עשוי לסייע בעצירת ההתדרדרות הקוגניטיבית ואף בשיפור של יכולות קוגניטיביות, המאפיינות את הגיל השלישי.

.

* שירלי בל היא מרפאה בעיסוק ובוגרת התכנית לפסיכותרפיה לילדים ונוער וחובבת משחקי חשיבה והגיון