שחקניות הוליווד: נלבש שחור על השטיח האדום

כוכבות הוליווד מתכננות לצעוד בשמלות שחורות כדי להביע הזדהות עם מחאת metoo# וזה בדיוק הרגע בו קמפיין עוצמתי מתחיל להפוך לגימיק ויזואלי

השנה האחרונה היתה חשובה מאין כמוה עבור נשים בכל העולם ושחקניות הוליווד בפרט. אחרי שנים רבות, בהן לא הייתה לגיטימציה לחשוף הטרדות מיניות, מצד מפיקים כגון הארווי ויינשטיין, משהו באוויר השתנה. יותר מ-100! גברים בעמדות מפתח שילמו בקריירה שלהם, במסגרת קמפיין השנה metoo#, לאחר שנשים רבות התלוננו נגד גברים מפורסמים רבים ברשתות החברתיות או דרך כתבות תחקיר ב"ניו יורק טיימס".
נראה כי שום דבר לא יחזור להיות כפי שהיה. זמנים השתנו ועכשיו פורסם שלאות הזדהות עם המחאה, נשות הוליווד מתכננות לצעוד על השטיח האדום בטקס גלובוס הזהב בשחור. לא ברור מה הקשר בין בחירת צבע השמלה לתנועה החשובה שקמה ותפסה תאוצה כאשר נשים מפורסמות יצעדו בשחור ויזכירו לנו לוויה (מות השתיקה?) אבל יוזמות כאלו עלולות להפוך את הקמפיין העוצמתי לגימיק ויזואלי.
אין שום הצדקה ששחקניות כגון מריל סטריפ ילבשו שחור רק כדי להביע תמיכה בקולגות שלהן. רבים לא מאמינים לה ש"לא ידעה כלום", בנוגע למעלליו של ויינשטיין, מאחר ועבדה איתו על מספר סרטים לאורך השנים. אתמול דווח שאלמוני הפיץ פוסטרים מסיתים נגד השחקנית ברחבי לוס אנג'לס, מול ביתה ובאולפנים בהם היא עובדת. בפוסטרים רואים אותה מצולמת לצד ויינשטיין כאשר על עיניה כתוב "היא ידעה".
"שחקניות, כמו מריל סטריפ, שעבדו בשמחה לצד החזיר המפלצתי, לובשות שחור בגלובוס הזהב כמחאה שקטה", כתבה השחקנית רוז מקגאוון ברשת, "השתיקה שלכן היא הבעיה. אתן תקבלו פרס מזויף בלי לחשוב פעמיים ולא תובילו לשום שינוי אמיתי. אני בזה לצביעות שלכן. אולי כדאי שכולכן תלבשו מרקזה". כוונתה למותג השמלות היוקרתי, שהשיקה לפני שנים, ג'ורג'ינה צ'אפמן, אשתו של ויינשטיין.
מריל סטריפ בפוסטר
סטריפ הגיבה לדברים וטענה ש"זה כואב להיות מותקפת על ידי רוז מקגאוון בכל הכותרות שפורסמו בסוף השבוע האחרון, אבל אני רוצה שהיא תדע שלא ידעתי על הפשעים של ויינשטיין, לא אז ולא עכשיו. לא שתקתי במכוון. לא ידעתי. אני לא מצדיקה אונס. לא ידעתי. אני לא אוהבת כשנשים צעירות מותקפות. לא ידעתי שהדברים הללו קרו".
האם סטריפ ידעה או לא אינו העיקר. היו שחקניות רבות שכנראה ידעו ובחרו לשתוק, כל אחת מסיבותיה. כעת כולנו יודעות, גם היא, שלהופיע בשמלות שחורות, צהובות או כתומות זה לא ישנה את כללי המשחק החדשים. סוד הצלחתו של הקמפיין המצליח הוא בכך שנשים חשפו במילים את אשר קרה להן בחיים. הן הוכיחו שאינן רק פרצוף יפה, גוף חטוב או כשרון מהלך אלא קול חזק וברור שיכול להישמע.
מריל סטריפ ובעלה Vittorio Zunino Celotto/Getty Images
הנשק של אותן נשים היה  מילים ולא שמלות שחורות של מעצבי על כאלה ואחרים. אחת הבעיות עם קמפיינים ויראלים הוא הרגע הזה בו אנשים שוכחים את הסיבה שלשמו הוא נוצר והפך ויראלי מלכתחילה וגורר עוד כמה כותרות בכיוונים הלא נכונים. ברור ששחקניות רבות רוצות להיות חלק מהזרם עכשיו, לקחת חלק מהקמפיין המשמעותי ביותר שהיה פה בשנים האחרונות אבל השאלה היא איך.

אנג'לינה ג'ולי בטקס. צילום: Ethan Miller/Getty Images

לא מספיק מדכא שבכל טקס יוקרתי הכתבים שואלים רק את הנשים על השטיח האדום מה הן לובשות ואילו את השחקנים מי מקור ההשראה שלהם, כעת העיסוק יהיה בעיקר סביב צבע השמלה. אמנם המודעות שנוצרה כעת, בכל הנוגע להטרדות והתנהגויות לא הולמות, נמצאת בשיאה אבל אין זה אומר שהגיע העת להוזיל את הקמפיין לסממנים חיצוניים ורדודים, כמו "לצבוע" את הנשים.

אמה סטון  Pascal Le Segretain/Getty Images

 כמו כן, היכן היו כל הנשים שידעו ושתקו? חלקן הגדול חייכו על השטיח האדום לעבר כל מפיק נלוז שרצה חיבוק כי לא רצו לאבד את פרנסתן. אי אפשר לשפוט אותן אבל כעת, אחרי שנשים אמיצות כבר סללו את הדרך עבור כולן, הסולידריות של השחקניות תבוא לידי ביטוי רק במקרה הבא, בו יעמדו מול סיטואציה לא נעימה ויצטרכו להחליט אם לקום ולספר או לשתוק ולהיסגר. אי אפשר יהיה לשפוט אותן גם בפעם הבאה שלא ירצו להתלונן. כל אחת תעשה את ההחלטות שלה ברגע האמת אבל בפועל, שינוי אמיתי לא יתחולל בבחירת צבע של שמלה אלא בהבנה שלנשים יש כוח רב ופלטפורמות רחבות כדי להביע אותו.