הגעגועים שלא מרפים

בהיותה בת 12, איבדה היוצרת דנה מיטב-דויד את אמה האהובה, לאה, למחלת הסרטן. לאחר חשבון נפש עמוק היא משיקה את "מתפרץ האור", מופע אישי שמעניק הסתכלות חיובית על החיים

מאת: דנה מיטב-דויד

שמי דנה מיטב, יוצרת ומשוררת, עורכת דין לדיני עבודה ומשפט מנהלי בשירות המדינה. פעילה ומרצה בתחום קידום שוויון מגדרי, ויועצת זוגית. אני כותבת שירים מילדות מאוד מוקדמת, כדרך לבטא את מה שאני חווה ורואה סביבי. לאורך השנים מידי פעם פרסמתי שירים, שזכו לתגובות נרגשות, אולם רובם נערמו במגירה.

כילדה הלחנתי את השירים שלי באופן אינטואיטיבי כניגונים (ללא כלי נגינה) ושרה אותם בהזדמנויות שונות, ובמקהלות. אולם בהיותי בת 12 חלתה אימי בסרטן השד ונפטרה לאחר שלוש שנים בהן נאבקה במחלה, בגיל 45. אמי לאה, היתה אישה דומיננטית, דמות נערצת שסוחפת אחריה ומלכדת סביבה, הן במקום עבודתה והן על ידי משפחתה. לקראת גיל 40 היא התחילה בשעתו ללמוד באוניברסיטה העברית תואר במדעי המדינה ופילוסופיה, דבר שלא היה מקובל באותם זמנים בגילה.

דנה מיטב ולאה צילום אלבום פרטי

רק בחלוף שנים הבנתי שהיעלמותם של ניגונים וצלילים מראשי קשורים למותה, לרבות הזיכרונות הקשים מדעיכתה. המוות שלה השרה עליי עצב עמוק שנים קדימה, אולם בבית הספר המשכתי להיות תלמידה טובה, ולא היה כל גורם מקצועי שהתעניין במצבי הנפשי (ככה זה, כנראה, במערכת החינוך עד היום). באותה תקופה השירים האופטימיים הפכו לעצובים וקשים. על אף שלא "עיבדתי" מעולם את המשא הכבד של פרידה מאם, למזלי היתה לי משפחה תומכת, ונישאתי לגבר מקסים. הצלחתי לייצר חממה משפחתית, עם שלושה ילדים. למדתי משפטים ופסיכולוגיה, עבדתי והתפתחתי כעורכת דין, ולמדתי ייעוץ זוגי.

בשנתיים האחרונות כיהנתי כמנהלת האגף לשוויון מגדרי ויועצת נציב שירות המדינה לקידום נשים ונפתחתי עוד יותר לתחום המרתק של קידום נשים ומגדר. קידמתי הרבה מאוד תהליכים בשירות המדינה מתוך תחושת שליחות וזכיתי להערכה רבה, כשתמיד לנגד עיני אמי, אשר  עבדה קשה תוך כדי גידול 3 ילדים קטנים, ותמיד שאפה להתקדם, לפתח את עצמה וללמוד.

לאורך השנים השירים המשיכו להיערם. בעשור האחרון השירים החלו לעסוק בנושאים שונים – מבט פנימה והחוצה על החברה סביבנו, על זוגיות, גידול ילדים, חיי שגרה אל מול מימוש עצמי, יתמות מאם בגיל צעיר, זיכרונות ילדות, אושר ושמחה לצד אתגרי החיים ועוד. ככה נולד לו ספר השירים שלי "לאחוז בכוס מים", שאותו הוצאתי לאור לקראת גיל 40 והקדשתי לאמי, זיכרונה לברכה. הספר נמצא לאחרונה כספר שראוי להגיש לרעיית נשיא המדינה, הגב' נחמה ריבלין, ב"יום המורה" 2017.

דנה מיטב מופע צילום יחצ

כידוע גיל 40 זה מספר קסם, אשר מוביל לחשיבה מחודשת על דברים. זהו גיל של הבשלה, שבו דברים יכולים לצוף מחדש באופן שמאפשר גם להכיל אותם ולהגיע לתובנות חדשות. הבטתי מחדש על השירים שלי, ולפתע הם נראו לי "עירומים" ללא לחן. התחלתי לשאול את עצמי לאן נעלמה היכולת הטבעית שלי מילדותי להמציא  ניגונים, לחנים וצלילים למילים שאני כותבת? החלטתי לאלץ את עצמי להלחין את שיריי, ופתאום הערוץ הרגשי הזה שנדחק בילדותי חזר. הלחנים התחילו להציף אותי מחדש, כמו בילדות.

פניתי למוזיקאי אריאל אור אביזוב, שמתגורר בקרבת מקום אליי. אריאל מאוד התחבר למילים ולניגונים, והסכים לעבד ולהפיק אותם מוזיקלית. ככה ערב ההשקה שתכננתי לספר הפך להיות מופע שלם שכולל גם שירים מולחנים והאור התפרץ המופע "מתפרץ האור" הוא מופע אישי מקורי, בו אני שרה ומקריאה משיריי, מרביתם מהספר "לאחוז בכוס מים" מספרת את החיים דרך סיפורים אישיים ותובנות. הכל עטוף במוזיקה מקורית חובקת עולם ואופטימיות המאפשרת לכל אחת ואחד מאיתנו עוד דרך להסתכלות חיובית על החיים.

המופע הבא יתקיים בתאטרון תמונע ב- 26.1.18 בשעה 13:00 ניתן להגיע ולהתרשם בתיאום מראש

 *ליצירת קשר והזמנת המופע – 050-6205581 (10% הנחה להזמנות לרגל יום האישה מרץ 2018) 

טעימה מהמופע:

[youtube ffPUnAOLY1E]

שיר מתוך הספר של היוצרת, "לאחוז בכוס מים"

תכתבי על שמחה/ דנה מיטב-דויד

תִּכְתְּבִי –

יֵשׁ חֶדְוָה מְטַלְטֶלֶת

תְּנוּפַת חֲבֵרוּת מְחַשְׁמֶלֶת

פְּנִים וְחוּץ הַיּוֹצְרִים מִשְׁוָאָה.

אָרִיג הַשָּׁזוּר בְּחוּטֵי זֹהַר

רַכּוּת שֶׁל עָצְמָה וְטֹהַר

וְיָדַיִם שְׁלוּבוֹת בִּפְסִיעָה הֲדוּקָה.

קָצֶה מִתְעַגֵּל מֵעֲנָוָה

כָּתֵף עֲמוּסַת נְכוֹנוּת לְעֶזְרָה

קַיֶּמֶת שְׁלֵמוּת מִצְּלִילֵי צָהֳלָה.

עֲפִיפוֹן אֶל רוּחוֹת תְּכֵלֶת

עוֹר בּוֹהֵק שֶׁל יֶלֶד

צְחוֹק מִסְתַּחְרֵר

מִסִּיבוּב שִׂמְלַת מַלְמָלָה.

אַתְּ יְכוֹלָה.

תִּכְתְּבִי, תִּכְתְּבִי עַל שִׂמְחָה.