הסיפור המופלא של הצלת יהודי גרמניה בפיליפינים

ביום השואה, כשמדברים על סגירת מעגל, הסיפור של מנחם ושולה לאופר, מהווה דוגמה אנושית ומוחשית. סיפור נדיר של ניצחון החיים והמקריות, שבשניהם הכל אפשרי

בסוף ההרצאה, אחרי שכולם סיימו לשאול שאלות, אחרי שאספתי את הדברים וירדתי מהבמה היא ניגשה אלי. אישה נאה, קארה שחור מדוייק, שרשרת פנינים. קצת ביישנית ומהוססת, מבקשת להזכיר לי דבר מה, "לפני ההרצאה אמרת שאת חוקרת ביד ושם ויש לי כמה דברים להעביר לשם. תסכימי לקחת עבורי?"

קבענו להפגש, היא ביקשה שזה יהיה אצלה בבית. כשהגעתי  למחרת כבר המתינו על שולחן האוכל כל המסמכים. מסמכים? אוצר של ממש. דרכונים של דודו וסבו של בעלה, שעל אחד מהם סמל הנשר המוכר של הרייך השלישי. תעודת מעבר של הסב, שעבר חצי עולם עד שהגיע אל היישוב היהודי, ומגבת שליוותה את בעלה כשעלה על "הרכבת האבודה". זאת שנסעה מברגן-בלזן לטרזינשטאט, אבל בגלל הפצצות של בעלות הברית שינתה את מסלולה, והמשיכה בדרכה אל יעד לא ידוע במשך שבועיים. רכבת נטולת יעד בנסיעה ללא מטרה, בניגוד מוחלט לשולה לאופר, האשה הנחושה והחזקה שקיבלה אותי בביתה.

היא שוב חזרה בהיסוס על השאלה, "תסכימי להעביר להם את זה? אני לא רוצה לתת את זה למישהו שאני לא סומכת עליו." ואז סיפרה לי את סיפורם המדהים של הגברים במשפחתו של בעלה המנוח, מנחם לאופר, שניצלו ממוות בטוח כשעברו מברלין למנילה שבפיליפינים.

שולה ומנחם לאופר

מחקרים אקדמיים גדולים מתחילים מצירוף מקרים שקשה לפעמים להאמין שהתרחש במציאות. אנשים שלא ציפית לפגוש, ומסמכים שלא חלמת לקבל לידייך מגיעים דווקא אליך. העברתי כמובן את המסמכים ליד ושם, והתברר שמדובר בסיפור עלום, שספק אם כל כולו יתברר בעתיד.

כשפרצה מלחמת העולם השניה והגרמנים ביקשו לסלק כמה שיותר יהודים מאירופה, דודו של מנחם לאופר, ביקש וקיבל אישור נסיעה לפיליפינים. מאוחר יותר הצטרף אליו סבו של מנחם. השניים, רופאים במקצועם, שהו במנילה עם נשותיהם עד שהסתיימה המלחמה ואז עברו לארצות הברית ולישראל.

מקום המקלט העלום בשנות המלחמה, שהיה בשליטת האמריקאים, הוא אכן מפתיע. מתברר שבאותה תקופה הנאצים ביקשו להחזיר כמה ספינות של גרמנים שהיו באיזור והוסכם כי היהודים הגרמנים, ירדו בתחנה בדרך, באיי הפיליפינים.

שולה מסמכי שואה

סיפור הזה של הצלת יהודי גרמניה ואוסטריה בתקופת השואה בפיליפינים, כולל את נשיא ארצות הברית, נשיא הפיליפינים, משפחת יהודים שניהלו עסקי סיגרים במנילה, ומשחק פוקר. האחים למשפחת פרידר הגיעו מארצות הברית לפיליפינים לטובת עסקי הטבק שלהם. הם החזיקו מפעל טבק מקומי ובכל שנתיים אחד מחמשת האחים עבר למנילה כדי לפקח על העסקים.

במקום הוצבו הגנרל פול מקנאט, הנציב העליון של ארצות הברית, ודווייט אייזנהאוור, מי שמאוחר יותר יהפוך לנשיא ארצות-הברית.

שולה סיפור שואה

האחים פרידר והנציגים האמריקאים נהנו לשבת על מרפסת המלון המפואר במנילה ולשחק פוקר. האחים סיפרו למקנאט ששמעו שמועות על מה שעושים ליהודים באירופה והציעו להעביר יהודים גרמנים ואוסטרים למנילה ככוח עבודה. הנציגים האמריקאים גייסו למבצע את מנואל קייזון, נשיא הפיליפינים, שהוציא 10,000 ויזות ליהודי גרמניה שעוסקים בין השאר במקצועות כימיה, טבק, רפואה, סיעוד, ורוקחות, ואיפשר להם לבוא להתגורר בפיליפינים.

מבצע ההצלה החל ובנוסף ליהודים הגרמנים שהגיעו לפיליפינים בספינות שעצרו בדרכן בחזרה לגרמניה ונקלטו על ידי הקהילה היהודית הקטנטנה והמקומית (שמנתה 200 יהודים), הגיעו לפיליפינים עוד 1300 יהודים. היפאנים, ששיתפו פעולה עם הגרמנים, החלו להפציץ את איי הפיליפינים והמבצע הופסק. היהודים הגרמנים בפיליפינים זכו ליחס מועדף מהיפאנים אחרי שאלה השתלטו על האיים, משום שהחזיקו מסמכים גרמניים.

עם פירות המחקר הזה, שפרסמתי זה עתה בארצות-הברית, ועם העובדה שהשנה יוקרן בארץ סרט חדש העוסק בנושא, חזרתי אל שולה לאופר. "לפעמים דברים טובים קורים במקרה," היא אמרה וסיפרה, שהיא ובעלה חיו תקופה ארוכה בארצות-הברית. באחד הכנסים בהם השתתפו עצר אותה גבר והתייחס לשם משפחתה, "לאופר" שהתנוסס על תג חולצתה. "הכרתי פעם ילד בשם הזה," הוא אמר לה. "במחנה. ילד ג'ינג'י. אבל את בטח לא יודעת על מה אני מדבר."

"אתה רוצה לפגוש אותו?" שאלה לאופר. "כי הוא פה, ממש מאחוריך." אמרה והצביעה על בעלה.

ביום השואה, כשמדברים על סגירת מעגל, הסיפור הזה מהווה דוגמא אנושית ומוחשית. סיפור של ניצחון החיים והמקריות, שבשניהם הכל אפשרי.

** הכותבת היא ד”ר מאיה גז, מומחית לתרבות צרפת. מחקריה במרכז גולדשטיין-גורן לחקר התפוצות באוניברסיטת תל-אביב עוסקים במלחמת העולם השניה והשואה. את הסיפור המלא על הצלת יהודי גרמניה בפיליפינים, תספר בהרצאתה” צרפת במלחמת העולם השניה וסיפורי גבורה מחוץ לקאנון שתתקיים ביום שלישי ה-25.4 בסנימטק תל-אביב בשעה 9:30 בבוקר.

תגיות: יום השואה, מלחמת העולם השניה, ניצולי שואה, פיליפינים, גרמניה, מאיה גז