שיגעון של סרט

לרגל שבוע בריאות הנפש העולמי: חמישה סרטים מעולים שמציגים את עולמם של מתמודדים עם הפרעה נפשית- בדרמה, רומנטיקה וגם הומור קורע

במסגרת שבוע בריאות הנפש הבינלאומי שחל בין 10-15 לאוקטובר, הנה כמה המלצות לסרטים מצוינים שמסבירים בצורה הרגישה, האינטליגנטית ולפעמים גם מצחיקה מאוד את עולמם של אנשים שמתמודדים עם מחלת נפש, החל מדיכאון מהזן השכיח, דרך מאניה-דיפרסיה (דו קוטבית) ועד סכיזופרניה.

חלק גדול מהסרטים נוצר סביב סיפור אמיתי- וגם אם הסרט עצמו אינו תיעודי, הוא מצליח להביא אמת נאמנה למקור ומאפשר לנו להיכנס ללא חשש או דעות קדומות לתוך העולם שרוב בני האדם שאינם מתמודדים עם מחלת נפש חוששים ממנו מאוד.

ניצוצות

דרמה. סרט עלילתי המבוסס על סיפור חייו האמיתי של הפסנתרן המחונן דיוויד הלפגוט. דיוויד, ילד שנולד באוסטרליה להורים יהודים ניצולי שואה, מתגלה ככשרון מוזיקלי מבריק ושם לעצמו מטרה: לנגן יום אחד את הקונצ'רטו מס' 3 לפסנתר של רחמנינוב- יצירה שנחשבת אחת הקשות בעולם לביצוע. התקוות שתולה בו אביו, הלחץ הרגשי והפיזי שמופעל עליו מצידו ותחושת החובה להצליח מביאים את דיוויד לשיא, אך מיד בתום הקונצרט בו הוא מנגן את היצירה הנכספת- הוא מתמוטט, מאושפז ומאובחן כסובל מהפרעה סכיזואפקטיבית. סרט מופלא, מרגש ומעורר הזדהות עם דמותו של דיוויד, הילד היהודי הטיפוסי שגדל במקום בו הדבר החשוב ביותר הוא לגרום להוריו גאווה. הסרט מלווה בקטעי מוזיקה מצוינים, והשחקן ג'פרי ראש זכה באוסקר על גילום התפקיד הראשי.

מצחיקים בטירוף

תיעודי. הסרט הנהדר הזה (באנגלית: Cracking Up), שנוצר בקנדה, מתעד את התגשמותו של אחד הרעיונות הגאוניים, האנושיים והיפים ביותר שבאו לעולם: קבוצת אנשים שלא מכירים זה את זה, כולם סובלים ממחלת נפש כזו או אחרת (חלק גדול מהם גדלו כילדים להורים שסבלו ממחלה בעצמם) נפגשים פעם בשבוע בחדר קטן במתנ"ס מקומי ולומדים איך להפוך לאמני סטנד-אפ. המטרה: ערב סטנד-אפ גדול שאליו יימכרו כרטיסים, ובו יציגו המשתתפים את ארסנל הבדיחות שיצרו בעצמם- כולן עוסקות בעולם של המתמודדים עם בעיות נפשיות. המשתתפים נעים בין גילאי 20 ל-65, וכולם בלי יוצא מן הכלל מתחילים את המסע כשהם מפוחדים, מבוישים ובעיקר לא מאמינים שמישהו מעוניין להקשיב להם. אבל ההצלחה תופסת אותם ברגע הכי פחות צפוי, והם מגלים בעצמם כוחות חדשים. סרט מצחיק ממש, נוגע ללב בכנות שבו, ובדרך בה מוצגים הקשיים לצד ההומור. ניתן לצפות בו במלואו, עם תרגום לעברית, באתר של Yes דוקו.

>> לצפייה ב'מצחיקים בטירוף' לחצו כאן

הכי טוב שיש

קומדיה. ג'ק ניקולסון מגלם את דמותו של מלווין, סופר מצליח שכתב שישים ספרי רומן רומנטי וסובל מנוירוזה, מהתמכרות לעבודה ומהפרעה טורדנית-כפייתית. במהלך הסרט הוא נקשר אל המלצרית (קרול) שמגישה לו במסעדה שבה הוא אוכל במשך כל יום כבר שנים. במהלך הסרט הוא עובר שינוי מהותי מהותי ביחסו אל סובביו, ואף משתכנע לקחת תרופות שמקלות מאוד את ההפרעה הכפייתית הטורדנית שלו בזכות הקשר עם קרול. הסרט זיכה את ניקולסון ובת זוגו למשחק, הלן האנט, בפרס האוסקר לשחקן והשחקנית הטובים ביותר, בפרסי הקומדיה וכן בפרסי גלובוס הזהב באותן קטגוריות.

בני וג'ון

רומנטיקה. ג'וני דפ ומרי סטיוארט מסטרסון מגלמים למופת את דמויותיהם של שני חריגים מקסימים: ג'ון המעוערת קלות בנפשה (סטיוארט מסטרסון), החייבת את נוכחותו התומכת של אחיה, בני, כדי שלא תצית משהו או תיגרום לקטסטרופה אחרת, לבין בחור תמהוני שנכנס במקרה לחייה (דפ). הוא אולי לא מסוכן לציבור, אך הוא בוחר לשאול בחיי היום יום את דמותו של באסטר קיטון, כוכב הקומדיה האילם. דרמה רומנטית קומית על שוני, אהבה ועל קשרים משפחתיים. הופעה מבריקה ואקרובטית של דפ כ"בעל פני האבן" האגדי.

בני וג'ון עם כתוביות בעברית- לצפייה ישירה דרך אתר Megavideo

קיץ בכלוב

תיעודי. במאי הסרט מתעד את חברו הטוב סם, אשר אובחן בגיל מאוחר (30) כלוקה בהפרעה דו קוטבית, אליה מתלוות התקפות מאניה ודיכאונות משתקים. הסרט מציג ברגישות ועדינות את הקשיים האמוציונאליים שחווים סם ובני משפחתו, מרגע אבחון המחלה והלאה. הסרט שופך אור על עולמם של הדו-קוטביים בדרך בה הוא חושף את הצופה לתקופות ה'רגילות' בחייו של החולה כמו גם לשינויים החריפים. ניתן לצפות בו במלואו, עם תרגום לעברית, באתר של Yes דוקו.

>> לצפייה ישירה ב"קיץ בכלוב" לחצו כאן