על הקיסרית הרוסיה הכי צרפתיה

נשים, בלט ואופרה הם עניין היסטורי ושום דבר לא הכין אותי למופע הקסום שראיתי בסנט פטרסבורג, שמפגין את כוחה של אמא רוסיה

לפני שלוש שנים נסעתי לסנט פטרסבורג לכנס אקדמי. הדבר הראשון שהמארחת שלי שאלה אותי הוא אם אני רוצה ללכת איתה לבלט-אופרה. ברור, עניתי ומצאתי עצמי יושבת באולם היסטורי וצופה באופרה-בלט מרהיב שמפגין את כוחה התרבותי של אמא רוסיה.

נשים, בלט ואופרה הם עניין היסטורי. רקדניות בלט נחשבו מאז ומעולם לנשים האולטימטיביות, בגופן הגבעולי, גזרתן הדקיקה, יציבתן הזקופה והנשיות הורדרדה והרכה שלהן. זמרות אופרה הן ביטוי לוירטואוזיות קולית יוצאת דופן ויכולת לספר סיפור על החברה בה אנחנו חיים בעזרת שירה מומחזת, בגרנדיוזיות וביוקרה אולטימטיבית.

נשים, בלט ואופרה ברוסיה הם עניין הרבה יותר רציני, ואת זה יודעת כל מי שמגיעה לסנט פטרסבורג ושומעת על מעלליה של קיסרית האימפריה הרוסית יקטרינה הגדולה. ארמון ה"הרמיטז'" הוא מקום משכנה של מי ששלטה באיפריה הרוסית במשך 34 שנים. אישה חזקה שהגדילה את שטח האימפריה עוד ועוד ועדיין לא ויתרה על הנשיות, ועל התרבות והנאורות שלה.

תיאטרון האופרה והבלט יקטרינבורג - בלט פקיטה, פסטיבל M.ART (צילום: Olga Kereluk)

יקטרינה החשיבה עצמה כ"פילוסופית" על כס המלוכה. היא היתה צרכנית נלהבת של התרבות הצרפתית, דיברה עם האנטורז' שלה בצרפתית בלבד, התכתבה עם וולטר ודה דידרו ובזכותה רוסיה (ולא צרפת) מחזיקה באוסף הספרים המקוריים הגדול ביותר של וולטר.

יקטרינה יצרה מסדרון צר בארמונה, בו תלתה יצירות אמנות מקוריות שאספה. היא כינתה את המסדרון הזה בשם הצרפתי "ל'הרמיטאז'" וסיפרה שמקום המפלט הזה הוא רק שלה ושל העכברים שמתרוצצים שם. זה היה המקום בו היא חלמה ואהבה והעריכה אמנות.

האישה המופלאה הזאת, שכנראה היתה אמורה להיוולד בצרפת אבל נולדה בטעות ברוסיה, תרמה לאמנות הרוסית יותר מכל שליט אחר, לפניה ועד היום. היא מתה בגיל 67 כשנמצאה בהכרה חלקית, על רצפת חדר ההלבשה שלה בבוקר יום רביעי, בנובמבר 1796. הרופא האישי שלה איבחן זאת כשבץ ולמרות מאמצי ההחייאה היא נכנסה לתרדמת ומתה בלילה למחרת.

אופרת האומנים הצעירים תאטרון הבולשוי, פסטיבל M.ART  (צילום: Pavel Rychkov)

השבוע לא צריך לנסוע עד לרוסיה כדי להנות מכל הטוב שקידמה יקטרינה הגדולה, משום שפסטיבל התרבות הרוסית M.ART מגיע לישראל לראשונה הודות לתמיכתו הנדיבה של רומן אברמוביץ'. כך ימצאו עצמם אמני האופרה הצעירים של תיאטרון הבולשוי בקונצרט גאלה מיוחד בתל אביב, ומופע הבלט "פקיטה" של תיאטרון האופרה והבלט יקטרינבורג בתאטרון הבימה.

הדמות הראשית של הבלט "פקיטה", שם קיצור ל"פרנצ'סקה", היא יתומה צוענייה יפהפייה בעלת ילדות עשוקה, המגלה את שורשיה האציליים ומוצאת אהבת אמת עם קצין צעיר. הבלט הוצג לראשונה בפריס בשנת 1846, אך זכה להצלחה רק בשנת 1881 כשהוצג בסנט פטרבורג לכוריאוגרפיה של מריוס פטיפה.

במשך שבועיים יארחו תיאטרון הבימה, מרכז סוזן דלל, בית האופרה הישראלי, הקונסרבטוריון ומוזיאון תל אביב לאמנות יצירות של השמות הבולטים ביותר של העולם דובר הרוסית, ואני אוכל להזכר בקיסרית אדירה שמאז אותו ביקור בסנט פטרסבורג, אני בהחלט מעריצה.

 ** הכותבת היא מאיה גז ואירוע הגאלה של פסטיבל התרבות הרוסית M.ART יתקיים ב-3 במרץ, 20:00, בית האופרה הישראלית תל אביב. פקיטה – בלט בשלוש מערכות של תיאטרון האופרה והבלט יקטרינבורג יתקיים ב- 5-6 במרץ, 20:00, בתאטרון הבימה

מאיה גז
ד"ר מאיה גז מנחה את סדרת ההרצאות "הסודות הצרפתיים" על סגנון החיים והתרבות הצרפתית